Kørestol
Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 12:52

Jeg har en bekendt, der ikke ret godt kan bevæge sig rundt. Hjemme kan han
klare sig med rollator, men den dur eksempelvis ikke til en udflugt
(legoland etc.), hvor vi skal bevæge os langt omkring til fods. Hans
bevægelsels-radius er mindre end 1 km.

Vi ved godt, at mange udflugtsmål m.m. HAR en kørestol, som man kan låne -
men det er sin sag at køre flere hundrede kilometer med risiko for, at alle
ledige stole er udlånt, når vi ankommer. Vi synes derfor, det ville være
mest praktisk at han har en stol permanent til rådighed. Og helst en
sammeklappelig letvægter, der er til at hive ind og ud af en bil og stille
væk, når den ikke lige skal bruges.

Han har ikke behov for kørestol til daglig, men er han mon ikke alligevel
berettiget til at få/låne en letvægtskørestol, som kan bruges til længere
udflugter eller indkøbsture i et storcenter?

Vi har lige opdaget, at vi kan leje en - men det koster 150 kr for første
uge og 100 kr for det følgende. Og det kan hurtigt løbe op.

Mvh. Lisbeth

Fra : John N. H.

Dato : 08-07-05 16:33

"Lisbeth" skrev:

> [...]
>
> Vi har lige opdaget, at vi kan leje en - men det koster 150 kr for
> første uge og 100 kr for det følgende. Og det kan hurtigt løbe op.

Med forlov, jeg synes det er et underligt indlæg, du har skrevet her.
Jeg synes faktisk, at den leje, du nævner, er vildt billig.

Men du synes altså, at det offentlige skal stille en kørestol gratis til
rådighed, når der ikke er et egentlig behov, men kun fordi det kan være
bekvemt i visse situationer? Hvad tror du ikke, at det koster?
(Skatteborgerne betaler). Det ligner en slags kræve-mentalitet, synes
jeg.

Misforstå mig ikke, jeg synes selvfølgelig, at bevægelseshæmmede skal
have samme mulighed for oplevelser som alle andre. Men den hjælp,
samfundet kan/bør yde, skal selvfølgelig gå til dem, der har størst
behov.

Skrevet uden kendskab til de faktiske muligheder, kun ud fra alm. moral.

Mvh
John

Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 22:54

"John N. H." <crazy7dog@pxc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes faktisk, at den leje, du nævner, er vildt billig.

For dig og mig måske. Men sørme ikke for den pågældende, hvis eneste indtægt
er folkepensionen.

> Men du synes altså, at det offentlige skal stille en kørestol gratis til
> rådighed, når der ikke er et egentlig behov,

Nej... når der er et egentligt behov.

> men kun fordi det kan være bekvemt i visse situationer?

Det er NØDVENDIGT for at den pågældende kan komme ud på ture, der strækker
sig mere end 4-500 meter væk fra den bil, han transporteres i.

Og jeg spørger til, om man i den nævne situation vil blive vurderet som
berettiget til en kørestol. Jeg har hverken krævet eller forlangt *S*

> Hvad tror du ikke, at det koster?

Aner det ikke.

> (Skatteborgerne betaler).

Ja. Blandt andet mig!

> Det ligner en slags kræve-mentalitet, synes jeg.

Det er interessant, for ingen har krævet noget og ejheller talt om at kræve.
Jeg har spurgt, om man er berettiget til det i den nævnte situation.

> Misforstå mig ikke, jeg synes selvfølgelig, at bevægelseshæmmede skal have
> samme mulighed for oplevelser som alle andre.

Det har den pågældende ikke overhovedet. Heller ikke med en permanent
kørestol i huset. Der er tale om en mand, der ikke har kørekort og ejheller
kan komme omkring med offentlige transportmidler. Så han kommer ikke meget
ud. Og skal vi andre give ham den fornøjelse af og til at tage ham med på
ture, så er det strengt nødvendigt med andet end rollatoren.

> Men den hjælp, samfundet kan/bør yde, skal selvfølgelig gå til dem, der
> har størst behov.

Det er vi ikke uenige om.

> Skrevet uden kendskab til de faktiske muligheder, kun ud fra alm. moral.

*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : John N. H.

Dato : 09-07-05 11:56

"Lisbeth" skrev:

> Nej... når der er et egentligt behov.

Jeg tror ikke, du slipper udenom, at kommunen skal vurdere, om der er et
egentlig behov.

