"Lønstatistik" for ung pige i huset + kont~
Fra : Joachim Baltzer

Dato : 07-01-01 21:44

Hej,

Vi har snakket lidt om at få en ung pige i huset. Vi har ikke umiddelbart
plads til at give hende logi, så det bliver nok svært at finde en (i hvert
fald sværere end hvis hun skulle bo der...eller hva'?).

Hvad giver man en sådan pige i løn? Hun skal passe en dreng på 6 måneder og
evt. lave noget lettere rengøring....

Er der andre effektive måder at finde hende på end at annoncere i avisen?

/Joachim

Fra : Tine Andersen

Dato : 09-01-01 13:46

Kære Joakim (og andre)

Vi havde ung pige boende i 15 mdr med tilskud fra kommunen. Vores erfaring
er (vi havde også nogle, der ikke boede der), at med mindre hun også bor der
(og dermed har jer som familie), så skal I ikke regne med, at hun bliver
spor længere, end til hun kan få noget bedre (læs: bedre lønnet). Hvis I
derimod kan rydde et værelse til hende (vores boede i kælderen i et rum, vi
ville have forsvoret kunne bruges, men hun var glad, og rummet faktisk
lækkert) og inddrage hende i jeres familie, kan I få et forhold for livet,
og ungerne en storesøster (eller bror), som de aldrig glemmer. Hun er i dag
som en ekstra datter for mig (og måske også lidt den anden vej). Hun kommer
i al fald stadig en gang om ugen nu her 18 mdr efter, hun flyttede. Og det
gør hendes søskende og venner også.

Hun fik 6300 kr/md plus feriepenge, men kommunen betalte 5000 kr. Til
gengæld betalte hun så skat. Hun boede ikke frit (så bliver hun nemlig
beskattet af ca 30.000 kr/år), men betalte 1000 kr/md. Det dækkede vist ikke
engang hendes mad.

Jeg sender gerne vores 'kontrakt' som inspiration, hvis I får brug for det.
Husk faste arbejdstider, så hun ved, hvornår hun har FRI! Brug eventuelt
mund-til-øre-metoden til at finde vedkommende. Det forpligter ligesom også
lidt mere fra begge sider.

Med venlig hilsen
Tine

Fra : John Sahl

Dato : 09-01-01 14:54

"Tine Andersen" <tine.andersen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
kommer
> i al fald stadig en gang om ugen nu her 18 mdr efter, hun flyttede. Og

Rart at høre at i havde en dejlig oplevelse med det at have ung pige i
huset.

> [...]
> gengæld betalte hun så skat. Hun boede ikke frit (så bliver hun nemlig
> beskattet af ca 30.000 kr/år), men betalte 1000 kr/md. Det dækkede

Hvor gammel var hun?

> [...]
eventuelt
> mund-til-øre-metoden til at finde vedkommende. Det forpligter ligesom

Kunne du overtales til at vise os andre her inde den kontrakt? Jeg er da
nysgerrig og ville gerne se den. Og det gælder vel indenfor for alle
"fag" at mund-til-øre metoden er god

John Sahl, Webmaster på http://www.xdslinfo.dk
Se sidste nyhed om Internord/Worldonline...
Julekonkurrencen er slut, se hvem der vandt...
Skal du være vores næste præmiesponsor..?

Fra : Tine Andersen

Dato : 09-01-01 21:55

John Sahl <johnsahl@worldonline.dk> wrote in message

> Hvor gammel var hun?
Næsten 19, da hun blev ansat. Hun fylder 22 i maj og Niels er nu 3.5 år. Hun
passede ham til han fyldte 2 - så var det hende, der kørte ham ind i
børnehave i en to-års-stue.

> Kunne du overtales til at vise os andre her inde den kontrakt? Jeg er da
> nysgerrig og ville gerne se den. Og det gælder vel indenfor for alle
> "fag" at mund-til-øre metoden er god
Det kunne jeg da godt - hele brevet i sin fulde ordlyd kommer her.

Emdrup d. 18. marts 1998

Kære ?????

