Hofteoperation
Fra : Gamle

Dato : 09-07-05 13:44

Hej.

Et lille (stort) spørgsmål.
Jeg skal sikkert have en ny hofte (62 år) og i den forbindelse er der noget
med, at man ikke må køre bil de første 3 måneder.
Gælder det alle?
Eller kan man være så heldig, at man kan komme igang tidligere?
Nogen erfaringer?
Vil I dele dem med mig?

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Padmé Amidala

Dato : 09-07-05 14:01

On Sat, 9 Jul 2005 14:43:34 +0200, Gamle wrote:

> [...]
> Gælder det alle?
> Eller kan man være så heldig, at man kan komme igang tidligere?

Hej Torben.
Grunden til at du ikke må køre bil i tre måneder efter en hoftealloplastik
er, at du ikke må bøje i hoften. Så det gælder for alle hofteopererede.
Det samme gælder når du skal sidde i en stol, hvorfor du de første tre
måneder skal have klodser under din stol og seng, således at du ikke kommer
over en 90 graders bøjning i hofteleddet.

MVH Padmé

Fra : Gamle

Dato : 09-07-05 14:12

"Padmé Amidala" <espressopigenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kommer
> over en 90 graders bøjning i hofteleddet.

Takker for svaret, selvom jeg havde håbet på lidt mere positivt.
Men det bliver da noget af en opgave.
Hvordan kommer man så i seng.
Går ud fra at helt vandret er 180 grader.
Det er måske fra 180 til en ret vinkel, jeg må bevæge hoften?
Nå, men jeg må have mig en god snak med min læge.

Mvh.
Torben

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-07-05 11:37

Gamle skrev den 09-07-2005 14:43:
> Hej.
>
> Et lille (stort) spørgsmål.
> Jeg skal sikkert have en ny hofte (62 år)

Du har vel ikke fået ny hofte i fødselsdagsgave, men pga. at din
nuværende er slidt ned eller har været udsat for en skade.

> og i den forbindelse er der noget
> med, at man ikke må køre bil de første 3 måneder.
> Gælder det alle?

Jep.

Det har forså vidt intet med din kørsel at gøre, men at du mens du kører
bil vil bøje dit hofteled mere end 90grader. Hvilket kan gøre, at
hoftekuglen (eller hvad den hedder) kan hoppe ud af hofteleddet.

> Eller kan man være så heldig, at man kan komme igang tidligere?

La' vær
Det kan være, at du slet ingen gener har ved de bevægelser du må lave og
så mener, at du sagtens kan lave noget som ikke er anbefalet. Men la'
vær. Dumme bevægelser kan "nulstille" din helings-periode og du starter
forfra.

Hofteområdet tager den tid (3 mdr ca. 90 dage) for at genopbygge sig
selv efter denne temmelig voldsomme "hærværk" det er at skifte hoften ud.
Tænk lige på, at de altså roterer og borer, flytter, bøjer og alt mulig
andre sjove bevægelser i dit hofteled som ikke er naturlige, så du kan
få isat en ny hofte.

Husk, at du kan få udleveret alle mulige og umulige former for
hjælpemidler. Lige fra strømpepåsættere over puder&sædekiler til
vinkelformede toiletter for den periode.
Benyt dig af disse hjælpemidler. Du føler sikkert, at det lidt kikset i
starten, men på længere sigt. Specielt efter perioden vil du være glad
for, at du brugte de ting som er til rådighed.
Tal med din læge, sygeplejerske og fysioterepeut om hvilke hjælpemidler
du har brug for.

> Nogen erfaringer?

Min svigerfar.
Som fulgte lægens råd og nu kan boltre sig med børnebørnene, køre lange
ture i sin bil (er pt. i Ungarn på campingtur) og i hele taget leve et
skønt liv med den nye hofte.

> Vil I dele dem med mig?

hermed gjort.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Gamle

Dato : 10-07-05 12:57

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> Du har vel ikke fået ny hofte i fødselsdagsgave, men pga. at din nuværende
> er slidt ned eller har været udsat for en skade.

*GG*

Det er bestemt ikke en fødselsdagsgave, så den kan ikke byttes.
Min hofte er nedslidt efter et hårdt fysisk liv, så der er ingen vej udenom.
Tusind tak for din humor og dit gode svar, som jeg naturligvis vil rette mig
efter i samråd med lægen osv.