> Det er NØDVENDIGT for at den pågældende kan komme ud på ture, der
> strækker sig mere end 4-500 meter væk fra den bil, han transporteres
> i.

Nu nævnte du selv en radius på < 1 km, og det kan jo være alt mellem 1 m
og 999 m. Det tolkede jeg som ca. 1,5 km, når han skulle tilbage til
udgangspunktet igen, og er det egentlig så dårligt? Jeg ved godt, det
kan være besværligt med en rollator i en større menneskemængde, den
fylder trods alt også noget. Med det gør en kørestol da også.

> Jeg har hverken krævet eller forlangt *S*

Det ved jeg så ikke. Dit indlæg gav bare indtryk af, at I sagtens kunne
klare jer selv, men det ville være rart, hvis bare lige.......

> Aner det ikke.

Åbenbart for lidt, hvis udlåns-stoles tilstand er så dårlig, som en
anden nævner.

> Det er interessant, for ingen har krævet noget og ejheller talt om at
> kræve.
> Jeg har spurgt, om man er berettiget til det i den nævnte situation.

Ingen, der skriver her, kan afgøre det. Igen: Kommunen.

> [...]
> ejheller kan komme omkring med offentlige transportmidler. Så han
> kommer ikke meget ud. Og skal vi andre give ham den fornøjelse af og

Vel ikke noget særsyn. Ældre mennesker er generelt meget afhængige af,
at familien vil bruge tid og resourser på at tage dem med ud på ture
etc. Nogen er så heldige, men langt fra alle. Børnene kan være flyttet
til andre landsdele, ligesom det efterhånden er blevet et fortravlet
samfund, hvor de ældre ikke ofres megen opmærksomhed.

> Det er vi ikke uenige om.

Tak.

Da du selv har været ude efter folk, der skriver OT-indlæg, synes jeg,
vi skal flytte til dk.politik, hvis du vil kommentere yderligere.

Mvh
John

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-07-05 15:22

"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> wrote in message news:<42cfad34$0$20815$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> "Lisbeth" skrev:

> Jeg tror ikke, du slipper udenom, at kommunen skal vurdere, om der er et
> egentlig behov.

Det har jeg hverken forestillet mig, håbet på eller ønsker om. Tvært
imod har vi bestemt tænkt os at overlade vurderingen til dem, der
vurderer og afgør den slags. Jeg mener dog ikke, at man dermed behøver
afstå fra på forhånd at skaffe sig en fornemmelse af, hvad der er
muligt og umuligt. Og hvordan det praktisk gribes an, hvem man
henvender sig til etc.

> Nu nævnte du selv en radius på < 1 km,

Ja.. han kan ved egen kraft ikke bevæge sig mere end måske 800 meter
ialt på gode dage. Altså ialt, frem og tilbage. Nogle dage er det
langt mindre, han magter.

> Det tolkede jeg som ca. 1,5 km, når han skulle tilbage til
> udgangspunktet igen, og er det egentlig så dårligt?

Jeg ved ikke, om det er dårligt. For en mand som ham, der der har gået
adskillige marcher og har været vant til at bevæge sig langt omkring
til fods og på cykel, er det uendeligt lidt. Men det er det nu for
alle.... skal man i et butikscenter og handle er det alt for lidt at
magte 5-800 meter. Han vil ikke kunne bevæge sig fra bilen, ind i
butikscentret, rundt og ud i bilen igen. han vil slet ikke kunne klare
et af de turistmål, som mange af os besøger i løbet af en sommer.

> Jeg ved godt, det kan være besværligt med en rollator i en større
> menneskemængde, den fylder trods alt også noget. Med det gør en kørestol da
> også.

Det har vi aldrig oplevet som noget problem. Han har ganske enkelt
ikke kunne bevæge sig så langt siden han fik en rollator, at han har
kunnet komme bare i nærheden af "menneskemængde".

> Det ved jeg så ikke. Dit indlæg gav bare indtryk af, at I sagtens kunne
> klare jer selv, men det ville være rart, hvis bare lige.......

Vi kan ikke klare os med ham på slæb.... vi kan ikke komme på ture med
ham. Kan ikke komme i Bilka, i butikscenter, i Legoland, i skoven.
Han kan ganske enkelt ikke være med til noget som helst andet end
familiebesøg, hvor han bliver kørt til døren og kan nøjes med at gå få
hundrede meter. Og folk skal i øvrigt bo i stueplan. Han er slet ikke
i stand til at komme op og ned ad trapper. Han kan eksempelvis ikke
besøge sine børn.

