3 ting på en gang
Fra : DoughBoy.dk

Dato : 03-06-01 23:44

Hejsa

Jeg skal nok lige til at starte med sige at jeg ikke vde om den er posted
det rigtige sted.
1: Er det rigtigt at windows 98 kun kan udnytte 128 mb ram? Selvom der står
der er 384 mb tilgængelig, for efter at jeg smed 256 mb extra er der ikke
rigtig sket det vildt store. Når jeg starter op er der stadig kun 83% ledig,
præcis det samme som før jeg puttede extra i.
2: Hvordan kan det være at min HDD på 40.2 GB kun giver mig ca. 32 gb..? JEg
har hørt at jeg skal oprette partion mere, men kan man godt det når
styre-system er installeret?
3: Det sidste spørgsmål, der skal jeg have noget be eller afkræftet. er det
rigtig at kan kan få hurtigere hastighed ved at forbinde to modems?

Jeg håber der er nogen der gider at svare.
MVH
Claus Nielsen

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 04-06-01 00:01

In article <9feel2$2gto$1@news.cybercity.dk>, DoughBoy.dk wrote:
> [...]
> rigtig sket det vildt store. Når jeg starter op er der stadig kun 83% ledig,
> præcis det samme som før jeg puttede extra i.
Nej. Jeg mener at Wintendo 98 kan adresse op til 512, men det er (IMO) det
værste skod OS jeg kan tænke mig. Det swapper (udnytter harddisken som RAM)
selv om der stadig er mere fri RAM, derfor kan du ikke mærke de nye RAM. Der
er vist en smart måde at omgå det på, noget med at ændre swap filens maksimale
størrelse, men jeg kan ikke huske det.

> 2: Hvordan kan det være at min HDD på 40.2 GB kun giver mig ca. 32 gb..? JEg
> har hørt at jeg skal oprette partion mere, men kan man godt det når
> styre-system er installeret?
Nogle BIOS'er kan ikke håndtere harddiske der er større end 32 gb., derfor skal
du oprette en partition mere, ja. Prøv Partition Magic (fra PowerQuest
http://www.powerquest.com) burde kunne gøre det.

> 3: Det sidste spørgsmål, der skal jeg have noget be eller afkræftet. er det
> rigtig at kan kan få hurtigere hastighed ved at forbinde to modems?
Ja, hvis du har to tlf. linjer. Jeg ved ikke hvordan der fungerer, men prøv at
spørge i news:dk.edb.netvaerk. Det er sikkert både nemmere og bedre at få ISDN.

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Fra : Peter Olsen

Dato : 04-06-01 00:07

"DoughBoy.dk" <cfs5575@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ledig,
> præcis det samme som før jeg puttede extra i.

Ja, det er 100% rigtigt. Jeg kan ikke huske om grænsen ligger på 128 eller
256, men den er der.

> 2: Hvordan kan det være at min HDD på 40.2 GB kun giver mig ca. 32 gb..?
JEg
> har hørt at jeg skal oprette partion mere, men kan man godt det når
> styre-system er installeret?

Du kan sagtens lave en ny partition så længe du ikke rører ved den gamle.
Undersøg dog først årsagen til at du ikke kan se alle 40 GB. Kig i BIOS -
viser den også kun 32 GB, for så er det nok en BIOS update du skal have dig.

> 3: Det sidste spørgsmål, der skal jeg have noget be eller afkræftet. er
det
> rigtig at kan kan få hurtigere hastighed ved at forbinde to modems?

Helt rigtigt - det kan du godt. Men så skal du også betale for to åbne
telefon linier. Det er det der sker ved ISDN - der kan man selv bestemme om
man vil køre med 64k eller 128 k og så betale dobbelt minutpris.

