Thalidomide - hvad er det?
Fra : Sven

Dato : 21-06-05 20:25

Hej.
Min kone har en hudsygdom, som er kommet oven i hendes fibromyalgi (disse 2
sygdomme har sikkert ikke noget med hinanden at gøre, bortset fra, at hun
får en hulens masse medicin!!). Hun er først blevet behandlet med Embrel for
hudlidelsen, hvilket ikke hjalp. Nu har hun så i dag fået nogle tabletter
der hedder Myrin® Thalidomide. Hun fik at vide, at hun under ingen
omstændigheder må blive gravid (det er der heller ingen fare for, da jeg er
steriliseret, og hun er for syg til at få "fremmed"), men ellers ved vi
intet om denne medicin. Hun får i forvejen en hel del forskelligt bl.a.
smertestillende, Kodipar o.lign, samt stesolid til at sove på.. Er her nogen
der kender Myrin®? Kan det give problemer sammen med hendes andet medicin?
Både Embrel og Myrin® er udleveret på Bispebjerg sygehus, men det lokale
apotek kender absolut intet til Myrin®, så hvad er det? Der er ingen
patientvejledning med i pakken, så hvad med alkohol? Bilkørsel? Og vigtigst
, skal der udvises nogle forholdsregler mht tidspunkt for indtagelse i
forhold til hendes andet medicin?

Sven

Fra : G B

Dato : 21-06-05 21:36

"Sven" <burgurne_nospam@hotmail.com> skrev i meddelelsen

Thalidomid er det meget berygtede præparat, som i 60'erne blev brugt som
middel mod graviditets-kvalme, og var skyld i at tusindvis af børn kom til
verden med alvorlige misdannelser.

I dag bruges præparatet kun i forbindelse med nogle få, sjældne
hudlidelser, som det angiveligt er det eneste virksomme middel imod.

Bruges det mod hudlidelser, er der ikke mange bivirkninger.

Se evt. om du kan finde præparatet på http://www.lmk.dk

GB

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-06-05 21:37

Sven skrev:

> [...] Nu har hun så i dag fået nogle tabletter der hedder Myrin®
> Thalidomide. Hun fik at vide, at hun under ingen omstændigheder må
> blive gravid [...]

Jeg kender ikke Myrin, og kan ikke finde det på www.lmk.dk, men historien
om thalidomid var meget oppe da jeg var barn i 60'erne.

Thalidomid blev markedsført i Europa i slutningen af 1950'erne som sove-
medicin og som middel mod morgenkvalme hos gravide. På det tidspunkt
vidste man ikke at thalidomid kunne medføre fosterskader. Fra tv husker
jeg mest misdannede eller manglende arme og ben, men det er muligt at
der osse kan forekomme andre skader.

Se evt. billeder af thalidomidbørn på:

   <http://images.google.com/images?q=thalidomide>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-06-05 22:17

"Sven" <burgurne_nospam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>steriliseret, og hun er for syg til at få "fremmed"), men ellers ved vi

Thalidomid er et udmærket stof med kun få bivirkninger - Dog giver det
svære foster misdannelser hvis det indtages tidligt i graviditeten.

http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Spejlvendt/Thalidomid.htm

Du kan næppe være særlig gammel, for så ville du nok kunne huske
thalidomid sagen - Den blev der talt længe om, der i begyndelsen af
60'erne...

Vi lever fortsat med eftervirkningen af sagen. Der er stort set ingen
medicin der er registreret til brug under graviditet.

<mlr>

--

The two basic principles of Windows system administration:

* For minor problems, reboot
* For major problems, reinstall

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-06-05 00:01

> [...]

for
> hudlidelsen, hvilket ikke hjalp. Nu har hun så i dag fået nogle tabletter

Underligt nok giver http://www.lmk.dk ingen hjælp.

Men lidt googlen rundt giver lidt oplysninger, dog faldt jeg ikke over nogen
indlægssedel.

Jeg erindrer dog at Thalodomide bla. forsøgsvis anvendes til nogle
autoimmune tilstande.

Da din kone også får Embrel formoder jeg at hudlidelsen er af sådan
karakter.

Men spørg lægen der har udskrevet præparatet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Knud Erik Hansen

Dato : 22-06-05 22:23

Hej!
Prøv at søge med orset "talidomid" på nettet, da vil du kunne se lidt om
præparatet. Men Thalidomide er et tilladelsespræparet, det vil sige, det
søges til en enkelt person med tilladelse fra Sundhedsstyrelsen. MEN når der
udleveres et præparat, skal der orienteres om virkning og bivirkning, Det er
kun sygehuse der kan udlevere disse præparater, da de bestilles hjem i
aptientens navn! Jeg synes I skulle henvende Jer til Bispebjerg og få en
grundig information, firmaet der laver præparatet skal skaffe en
"indlægsseddel" på dansk!
Jeg vil ikke finde mig i den manglende information.
LS