Tandpasta - hvornår begynder man?
Fra : Joachim Baltzer

Dato : 07-01-01 21:35

Hej,

Vores søn på godt 6 måneder har lige fået sin tand nummer 4, og vi skal vel
til at begynde rigtigt på tandbørstningen eller hva'? (Indtil nu har det
bare været lidt "uforpligtende" leg).

Og hvornår begynder man at give de små tandpasta? Han kan jo ikke skylle
munden rigtigt endnu.....

/Joachim

Fra : Dorte

Dato : 07-01-01 21:36

Hej Joachim

Du kan godt nu begynde med lidt tandpasta.
Der fås noget der hedder "første tand" som falder i god smag - der skal
næsten ingenting til.

Vi fik fra vores sundhedsplejerske anbefalet Zendium af hensyn til
flourindholdet. Der er ikke så meget i som i de andre mærker. Det er også
det mærke vores skoletandlæge udlevere.

Held og lykke
Dorte

Fra : EC.vte

Dato : 07-01-01 21:57

Hej,

Det er tid, faktisk bør man begynde ved den første tand. Jeg har altid hørt
at børn ikke behøver skylle mund efter tandbørstning, så længe man bruger
tandpasta der svarer til alder.

Elin

Fra : Nielsen

Dato : 07-01-01 23:01

Hej,,
- og jeg har hørt, at det faktisk er fordelagtigt ikke at skylle munden
efter tandbørstning, da flouren derved stadig beskytter tænderne, og ikke
ryger ud ved skylning.
Her drejer det sig nok mest om den alm. voksen tandpasta, som derved
beskytter istedet for den traditionelle flourbehandling hos tandlægen - den
kan man jo så spare..
hilsner fra Dorthe

Fra : Peter

Dato : 08-01-01 10:08

Hej Joachim

Jeg mener ikke at man skal begynde med tandpasta før barnet får kindtænder.
Inden da skal man bare bruge vand. Iøvrigt er det godt nok at de ikke kan
skylle munden for tandpastaen bliver så ved med at virke. Men brug en
tandpasta til børn på grund af det lavere flourindhold - børn spiser jo en
del af tandpastaen.

Hilsen Lone

Fra : PL

Dato : 08-01-01 21:51

Der er givet en masse svar på dit spørgsmål - og mange forskellige svar.

Jeg savner lidt, at der kommer saglige argumenter på bordet. Denne
gruppe er ofte præget af tilfældige læseres tilfældige meninger om alt
mellem himmel og jord. Og alle er "så kloge" - men ofte har jeg læst
beskrivelser og opfordringer, som får fagfolk til at ryste på hovedet.

I dit konkrete tilfælde forstår jeg ikke, at du ikke spørger folk, som
du ved har forstand på babyers tandbørstning, fx. dit barns
sundhedsplejerske eller en børnetandlæge !

Men OK - hvis du hellere vil tro på folk du aldrig før har mødt, så kan
du jo bare "plukke" et tilfældigt af de afgivne svar og vælge den
foreslåede løsning.

Jeg kan godt forstå, hvis du og andre i gruppen betragter mig som en
"gnaven lyseslukker", men jeg er bare SÅ træt af, at mange af gruppens
deltagere altid har en eller anden mening om tingene - også selvom deres
meninger er helt ude af proportion og ofte bærer præg af at være givet
blot for at blande sig i debatten.

Venlig hilsen
Preben W. Larsen

Fra : Joachim Baltzer

Dato : 09-01-01 08:30

Preben,

Jeg rejste spørgsmålet en sen aftenstund, hvor min tandlæge sikkert ville
være gnaven over at jeg ringede til ham. Jeg vil ved først givne lejlighed
selv tage kontakt til fagfolkene, men ind i mellem skader det ikke at
_lytte_ til andre forældres mening.

/Joachim

Fra : Birthe Pedersen

Dato : 09-01-01 13:43

PL wrote:

> Der er givet en masse svar på dit spørgsmål - og mange forskellige svar.
>
> Jeg savner lidt, at der kommer saglige argumenter på bordet.

Hej.

Jeg har en uddannelse som tandlæge, og kan da stadig huske hvad jeg
lærte, selvom jeg ikke arbejder som tdl. længere.
Der er altid mange meninger og alting, og fred være med det. Det er da
rart at høre forskellige meninger og argumenter. Bliver man så
fuldstændig forvirret er det jo det bedste at spørge én med fagkundskab.

Nå. Men her er hvad jeg har lært og hvad jeg selv praktiserer overfor
min egne børn.
Tandbørstning starter fra den første tand bryder frem. Så fungerer det
jo som en slags tilvænning, da børstning af 1 - 2 tænder næppe tager
mere end nogle få sekunder.. Tandpasta kan man godt undlade indtil
kindtænderne bryder frem, men jeg har nu brugt tandpasta lige fra staten
til mine børn, kun en smule, som skrabet smør, på den yderste spids af
tandbørsten. De elsker smagen af tandpastaen..
Reglen er, som det også er blevet sagt, en mængde som barnets
lillefingernegl, eller som en ært.
Hverken børn eller voksne bør skylle munden efter tandbørstning, som det
også er blevet sagt i et tidligere indlæg, fordi flour'en så skylles
bort og man går glip af den gavn den ville gøre ellers. Børster man kun
i et minuts tid for derefter at skylle tandpastaen bort kunne man lige
så godt spare sig udgiften.

Håber dette kan bruges. Ellers tag en snak med børnetandplejen.

Mvh.
Birthe Pedersen

--
***** Søhøjlandets Svampe *****
http://home6.inet.tele.dk/pedjuhl

Fra : JcLind

Dato : 16-01-01 17:39

PL <preben.larsen.@privat.mail.dk> skrev i en
> [...]
>meninger om alt mellem himmel og jord. Og alle er "så kloge"
>- men ofte har jeg læst beskrivelser og opfordringer, som
[snip]

Godt gået, Preben. Du satte ord på de fornemmelser jeg selv har
haft i lang tid. Tak for et godt og intelligent indlæg.

VH jakob

Fra : Martin Hansen

Dato : 27-01-01 09:29

On Sun, 7 Jan 2001 21:35:02 +0100, "Joachim Baltzer" <baltzer@post10.tele.dk> wrote:

>Og hvornår begynder man at give de små tandpasta? Han kan jo ikke skylle
>munden rigtigt endnu.....
Netop pga. at de sluger en del af tandpastaen. Har jeg købt noget børnetandpasta i en helsebutik
(ikke et sted jeg normalt kommer ). Men jeg stoler simpelthen ikke på at Colgate Zendium og hvad
de ellers hedder kan nære sig for at stoppe diverse konservering/parfumer osv i pastaen selvom de
kalder det børnetandpasta.

Dette indlæg fordi ikke alle er klar over at der er et alternativ.

--
MVH. Martin
Sønderborg