Sidde i træk?
Fra : Michael Vittrup

Dato : 11-07-05 09:04

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 11-07-05 09:36

"Michael Vittrup" <vittrup@ima.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.GSO.4.21.0507110959560.21918-100000@dumbo.servers.ima.auc.dk...

> Davs,
>
> Er det nogen der har en fornemmelse for om man faktisk risikerer at blive
> syg af at sidde i træk? Eller om det blot er en gammel skrøne uden hold i
> virkeligheden?
>
> Det kan være ret så ubehageligt når vinden suser omkring ryggen på een,
> ja, men at man decideret bliver syg af det.. - nogen der *ved* noget
> konkret?
>
> // michael

Der findes ikke noget, som er værre en træk. Pudsigt nok, kan du tåle at
sidde ude i en orkan..... Medens træk kan slå dig ihjel. Det kan nok være
svært at forklare, så det også lyder fornuftigt, men det har absolut hold i
virkeligheden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lisbeth

Dato : 11-07-05 10:25

"Benny Mortensen 9700" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> svært at forklare, så det også lyder fornuftigt, men det har absolut hold

Jeg har en far, der er så (i mine og resten af familiens øjne) hysterisk med
det, han kalder træk, at han selv på en steghed sommerdag kan klage over det
"træk", der kommer ind gennem åbne døre/vinduer.

Personligt har jeg aldrig nogensinde haft problemer med træk og synes som
regel, at det bare er dejligt at mærke køligere luft komme ind i et rum. Vi
skal ned på flere minusgrader, før jeg synes det bliver ubehageligt. Og i
betragtning af, hvor tit jeg sidder i træk (stort set dagligt på arbejde
året rundt, stort set hver dag derhjemme og som regel altid sover for åbne
vinduer) sat i forhold til de få gange om året jeg er syg, vil jeg tillade
mig at mene, at man afgjort ikke bliver syg af træk. JEG gør i hvert fald
ikke.

DOG... hvis man oplever træk som ubehageligt, kan jeg snildt forestille mig,
at man vil spænde i musklerne og dermed kunne få smerter.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-07-05 12:36

On Mon, 11 Jul 2005 10:04:19 +0200, Michael Vittrup
<vittrup@ima.auc.dk> wrote:

> [...]
>
>Det kan være ret så ubehageligt når vinden suser omkring ryggen på een,
>ja, men at man decideret bliver syg af det.. - nogen der *ved* noget

Der er gjort et forsøg på et hospital. En flok studenter blev sat
ude på gangen i gennemtræk, ingen blev forkølet.
Så ændrede man forsøget til at man gjorde kaninerne våde,
gennemblødt og gennemtræk, resultat , ingen fejlede noget.
Desværre kan jeg ikke huske hvilket hospital eller hvornår,
men resultatet glemmer jeg aldrig.
mvh Ebbe

Fra : tina

Dato : 11-07-05 15:27

> [...]
>
> Det kan være ret så ubehageligt når vinden suser omkring ryggen på een,
> ja, men at man decideret bliver syg af det.. - nogen der *ved* noget

Sidder jeg et sted hvor der trækker er der ingen tvivl om at dagen efter er
jeg totalt snottet. JEG kan ikke tåle det.

Fra : Dr. J

Dato : 11-07-05 16:13

> Er det nogen der har en fornemmelse for om man faktisk risikerer at blive
> syg af at sidde i træk? Eller om det blot er en gammel skrøne uden hold i
> virkeligheden?

Man bliver forkølet af en virus. Temperaturen eller træk har derfor ingen
betydning. Vi bliver mere syge om vinteren, fordi vi klumper os sammen
indendørs, og dermed lettere kan overføre smitte til hinanden.
Der er lavet forsøg, hvor man indpoder vira i næsen på forsøgspersoner. Lige
mange bliver syge, hvad enten de er kolde eller våde.
\Sune

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-07-05 22:03

> [...]
> Der er lavet forsøg, hvor man indpoder vira i næsen på forsøgspersoner.
> Lige mange bliver syge, hvad enten de er kolde eller våde.

da jeg den anden aften faldt i søvn med en blæser tændt i soveværelset -
hvor der i øvrigt var 26grader på det tidspunkt - var jeg snottet og havde
hovedpine næste morgen... jeg er 100% overbevist om at det skyldes blæseren
og ingen virus.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Claus E Beyer

Dato : 14-07-05 05:01

"Dr. J" <invalid@invalid.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der er lavet forsøg, hvor man indpoder vira i næsen på forsøgspersoner. Lige
> mange bliver syge, hvad enten de er kolde eller våde.

Ovenstående er muligvis korrekt teoretisk set, men mon ikke det forholder sig
således at vores modstandskraft mindskes, når/hvis vi fryser og/eller udsættes
for træk, således at de vira som vi mere eller mindre alle løber rundt med,
kommer "frem i lyset" og udløser en forkølelse el.lign?

Claus

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-05 17:55

Den Mon, 11 Jul 2005 10:04:19 +0200 skrev Michael Vittrup:

> [...]
> syg af at sidde i træk? Eller om det blot er en gammel skrøne uden hold i

Jeg blev sidste år ret forkølet af at sidde i træk fra en aircondition
på arbejdet, med et par (jeg kan ikke huske antallet) sygedage tilfølge.

Siden har jeg altid sørget for at have en ekstra trøje liggende - og nu
et år efter har jeg endelig fået lov til at flytte over til et andet
skrivebord så jeg ikke sidder lige under aircon'en.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-07-05 22:27

[Kent Friis | 22 Jul 2005 16:55:13 GMT]

>Jeg blev sidste år ret forkølet af at sidde i træk fra en aircondition
>på arbejdet, med et par (jeg kan ikke huske antallet) sygedage tilfølge.

Jeg må indrømme at jeg også mente at det var en skrøne - efter at have fået
refererert diverse undersøgelser der modbeviste det.

Men... da vi fik aircondition i huset hjerhjemme, er jeg også blevet bare
lidt kronisk snottet af det...

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : G B

Dato : 27-07-05 00:31

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev i meddelelsen

> Men... da vi fik aircondition i huset hjerhjemme, er jeg også blevet
> bare lidt kronisk snottet af det...

Dårligt støvfilter!

GB

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-07-05 06:36

[G B | 26 Jul 2005 23:30:37 GMT]

>Dårligt støvfilter!

Nej, den er helt ny - en stor avanceret en med 3 særlige filtre.

René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Leon 2100

Dato : 28-07-05 12:05

Michael Vittrup wrote:
> [...]
>
> Det kan være ret så ubehageligt når vinden suser omkring ryggen på een,
> ja, men at man decideret bliver syg af det.. - nogen der *ved* noget

Hej Michael,

Det er sandt nok og skyldes afkøling. Ved afkøling nedsættes effekten af
immunforsvaret og du er herved mere udsat for de bakterier og vira, som
forefindes naturligt i luften omkring os.

Håber du kan bruge det til noget :)

Mvh. Leon

Fra : Leon 2100

Dato : 28-07-05 12:06

Leon 2100 wrote:
> Hej Michael,
>
> Det er sandt nok og skyldes afkøling.

Glemte lige at tilføje at jeg mente afkøling af kroppens åbne slimhinder.

Mvh. Leon