Søvnproblemer ved fuldmåne.
Fra : Kirsten S. Jensen

Dato : 09-01-01 23:12

Vores datter på 3 år sover normalt 11 til 12 timer i træk hver nat, men
i 2 til 3 nætter omkring fuldmåne har vi en særdeles glad og frisk pige
allerede efter 3-4 timers søvn. Herefter er hun vågen i 3-4 timer,
hvorpå hun til sidst bliver træt igen og sover til normal
vågne-tidspunkt. Dette mønster har vi set gentaget konsekvent igennem
det seneste år; før dette tidspunkt var vi ikke opmærksomme på
sammenfaldet mellem fuldmåne og søvnproblemer.

Ifølge videnskaben er sammenhængen ren indbildning, hvilket naturligvis
kan være sandt for større børn og voksne, men at der skulle være tale om
indbildning hos et barn på 3 år ? Det skal bemærkes, at for at udelukke
indbildning taler vi ikke om måne/fuldmåne og søvnproblemer i barnets
nærvær, og at børneværelsets vindue er forsynet med mørkelægningsgardin,
så måneskin ikke kommer ind.

Efterhånden som vi har erkendt sammenhængen for vores barn, opfatter vi
det ikke som noget reelt problem, men accepterer det som vores datters
rytme. Den giver naturligvis et par dage med ekstra træthed, men den
manglende søvn bliver hurtig indhentet igen.

Er der andre, som har observeret noget tilsvarende?

Mvh. Kirsten

Fra : Millie

Dato : 10-01-01 11:42

"Kirsten S. Jensen" <kirsten.susanne@image.dk> wrote in message
> [...]
> sammenfaldet mellem fuldmåne og søvnproblemer.
> Er der andre, som har observeret noget tilsvarende?

Natten til i går vågnede min snart 3-årige lidt over midnat, frisk og
frejdig og ville have morgenmad. Efter 2 timers meget vågen hygge gik hun i
seng igen og sov sødeligt.
Så jo, der er andre "månepiger" end din datter. Selv er jeg også meget
måne-påvirket, så indbildning eller ej...det er reelt nok.
Hilsen Millie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 28-01-01 01:55

> [...]
> allerede efter 3-4 timers søvn. Herefter er hun vågen i 3-4 timer,
> hvorpå hun til sidst bliver træt igen og sover til normal

Vores søn har det samme. Han er også 3 år. Jeg har desværre ikke lagt mærke
til, om det falder sammen med fuldmåne, men jeg vil lige prøve at holde øje
med det, så skal jeg nok vende tilbage. Det undrer mig virkelig, at der
dagen efter ikke er noget at mærke på ham, når man tænker på at hans søvn
har været afbrudt i 3-4 time og dermed også har været tilsvarende kortere.
Jeg har aldrig rigtig troet på det med fuldmåne... Eller, jeg har i hvert
fald aldrig selv oplevet noget særligt omkrig der, men derfor kan der jo
godt være folk, issær børn, der er så åbne over for det mindste, der _kan_
mærke en forskel. (En form for spirituelle evner, som vi voksne jo ofte
lukker af over for?!)

R. Ilsøe

PS. Det kunne være i skulle prøve at spørge i
news:dk.helbred.behandling.alternativ selvom det jo ikke er noget der
nødvendigvis behøver at blive behandlet. Der er SVJV folk med lidt mere
"overtroisk" indsigt der inde. Jeg er sikker på de ikke har noget imod et
indlæg om netop dette emne, selvom det jo er lidt OT...?!