revalidering?
Fra : tjuhej

Dato : 01-07-05 10:48

Hej NG

Jeg ved ikke om dette er den rette gruppe til mit spørgsmål - hvis ikke må i
endelig sige til.

Jeg har dårlige knæ, og har haft det så langt tilbage jeg kan huske. Det er
dog først for omkring 4 år siden, jeg begyndte at konsultere læger m.v.
Siden da har jeg fået mine knæ røntgenfotograferet, vist endda også scannet,
og trykket på alle leder og kanter som læger nu engang gør. Jeg har været
omkring sygehuset også, men enden på det for snart 4 år siden blev, at det
var ondt i knæene som piger som mig har.

Efter at have måttet droppe en uddannelse, fordi jeg simpelthen ikke kan
holde til at gå/stå så(ret) meget, besluttede jeg for et par uger siden at
opsøge lægen igen. Jeg er i mellemtiden flyttet til en anden kommune og amt,
og har som følge deraf fået ny læge, som jeg håbede kunne komme med en mere
præcis diagnose.
Han meldte ud af det enten kunne være en gigtlidelse (hvad han ikke troede
det var) eller at brusken bag knæskallen flossede. Sidstnævnte er der
åbenbart intet at gøre ved.
Blodprøver afslørede at det ikke var gigt, så egentligt er jeg tilbage hvor
jeg startede.

Mit spørgsmål er så, om nogen der evt har lidt erfaring med revalidering,
kan udtale sig om mine chancer for at få revalidering??
Jeg mener selv min arbejdsevne er nedsat, fordi jeg som tidligere nævnt ikke
kan holde til at stå/gå ret meget, uden at få smerter, men hvordan er jeg
stillet, når diagnosen er så "vag" som jeg mener den er? (måske jeg finder
den vag fordi man intet kan gøre).

Håber der er nogen der kan give mig et praj..

Mvh
Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-07-05 11:29

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> writes:

> [...]
> åbenbart intet at gøre ved.
> Blodprøver afslørede at det ikke var gigt, så egentligt er jeg tilbage hvor

Man kan ikke måle alle gigttyper i blodet og man kan også være falsk negativ.

> Mit spørgsmål er så, om nogen der evt har lidt erfaring med revalidering,
> kan udtale sig om mine chancer for at få revalidering??

Jeg har fået revalidering på psykiske indikationer, fordi jeg også har
ondt i led uden nogen egentlig diagnose.

Men du kan altid søge, du skal bare være forberedt på _meget_
personlige spørgsmål og snagen i det du troede var dit privatliv.

I det hele taget lyder din historie alt for bekendt.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : tjuhej

Dato : 01-07-05 12:21

> Man kan ikke måle alle gigttyper i blodet og man kan også være falsk
> negativ.

Ved du om de gigttyper kan ses på røntgen eller scanningsbilleder?

> Jeg har fået revalidering på psykiske indikationer, fordi jeg også har
> ondt i led uden nogen egentlig diagnose.

Hvad menes der med psykiske indikationer?

> Men du kan altid søge, du skal bare være forberedt på _meget_
> personlige spørgsmål og snagen i det du troede var dit privatliv.
>
> I det hele taget lyder din historie alt for bekendt.
>
> Mvh Trine

Jeg må prøve at søge. Har haft kontakt med en dame på kommunen der gav sit
nr så jeg kunne ringe for en indledende samtale.
Ved du evt. hvad der bliver spurgt efter i en sådan (så jeg er en smule
forberedt)? eller det er måske først senere de snager...

Mange tak for svaret iøvrigt

Trine M.J.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-07-05 12:34

"tjuhej" <trine@pixiemachine.com> writes:

> Ved du om de gigttyper kan ses på røntgen eller scanningsbilleder?

Slidgigt kan først ses på røntgen ret sent. De andre gigttyper kender
jeg ikke så meget til.

Men jeg kan varmt anbefale dig at se på http://www.fnug.dk -
ForeningeN af Unge med Gigt. Her står der lidt om forskellige
gigttyper, og faktisk er det den første i dag, så der er chat klokken
20. Her kan du snakke med andre med gigt og ledlidelser.

> Hvad menes der med psykiske indikationer?

At når der ikke er en klar fysisk grund til at man har ondt, så er det
psykisk. Sådan er det i hvert fald ofte for sagsbehandlere i kommunen.
Og når man så har kæmpet et par år, så har man også nået at få
psykiske problemer.

Lyder jeg bitter? Tro mig, det er jeg også. Jeg har kæmpet i 5 år nu,
uden at være nået nogle vegne.

