Nyfødt, vejrtrækning, lydeksempler: normal~
Fra : Brother Numzi

Dato : 26-06-05 15:38

Hej

Jeg er lige blevet far og skriver til dette forum fordi jeg har et spørgsmål
vedr. mit barns vejrtrækning.

Mit barn blev født ved kejsersnit og havde derfor lidt væske i lungerne. Mit
barn blev lagt i kuvøse i nogle dage indtil temperatur m.m. var normalt.

Efter min kone og jeg er kommet hjem med barnet har jeg lagt mærke til at
vores barn har en "sjov" vejrtrækning. Den er lidt svær at beskrive så jeg
har optaget mit barns vejrtrækning i håb om at der er nogen derude der gider
lytte til disse optagelser og fortælle mig om jeg har grund til bekymring.

Den sundhedsplejerske der var herude for nogle dage siden sagde at
vejrtrækningen var normal, men hun havde ikke noget at basere denne
udtalelse på for hun havde ikke lyttet til vort barns vejrtrækning og havde
kun den beskrivelse jeg havde givet hende at gå ud fra.

Min kone mener heller ikke der er noget galt, men min sunde fornuft siger
mig at et barn ikke skal have en hvæsende og pibende vejrtrækning.

Prøv selv at lytte ved at klikke på følgende links:

http://users.cybercity.dk/~dsl159353/rec1.mp3

http://users.cybercity.dk/~dsl159353/rec2.mp3

http://users.cybercity.dk/~dsl159353/rec3.mp3

Tak på forhånd.

Fra : Lene Hansen

Dato : 26-06-05 16:06

Hej.

Nu har jeg ikke lyttet til dine børn, men vil gøre det lidt senere. Men jeg
vil fortælle dig, at jeg lige er kommet ind ad døren fra første besøg hos
mine nye børnebørn - og ja, der blev født tvillinger ca. 3 uger for tidligt
men med en vægt på ca. 3000 g hver. Og sunde og velskabte. De er nu godt en
uge gammel og man kan slet ikke høre deres vejrtrækning. Kun når de gaber
søvnig, ammer, græder og den slags almindelige ting. I søvne trækker de
vejret stille og roligt. Men jeg er absolut ikke ekspert på spædbørn og ved
ikke hvad der er inden for det normale område. Men jeg syntes da at al tvivl
bør komme barnet til gode og lade det blive undersøgt af en kompetent læge.
Om ikke andet, så for at få fred i sjælen. Måske bekymre du dig uden grund,
måske skal man en gang imellem lytte til sine instinkter.

Med venlig hilsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 26-06-05 23:19

"Brother Numzi" <Numzi@hutmeil.comeon> skrev

> Jeg er lige blevet far

Tillykke!

> [...]
gider
> lytte til disse optagelser og fortælle mig om jeg har grund til bekymring.

Lad mig først understrege at jeg ingen medicinsk uddannelse har.

Men for mig lyder det som om at barnet ligger med hovedet hævet, og bøjet
lidt nedad imod kroppen.

Er det tilfældet?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Brother Numzi

Dato : 27-06-05 00:17

Nej, det er det ikke. Jeg har prøvet at lægge ham i forskellige stillinger,
men det hjælper ikke. Jeg glemte at skrive at det _kun_ er når han sover at
hans vejrtrækning lyder hvæsende/pibende --- ved ikke om det gør nogen
forskel...men børn skal vel have en normal vejrtrækning uanset hvad...

--------

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 27-06-05 12:04

> [...]
> Hej
>
> Jeg er lige blevet far og skriver til dette forum fordi jeg har et

Jamen tillykke

Resten gætter jeg på, er at der stadig er en smule slim og vædske i
luftvejene, så mon ikke det stille og roligt fortager sig. Men det skader
da aldrig at spørge jeres læge.

M.V.H.....Benny..