Med venlig hilsen
Torben

Fra : Padmé Amidala

Dato : 10-07-05 14:43

On Sun, 10 Jul 2005 12:36:33 +0200, Carsten Riis wrote:

> bil vil bøje dit hofteled mere end 90grader. Hvilket kan gøre, at
> hoftekuglen (eller hvad den hedder) kan hoppe ud af hofteleddet.

Det hedder caput ossis femoris, også kaldet lårbenets hoved. Det er især
udadrotering og bøgningen over 90 grader, der er synderne i dette forløb.

> [...]
> Tænk lige på, at de altså roterer og borer, flytter, bøjer og alt mulig
> andre sjove bevægelser i dit hofteled som ikke er naturlige, så du kan

Er meget enig!

> [...]
> starten, men på længere sigt. Specielt efter perioden vil du være glad
> for, at du brugte de ting som er til rådighed.

Det er de færreste der får tilbuddet om hjælpemidler, det er simpelthen
påkrævet, da man ellers ikke kan lave nogen form for garanti for at der
ikke sker skader.

> Tal med din læge, sygeplejerske og fysioterepeut om hvilke hjælpemidler
> du har brug for.

Det er nu ergoterapeuten der udfører dette arbejde, ikke fysioterapeuten...

MVH
Padmé

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-07-05 14:54

Padmé Amidala skrev den 10-07-2005 15:43:

> Det hedder caput ossis femoris, også kaldet lårbenets hoved. Det er især
> udadrotering og bøgningen over 90 grader, der er synderne i dette forløb.

ok. Så fik vi da lært noget idag.

> Det er de færreste der får tilbuddet om hjælpemidler, det er simpelthen
> påkrævet, da man ellers ikke kan lave nogen form for garanti for at der
> ikke sker skader.

tja, der var min svigerfar tilsyneladende meget heldig. Han fik
tilbuddet uden at han skulle spørge til det.

Da han hentede "standardudstyret", så blev der endda vist forskellige
andre hjælpemidler som han kunne få udleveret med meget kort varsel,
hvis han ville have det.

> Det er nu ergoterapeuten der udfører dette arbejde, ikke fysioterapeuten...

Ok, så tager vi også ergoterepeuten med i forløbet.

Det med nye hofter kræver i hvert fald et meget spredt spektrum af
fagkundskab.

Fra : Padmé Amidala

Dato : 10-07-05 16:24

On Sun, 10 Jul 2005 15:53:55 +0200, Carsten Riis wrote:

> [...]
>
> Da han hentede "standardudstyret", så blev der endda vist forskellige
> andre hjælpemidler som han kunne få udleveret med meget kort varsel,

Hov, nej, du misforstår. Jeg mente, at alle patienter skal have de
hjælpemidler.

MVH
Padmé

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-07-05 17:10

Padmé Amidala skrev den 10-07-2005 17:24:

> Hov, nej, du misforstår. Jeg mente, at alle patienter skal have de
> hjælpemidler.

Ok. Det var så bare ikke det du skrev

Der manglede nok et /ikke/.
Et sjovt ord at mangle i en sætning

Fra : G B

Dato : 11-07-05 00:18

Carsten Riis <.@.> skrev i meddelelsen news:7LbAe.59151$Fe7.193905
@news000.worldonline.dk:

> Red liv! 4 gange om året
> http://www.bloddonor.dk
> Du ved ikke om du får brug for det

Prisværdigt! Må jeg tilføje:
http://www.xn--frstehjlp-m3a5q.com/
http://www.1aid.dk/profil/

- alle burde lære hjerte-lunge-redning.

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-07-05 07:36

Lettere at huske: http://www.førstehjælp.com/

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-07-05 16:47

G B skrev den 11-07-2005 01:18:
> Carsten Riis <.@.> skrev i meddelelsen news:7LbAe.59151$Fe7.193905
> [...]

Bloddonor-linket har jeg nu brugt i rigtig lang tid i min signatur.

Men jo, måske skulle man også tilføje link til donorregistreret.

http://www.sundhed.dk/wps/portal/_s.155/4504?_FOLDER_ID_=1057050407151434

når nu vi er igang med den type links.