> Ved du evt. hvad der bliver spurgt efter i en sådan (så jeg er en smule
> forberedt)? eller det er måske først senere de snager...

Du skal have lavet en ressourceprofil, hvad den skal indholde kan du
se her: http://www.minarbejdsevne.dk/

Men f.eks. blev jeg spurgt om mit forhold til mine forældre, søskende,
mand og venner. Om hvordan jeg var blevet opdraget og sådan nogle
ting. Om jeg bare tror det gør ondt, for at få opmærksomhed, for at få
penge eller for at slippe for at arbejde.

Nu lyder du rimelig ung, så jeg synes du skal overveje FNUG, det er
virkelig rart at snakke med andre i samme situation.

Mvh Trine

Fra : tjuhej

Dato : 01-07-05 13:58

> [...]
> gigttyper, og faktisk er det den første i dag, så der er chat klokken
> 20. Her kan du snakke med andre med gigt og ledlidelser.

Tusind tak skal du have.. jeg vil helt sikkert smutte forbi deres hjemmeside
og se om der er nogle af andres erfaringer jeg kan bruge til noget..

> Lyder jeg bitter? Tro mig, det er jeg også. Jeg har kæmpet i 5 år nu,
> uden at være nået nogle vegne.

jeg kender kun alt for godt det med at stå stille. Jeg er blevet affærdiget
flere gange, uden det tilsyneladende bliver taget seriøst at jeg har ondt..
ufatteligt! Hvis jeg ikke havde ondt, ville jeg da ikke bruge så meget af
min tid på lægebesøg m.v. men det er åbenbart svært at forstå.

> Du skal have lavet en ressourceprofil, hvad den skal indholde kan du
> se her: http://www.minarbejdsevne.dk/

vil også lige ind forbi den side, så jeg er lidt forberedt

> [...]
> ting. Om jeg bare tror det gør ondt, for at få opmærksomhed, for at få
> penge eller for at slippe for at arbejde.

Det kommer egentligt ikke bag på man bliver stillet den slags spørgsmål, men
det må man åbenbart tage med. Er i hvert fald glad for du har skrevet i min
tråd, så jeg har fået lidt information omkring hvad jeg går ind til..

> Nu lyder du rimelig ung, så jeg synes du skal overveje FNUG, det er
> virkelig rart at snakke med andre i samme situation.
>
> Mvh Trine

Det er helt sikkert rart at have nogle "artsfæller"... Jeg blev opereret for
en svulst i hjernen som 13årig og det var meget begrænset hvad jeg havde af
"artfæller" på det tidspunkt (selvom de dukkede op med tiden). Så kan kun
bakke op om, at det er rart at kunne snakke med nogen om det.

og som en sidebemærkning kan jeg tilføje at jeg vel er "rimelig ung".. snart
23

Men igen, rigtig mange tak for dine svar.. det kan helt sikkert bruges.

Trine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-07-05 16:41

> [...]
> ikke kan holde til at stå/gå ret meget, uden at få smerter, men hvordan er

At du ikke kan gå/stå ret meget, betyder jo ikke at du har nedsat
arbejdsevne, bare at der er visse job du ikke kan klare, og sådan er det jo
for os alle sammen.
Du kunne jo overveje om du skal have en andet jobtype, eller evt. en ny
uddannelse. Det kan du jo sagtens uden om en revalidering.

Mvh Maria

Fra : tjuhej

Dato : 02-07-05 10:20

> [...]
> Du kunne jo overveje om du skal have en andet jobtype, eller evt. en ny
> uddannelse. Det kan du jo sagtens uden om en revalidering.

Det kan jeg sagtens følge dig i..
Dog har min læge fx frarådet mig at bruge trapperne i den ejendom hvor jeg
bor, og i stedet bruge elevatoren, for at skåne mine knæ. Og en arbejdsplads
uden trapper, hvor jeg sidder på min flade en helt dag, virker for det
første meget lidt tiltalende, og desuden tvivler jeg lidt på det findes, da
jeg efterhånden gennem det sidste halve år har søgt stort set alt der kunne
tænkes at falde indenfor den kategori uden positivt resultat (og jeg har
skam været til en del samtaler).

Men jeg tager det helt sikkert til mig Maria, og takker for dit svar

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-07-05 20:57

> [...]
> arbejdsplads uden trapper, hvor jeg sidder på min flade en helt dag,
> virker for det første meget lidt tiltalende, og desuden tvivler jeg lidt

Det gør de - alt for mange i virkeligheden. Det er derfor vi bliver tykkere
og tykkere, men det er jo unægteligt et andet problem. Håber du finder en
løsning.

Mvh Maria