--

Peter Olsen
olsen@worldonline.dk

Fra : Rune Mortensen

Dato : 04-06-01 00:54

Peter Olsen <olsen@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> ledig,
>
> Ja, det er 100% rigtigt. Jeg kan ikke huske om grænsen ligger på 128 eller

Og så er det ikke helt korrekt .... almindelig win 98 kunne kun håndtere 128
Mb Ram da det var beregnet til almindelig kontorbrug, men hvis du kører win
98 SE så kan den håndtere alt det RAM du putter i den :) Min fungere da
ihvertifalde fint med 512 :)

Fra : Peter Olsen

Dato : 04-06-01 01:23

> [...]
win
> 98 SE så kan den håndtere alt det RAM du putter i den :) Min fungere da

Ja win98SE virker skam fint med 512 - men den udnytter dem ikke til fulde
som fx win2k gør. Der er en for dårlig udnyttelse af den mængde ram over den
grænse jeg nævnte.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 04-06-01 07:22

Jeg vil lige tilføje at:

Det er vel et spørgsmål om hvilke programmer du bruger og hvordan!

Starter du bare windows op kan det være ligemeget om der er 32 eller 512 mb.

Skal du køre programmer som PhotoShop/Illustrator eller CorelDraw/CorelPaint
er der en stor forskel ved oprgadering fra 128 til 256.

Martin

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 04-06-01 00:18

"DoughBoy.dk" <cfs5575@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
ledig,
> præcis det samme som før jeg puttede extra i.

Ledig hvad? Du mener nok systemresourcer ikke? Det er ikke det samme som
ledig RAM.

Prøv evt Cacheman 4.1 fra http://www.outertech.com/ Den kan hjælpe lidt på
Win98's, til tider
lidt mystiske, udnyttelse af store mængder RAM.

- Lars

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 04-06-01 07:32

Hej Claus

Jeg må give dig medhold i at 83% ikke er meget. Jeg mener ikke at have set
nogle under 92%. Du skal nok tjekke hvad der bliver læst ind under opstart
af windows. Se også andet svar.

[programs] [Accessories] [System Tools] [System Info]
[Tools] [System configuration ut.] [startup]

Er det længe siden du har installeret - skal du måske overveje at
geninstalere. Evt. opgraderer Windows 98 til Windows 98 SE.

(Backup - format - install)

Så kan du også få rettet det med disken.

(fdisk)

Jeg håber du kan bruge noget eller prøv en software gruppe - der findes vist
en windows gruppe.

Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-06-01 09:01

Martin Bay Hebsgaard skrev...

>Jeg må give dig medhold i at 83% ikke er meget. Jeg mener ikke at have
>set nogle under 92%.

Mellem 80 og 90 er normalt for en almindelig hjemmePC. Over 90% er
nærmest en PC der ikke bliver brugt

Selv ligger jeg omkring 73% efter en reboot. Lige nu er jeg nede på 43%.
Men jeg er nok heller ikke nogen helt almindelig bruger, og er iøvrigt
ved at skifte til W2K.

--
kent Oldhoj - Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-06-01 09:10

Kent Oldhøj skrev...

>Selv ligger jeg omkring 73% efter en reboot. Lige nu er jeg nede på 43%.

Når jeg fjerner alle programmer der kører i systray, ryger jeg op på 87%.
Min Win98SE er sidst installeret den 5. august 2000, og kører 24/7.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 04-06-01 10:32

Kent Oldhøj wrote

> Kent Oldhøj skrev...
> Når jeg fjerner alle programmer der kører i systray, ryger jeg op på 87%.
> Min Win98SE er sidst installeret den 5. august 2000, og kører 24/7.

Jeg har for tiden tre stående.
den ene starter på 97%, den anden på 92% mens den sidste starter på 95%.

Efter der åbnes et par programmer ligger de alle omkring 80 - 60 %.

Det afhænger selvfølge også hvor meget der sidder i computeren af cdrom drev
og grafik kort, men også af om man bruger div. sikkerhedsprogrammer etc.

Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-06-01 07:40

DoughBoy.dk skrev...

>1: Er det rigtigt at windows 98 kun kan udnytte 128 mb ram?

