Binyrebarkhormon, hvilke bivirkninger?
Fra : Helle

Dato : 30-06-05 15:42

Hejsa.

Min morfar er netop startet op med binyrebarkhormon pga en kræftsvulst i
lillehjernen som der desværre ikke kan opereres for.
Hvilke bivirkninger kan det gå ind og give? jeg er klar over det kan give
væskeansamlinger især i ansigtet, men hvad kan det ellers gøre?

Mvh Helle

Fra : tjuhej

Dato : 30-06-05 16:01

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvilke bivirkninger kan det gå ind og give? jeg er klar over det kan give
> væskeansamlinger især i ansigtet, men hvad kan det ellers gøre?

Hejsa Helle

Jeg blev som 13årig opereret for en svulst i hjernen, og måtte som følge
deraf, tage en del medicin - deriblandt binyrebarkhormon.
Jeg ved med sikkerhed, at en bivirkning det har er, at tager man det - selv
over en kortere periode - så kan binyrenes egen produktion af stoffet sætte
ud, med risiko for, ikke at blive genoptaget igen, hvis man på et tidspunkt
stopper med det "kunstige". Det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide,
og ved det er af den årsag min far er blevet frarådt at bruge en bestemt
creme, hvor netop det hormon var i.

hvad der er helt specifikt af bivirkninger afhænger også af hvilket præperat
din morfar får, men prøv evt. at søge på præperatet på www.lmk.dk
(lægemiddelkatalog) eller på www.apoteket.dk under "lægemidler" og
"medicinhåndbog". Det er sådan lige umiddelbart hvad jeg kan komme op med..

Jeg vil dog tilføje at jeg ikke oplevede nogen form for bivirkninger med det
præperat jeg tog (hydrocortison), i de 6 år jeg tog det.

God bedring til din morfar..

Trine

Fra : Birgitte Segalt Byll~

Dato : 16-07-05 19:00

Jeg har været på det i 6 mdr sidste år. Man får det der hedder
måne ansigt ved længerevarende brug. Min læge sagde at hvis man
blev ved med at tage det mere end 6 mdr, kunne man risikere at
ansigtet ikke ville svinde ind til normalt. Måne ansigt er
forresten at kinderne bliver store og runde, så ens ansigt ligner
en halv måne. Foruden det, så kunne jeg kun sove ca 3 timer hver
nat og man får utrolig stor trang til søde sager, derfor skal man
passe på vægten i den tid.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-06-05 21:53

> [...]

> Hvilke bivirkninger kan det gå ind og give? jeg er klar over det kan give
> væskeansamlinger især i ansigtet, men hvad kan det ellers gøre?

Hvis du googler lidt på Prednisolon og bivirkninger her i gruppen, finder du
en del svar.

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&c2coff=1&biw=1004&q=prednisolon+bivirkninger&meta=group%3Ddk.helbred.

Eller : http://kortlink.dk/vk2

Mvh. Uffe Ravn
Proffesionelt prednisolonvrag.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-06-05 22:05

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> Hvis du googler lidt på Prednisolon og bivirkninger her i gruppen, finder
> [...]

Se også
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&c2coff=1&biw=996&frame=right&th=179ecd37d5030aec&seekm=3f41653b%240%2448900%24edfadb0f%40dtext02.news.tele.dk#link1

Eller http://kortlink.dk/vk3

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-07-05 08:29

Helle wrote:
> [...]
> Hvilke bivirkninger kan det gå ind og give? jeg er klar over det kan
> give væskeansamlinger især i ansigtet, men hvad kan det ellers gøre?

Binyrebarkhormon er i min mening den mest effektive "gift" der nogensinde er
lavet til medicin.... der er ingen tvivl om at det virker, men der er mange
og ubehagelige bivirkninger ved det.... af bivirkninger jeg kender kan jeg
nævne Måneansigt (væskeansamlinger i ansigtet), tøndeformet krop, tynd
skrøbelig hud og forhøjet blodtryk.... alle disse bivirkninger stoppede dog
efter sepornering..... dog døjer jeg stadig med en del vand i kroppen, især
benene....
det skal dog også siges at jo højere dosis jo flere og værre
bivirkninger.....

ellers har uffe smidt dig en masse gode links....

lige en lille sidebemærkning til trine....
hvor er du bare heldig at du ikke oplevede nogen bivirkninger ;) det kan jeg
godt misunde dig....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Alice Trauelsen

Dato : 01-07-05 10:17

Hej
Jeg har selv fået Binyrebarkhomon i adskillige år, og der er mange
bivirkninger ved det. Men spørgsmålet er hvad er best for netop din
Morfar.
Er det bedst at tag medicinen og leve med bivirkningerne eller hvad sker
der
hvis han ikke får medicinen.
Men fordi der er mange bivirkninger er det jo ikke sikkert at din Morfor
får
dem. Nogle af de bivirkniger jeg fik var at jeg fik måneansigt, at jeg tog
enormt på, fra 50 til 120 kg. på kort tid. Så var der det for mig værste
problem, det psykiske, jeg havde store psykiske problemer. Men jeg siger
ikke man ikke skal tage det, men jeg siger man skal finde ud af hvad der
er
bedst for den enkelte. Pest eller kolera. Held og lykke og god bedring med
din Morfar.

--
Mange hilsner
Alice

Fra : bj

Dato : 04-07-05 09:21

Har selv fået enorme mængder af denne medicin, dels som piller og i perioder
også som drop direkte i en blodårer i 3 dage.

Pillerne fik jeg dagligt i over 4 år.

"mine bivirkninger var"

Vægtøgning, søvnproblemer, manglende sexlyst, skiftende humør, tynd /uren
hud, glansløst hår,negle som let knækkede, ømme tandhalse, forhøjet blodtryk
og diabetes...var de ting jeg oplevede da jeg fik denne medicin.

Nu betyder det så IKKE at alle få de samme bivirkninger, man skal altid
opveje fordele og ulemper ved denne medicin, i mit tilfælde var der så ingen
andre muligheder, medicinen reddede mit liv.

Hvis din Morfar evt. har diabetes og behandles for denne, så skal der meget
nøje holdes øje med den, idet binyrebarkhormonet forhøjer (kan forhøje) ens
blodsukker

Held og Lykke til din Morfar.

Fra : Lars Jakobsen

Dato : 05-07-05 17:55

Helle <mail@hellenielsen.dk> skrev:
> [...]

Hej Helle
Jeg har mødt mennensker der har værte glade for at få
binyrebarkhormon, selv i høje doser og ikke haft nævneværdige
bivirkninger, det er at håbe din morfar oplever det samme som de
mennensker.

Jeg har været i prednisolon behandling og haft alle de
bivirkninger som var muligt: Levertalet blev forhøjet, hele
kroppen blev fyldt af væske, jeg tog 30 kg på i løbet af 2. mdr
mit humør svingede vantittigt. Jeg blev opfarende, mine tanker
susede rundt og jeg blev væltet psykisk, jeg kunne ikke sove.
Jeg kunne spise konstant og smagen af maden forsvandt, jeg fik
begyndene mavesår og knogler begyndte at afkalke. For mig er
prednisolon det rene gift.
Jeg håber ikke at have skræmt dig, men der er nogle mennensker,
hvor bivirkningerne er være end selve sygdommen. Jeg selv en af
dem.

Held og lykke
Kh

Lars