Det her er ikke en rigtig ansættelseskontrakt - det er tænkt som en slags
mødereferat eller opsummering af, hvad vi talte om i søndags og i telefonen
torsdag. Hvis der er noget, der kommer bag på dig, eller som du havde glemt
(eller som jeg har opfundet uden at sige det til dig), må du endelig ringe
og snakke med os om det.

Det drejer sig basalt set om: Vi vil gerne have passet Niels hjemme i
dagtimerne, og vi vil gerne have en ekstra voksen i huset.

Det du kan forvente er:

at arrangementet starter d. 1/4-1998; men du er velkommen nogle dage før,
hvis du lige vil indrette dig.

at ordningen varer i et år. Til den tid kan vi tale om det igen.

at vi giver dig mindst en måneds varsel, hvis vi ønsker at ophøre med
ordningen.

at få 6300 kr./md. i løn (plus feriepenge).

at få løn med ferie som resten af arbejdsmarkedet.

at vi betaler ekstra, hvis du passer ungerne om aftenen (sker ikke ret tit).
Prisen må vi snakke om.

at få kost og logi for 1000 kr./md. Du er dækket af vores familieforsikring,
din strøm og varme er dækket, licens og avis er betalt, og du må bruge
vaskemaskinen og tørretumbleren, som du vil (dette gælder alle husets
maskiner, naturligvis).

at du kan telefonere, som du vil. Hvis du snakker for meget, må vi tale om
det. Megen diskussion kan undgås, hvis du forsøger at snakke efter 19.30 og
om søndagen, hvor det koster det halve. Vi har lige tilmeldt os Telia, så vi
kan måske spare noget der (så vi ikke opdager, at der er kommet en ny i
huset).

at blive tilbudt et abonnementskort til Tivoli og/eller Zoo.

at vi betaler en ulykkesforsikring på dig - dækning 500.000 kr. ved 100%
invaliditet. Den kan du fortsætte med selv, når du ikke er hos os mere, hvis
du har lyst.

at få enten klippekort eller et grønt kort (kan bruges af hvem som helst i
husstanden) til bus og tog til og fra byen.

at kunne bruge husets fællesrum, præcis som du vil - det er stue,
arbejdsværelse (med den begrænsning, at vi har førsteret til vores egne
computere, men der er fem i alt, så mon ikke det går), badeværelse, toilet,
køkken og have. Karens værelse er hendes private, og vores soveværelse er
vores private, det samme gælder naturligvis for dit værelse. Alle steder er
man selvfølgelig velkommen efter aftale.

at få dit eget værelse i kælderen. Det er på 14,5 m², det er nymalet og har
radiator og gulvtæppe. Vi køber lamper og gardinstof sammen med dig. Du kan
låne seng, tebord på hjul, skrivebord, reoler og købmandsdisk af os, men du
kan også bruge dine egne møbler eller kombinere, som du vil. Hvis du er
interesseret, henter vi en safaristol i sommerhuset som lænestol til dig. Vi
sørger for at få trukket antenneledning ned til værelset (så hurtigt som
muligt - måske først efter, du er kommet).

at have det, man i gamle dage kaldte en 'familiær stilling'. Det betyder, at
du er velkommen til at deltage i alt, hvad der foregår i familien. Du er
velkommen, når vi har gæster, hvis de er interessante for dig; du er
velkommen, når vi går i Tivoli eller på restaurant. Du er velkommen til at
tage med i sommerhuset og alt, hvad vi ellers kan finde på.

at have gæster, præcis som det passer dig - også til aftensmad.

at huset fungerer som ethvert andet kollektiv/bofællesskab, efter vi er
kommet hjem om eftermiddagen. Vi skiftes til at lave mad og købe ind (så
nogenlu

Fra : John Sahl

Dato : 09-01-01 22:06

> Det kunne jeg da godt - hele brevet i sin fulde ordlyd kommer her.

Jeg klipper lige hele din fine "kontrakt", den ser i mine øjne
forbilledlig ud og som du jo selv siger ramte i vist også ret godt i
jeres valg af ung pige. Rart at se at det lykkes