Nej, det er IKKE rigtigt. På visse systemer får man problemer ved 768Mb,
men ellers skulle 1Gb være muligt i praksis. Om nødvendigt kan jeg
dokumentere min påstand, men lige nu er det tidligt og jeg vil hellere
have morgenmad

>Selvom der står der er 384 mb tilgængelig, for efter at jeg smed 256 mb
>extra er der ikke rigtig sket det vildt store.

et afhænger jo af hvordan du bruger dit system. Hvis du er typen der
afvikler et program ad gangen, så vil du ikke få den store glæde af de
ekstra RAM.

Windows håndterer ikke store RAM mængder særlig smart, men det kan der
gøres noget ved. Prøv disse 2 små tricks:

Højreklik på 'Denne Computer', vælg Egenskaber->Ydeevne->Filsystem-
>Harddisk og skift til 'Netværksserver'. Det forøger din filcache.

Klik på 'kør i START menuen, skriv msconfig og klik OK. Vælg system.ini
og klik på '+' udfor [386Enh]. Check om du har en linie der hedder
'ConservativeSwapfileUsage=1'. Hvis ikke, Så tilføj den ved at klikke på
NY. Det får Windows til at udnytte fysisk RAM før swapfilen.

>Når jeg starter op er der stadig kun 83% ledig, præcis det samme som før
>jeg puttede extra i.

De 83% refererer til systemresourcer. Da Win9x/ME stadig bygger på 16-bit
DOS, er der desværre nogle RAM begrænsninger indbygget i systemet, som
det ikke er muligt at omgå. Jeg skal spare dig for de tekniske
forklaringer. 83% er fint nok. Du vil opleve at de falder efterhånden som
du bruger Windows. Det er fordi ikke alle systemresourcer frigives igen
når nogle programmer er færdige med at bruge dem. Hvis du kommer ned
omkring 50% bør du genstarte Windows, for ikke at få problemer.

>3: Det sidste spørgsmål, der skal jeg have noget be eller afkræftet.
>er det rigtig at kan kan få hurtigere hastighed ved at forbinde to
>modems?

I teorien ja. I praksis nej. Som andre har nævnt, så er det langt
billigere, hurtigere og nemmere at skifte til ISDN.

Fra : Madsen

Dato : 04-06-01 11:32

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> skrev:

> [...]
> men ellers skulle 1Gb være muligt i praksis. Om nødvendigt kan jeg
> dokumentere min påstand, men lige nu er det tidligt og jeg vil hellere

Jeg prøvede den anden dag på en PC med 1 Gb. RAM.
Win98SE nægtede at starte og kom i stedet med en fejlmeddelelse om
at der var for lidt RAM installeret til at starte Wndows.

Ifølge dette link:
- kan man redde det ved at tilføje en linie til System.ini med "MaxFileCache"
stillet til 512 eller mindre. Det hjalp dog intet her. Den nægtede stadig at
starte.

Jeg kunne i stedet få den i gang ved at starte i fejlsikret og så gå ind i
Msconfig under fanebladet Avanceret og så stille den til kun at bruge
640 Mb. Så ville den til gengæld starte normalt efter denne ændring,
men brugte jo så ikke alt det RAM der var installeret.

Grænsen er derfor ikke 128 Mb. på Win98 men en del højere, som
det kan ses på ovenstående link. Om det sker ved 768 eller 896 er
lidt forskellig fra system til system, har jeg hørt.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : DoughBoy.dk

Dato : 06-06-01 21:37

Hejsa igen. Jeg vil bare lige sige tak for jeres svar. Og specielt tak til
ham der foreslog mig at bruge CacheMan, det har faktisk hjulpet. Og mht til
harddisken, så er det en BIOS-opdatering der er brug for, hvilket jeg burde
have tjecket inden jeg postede det. Og det med to modems har jeg glemt alt
om, da ADSL snart bliver tilgængelig hvor jeg bor.
Men tak igen..
MVH
Claus Nielsen