> [...]
> til andre landsdele, ligesom det efterhånden er blevet et fortravlet
> samfund, hvor de ældre ikke ofres megen opmærksomhed.

Men her har vi så en mand, hvis familie og venner gerne tager ham ud
på ture. Med en kørestol vil det være muligt. Uden er det derimod helt
umuligt.

> Da du selv har været ude efter folk, der skriver OT-indlæg, synes jeg,
> vi skal flytte til dk.politik, hvis du vil kommentere yderligere.

Jeg er ikke voldsomt interesseret i den politiske side af sagen, så
den del af debatten må du tage med en anden.

Mvh. Lisbeth

Fra : John N. H.

Dato : 10-07-05 11:46

"Lisbeth Jacobsen" skrev:

> Men her har vi så en mand, hvis familie og venner gerne tager ham ud
> på ture. Med en kørestol vil det være muligt. Uden er det derimod helt
> umuligt.
>
> Mvh. Lisbeth

OK.
Nu fremstår sagen i et andet lys, end det gjorde efter dit første
indlæg.
Held og lykke med det, jeg håber I finder en tilfredsstillende løsning.

Mvh
John

Fra : Lisbeth

Dato : 13-07-05 16:04

"John N. H." <jnha1@mailFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke, du slipper udenom, at kommunen skal vurdere, om der er et
> egentlig behov.

Kommunen har vurderet, at han "selvfølgelig" skal have en kørestol *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Dimera

Dato : 10-07-05 00:58

hej, prøv dit amt, de skal betale en handicpapppet borger.

Fra : Ditte Hansen

Dato : 08-07-05 17:06

> [...]
>
> Vi har lige opdaget, at vi kan leje en - men det koster 150 kr for første
> uge og 100 kr for det følgende. Og det kan hurtigt løbe op.

Hej

Jeg ved at man i Purhus Kommune i Østjylland kan kontakte
Hjælpemiddelsdepotet, så kommer de og tager mål og udleverer en egnet
kørestol, til gratis lån. I dette tilælde blev den leveret fredag, og ville
blive afhentet om mandagen. Dette gjorde at min bedstemor på 86 kunne komme
med i Jesperhus Blomsterpark. Fin service at man kan låne en kørestol til
særlige lejliøgheder.
Tror ikke man kan låne en permanent stol.

Hilsen Ditte

Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 23:42

"Ditte Hansen" <dittehansen@besked.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ved at man i Purhus Kommune i Østjylland kan kontakte
> Hjælpemiddelsdepotet,

Tak for rådet, Ditte. Hjælpemiddelcentralen i den pågældendes kommune vil
blive kontaktet i næste uge for at tjekke sagen. Var bare utålmodig og
tænkte, at der måske er nogle herinde, der har konkret erfaring med, hvornår
en kørestol kan bevilges og hvornår ikke.

> [...]
> mandagen. Dette gjorde at min bedstemor på 86 kunne komme med i Jesperhus
> Blomsterpark. Fin service at man kan låne en kørestol til særlige

Det er det bestemt! Og til sådanne planlagte udflugter er det fint at kunne
låne eller leje.

I dette aktuelle tilfælde er der ofte tale om pludseligt arrangerende besøg
med mulighed for at tage den pågældende med ud i den virkelighed, han ellers
ikke kan tage del i.

Mvh. Lisbeth

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 09-07-05 00:36

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har lige opdaget, at vi kan leje en - men det koster 150 kr for første
> uge og 100 kr for det følgende. Og det kan hurtigt løbe op.

Som Ditte siger, så er hjælpemiddel depotet det rette sted, men det kan være
de beder om, at henvendelsen kommer fra hans sagsbehandler.
I øvrigt er de stole der står diverse steder, ofte så dårligt vedligeholdt,
at de praktisk talt er ubrugelige. Det har vi somme tider erfaret, når vi
har haft svigermor med ude. Hun er ikke for svært gående, så med en alder
på 88 år, mener vi, det er på sin plads at låne disse stole. Men indrømmet,
for at være sikker på, at kunne bruge dem, så medbringer vi selv
værktøjskasse og minikompressor. Så i langt de fleste tilfælder, bliver den
stillet på plads igen, i langt bedre stand, end da vi tog den. Bare luft i
hjulene, er da en klar forbedring.

M.V.H.....Benny..

Fra : Padmé Amidala

Dato : 10-07-05 14:47

Du skal have fat i visitatoren i den pågældende kommune.

MVH
Padmé