Mon dette er et latinsk ord?
Fra : Trekroner

Dato : 24-06-05 20:14

Sidder lige og læser lidt om colitis ulcerosa på Statens Serum Instituts
hjemmeside og i den forbindelse støder jeg på et ord, som jeg tror er
latinsk .... er der nogen der ved hvad det betyder:

colon incl. rectum

Hilsen Anne-Lise

--
Anne-Lise

Fjern "FJERN" i mail-adr. ved svar
Brugt pigetøj sælges: www.sitecenter.dk/pigetoej
Brugt drengetøj sælges: www.sitecenter.dk/drengetoej

Fra : Jette

Dato : 24-06-05 21:11

Trekroner <trekronerFJERN@newmail.dk> wrote:
> [...]
> Instituts hjemmeside og i den forbindelse støder jeg på et ord, som
> jeg tror er latinsk .... er der nogen der ved hvad det betyder:

Ja det er latin.

Colon er ens tyktarm og rectum er ens enetarmsåbning eller på mere jævnt
dansk ens røv...

Med venlig hilsen
Jette

Fra : Dawid Michalczyk

Dato : 25-06-05 01:51

Trekroner wrote:
> [...]
> hjemmeside og i den forbindelse støder jeg på et ord, som jeg tror er
> latinsk .... er der nogen der ved hvad det betyder:

Det lyder som en forkortelse for: "colon including rectum". På Dansk:
"tyktarm inklusiv enetarmsåbningen"

--
Dawid Michalczyk
http://www.art.eonworks.com - Art and Illustration

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-05 02:51

Trekroner wrote:
> [...]
> Instituts hjemmeside og i den forbindelse støder jeg på et ord, som
> jeg tror er latinsk .... er der nogen der ved hvad det betyder:

Må give de andre næsten ret*G* i forbindelse med CU betyder Colon incl.
rectum, hele tyktarmen incl endetarmen (og altså ikke røvhullet)....
endetarmen er det sidste stykke af tyktarmen (ca 20 cm) som sidder lige over
røvhullet, og inden det første knæk.....
Det er rectum de forsøger at rekreere når de laver en pouch på en CU
patient..... dens praktiske brug er top "opsamling" af afføringen.....
--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 27-06-05 11:58

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Knus, Sabina
> Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Røvhul, kan udtrykkes diplomatisk med anus, endelig ikke at forveksle med
Magnus

M.V.H.....Benny..

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-06-05 13:17

Benny Mortensen 9700 wrote:

> Røvhul, kan udtrykkes diplomatisk med anus, endelig ikke at forveksle
> med Magnus

hehe, hvorfor skal vi være så diplomatiske og ikke bare kalde en spade for
en spade??

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 28-06-05 14:09

> hehe, hvorfor skal vi være så diplomatiske og ikke bare kalde en spade for
> en spade??

Du ved godt, at man ikke må kalde en skovl for en spade, når man selv er et
rivejern, og bor i et redskabsskur

M.V.H.....Benny..