Fritidsbatteri <-> startbatteri
Fra : Hanno G.

Dato : 13-07-05 13:08

Hej med jer!

Jeg er ved at overveje at sætte et fritidsbatteri i min bil, da jeg har en
(kompressor-)køleboks (den er altså bare fed! www.waeco.dk) med mig om
sommeren og et oliefyr der kører om vinteren.

Jeg er klar over, at et fritidsbatteri bedre kan tåle at blive afladet og
opladet, men hvad er forskellen ellers? De må da være opbygget forskelligt
indeni? Nogen der ved noget om det?

Og vil et fritidsbatteri (f.eks. 75 Ah) have nok power til at starte en
6-benet diesel om vinteren? Altså: Kan et fritidsbatteri levere en lige så
stor startstrøm som et startbatteri?

På forhånd tak for lidt rådgivning...

--
Hilsen Jakob

Fra : Henning Keseler

Dato : 15-07-05 20:34

"Hanno G." <nogen@emialadresse.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6-benet diesel om vinteren? Altså: Kan et fritidsbatteri levere en lige så

I min arbejdsbil har jeg pga. en del ekstraudstyr, oliefyr, pc + printer,
scanner osv. fået monteret et fritidsbatteri, eller taxibatteri som
elektromekanikeren kaldte den, som er meget bedre til at afgive en lille
strøm over længere tid, i forhold til en traditionel startbatteri.
Jeg har i en vw transporter 2,5 diesel med en 90 Ah aldrig manglet
startstrøm, heller ikke om vinteren. Lige nu har jeg en Opel Vivaro med 1,9
l diesel, der er plads til en 105 Ah, så der er masser af startstrøm.
Du skriver ikke hvilken bil det drejer sig om, men mange har plads til et
større batteri end det originale.

Mvh. Henning

Fra : Jakob

Dato : 15-07-05 22:54

> [...]
> Ah, så der er masser af startstrøm.
> Du skriver ikke hvilken bil det drejer sig om, men mange har plads til et

Har du så _kun_ det batteri, eller et separat start og forbrugsbatteri?
Nogle af gutterne i bil-grullen siger, at man ødelægger et fritidsbatteri på
sigt, fordi det netop er beregnet til langsom afgivelse af strøm og ikke
korte store strømme, som ved en start. Ved ikke hvad jeg skal tro...

Jeg har en gammel Volvo 245 Diesel, og det første år havde jeg ingen
problemer, men i år slår mit køleskab fra hele tiden. Hare lige fået nyt
laderelæ, der giver 14,7 Volt, men måske har batteriet taget skade af det
dårlige(?) gamle laderelæ. Men jeg er meget varm på et fritidsbatteri, og
det du skriver lyder jo lovende.
Men jeg er med på at jeg skal op på så mange Ah som muligt.

--
Hilsen Jakob

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 22-07-05 11:34

Hej Jacob , Hanno & Henning.
Som i nok kan regne ud er der jo fordele og ulemper i disse typer batterier
.. Bare spørg de store leverandører af batterier f.eks. EXIDE m.fl.
Jakob som har en Volvo (Svensk Husmandstraktor""Griner lidt"") har jo masser
af muligheder med meget plads i motorrummet.Her mulighed for at beholde det
eksisterende batteri og få eftermonteret et fritidsbatteri med et ladeskille
relæ , så der altid er startstrøm til bilen (også i 30 grades frost i
sverige) + et fritidsbatteri kun til forbrugere der konstant bruger en lav
afladning af batteri.
Henning der har motorvarmer har nok fordel af den overskudsvarme der er i
motorrummet , det nedsætter ikke kapaciteten så meget p.g.a. varmen i
batteriet.

Der findes kurver der viser ved hvilke temperaturer man har den største
effektivitet i et bilbatteri og ved f.eks. 0 grader er der cirka en start
effektivitet på 50 %.Tilsvarende er der også testresultater på "fritids
batterier" .
De fleste fritidsbatterier er desuden dyrer end normale startbatterier og
holder formodentlig ikke så længe som startbatteri på bil , end som et
normalt "syrebatteri".
Men når i er i gang med batteri undersøgelseerne , så check om der findes
"industri" batterier (bruges f.eks. til Entrepenør maskiner o.ma. - de er
nogle gange ikke ret meget dyrere - men meget bedre .......(Stærkere)

Kim

Fra : Henning Keseler

Dato : 23-07-05 19:59

"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Henning der har motorvarmer har nok fordel af den overskudsvarme der er i
> motorrummet , det nedsætter ikke kapaciteten så meget p.g.a. varmen i

Jeg har ikke motorvarmer, kun kabinevarmer..

> holder formodentlig ikke så længe som startbatteri på bil , end som et
> normalt "syrebatteri".

Fritidsbatteriet er da også et syrebatteri, der bare bedre kan afgive en
lille strøm over en længere periode, og hvis man vælger en større end den
originale, kan give en ligeså stor startstrøm.

Fritidsbatteriet er sat i som erstatning for det originale, dvs. kun et
batteri.

Det er muligt at de har ret, men et normalt startbatteri bliver altså også
ødelagt hvis det bliver afladet for meget.

På min forrige vw transporter blev ladespændingen sat 0,6 V op, det skulle
fritidsbatteriet have godt af blev der sagt, hos Ketner i Holstebro.
I nogle biler, vistnok afhængig af generatortype, kan der monteres en
impulsladesystem som lader batteriet bedre end en traditionel generator.

Mvh. Henning

Fra : Jakob

Dato : 24-07-05 12:52

"Tankeren" kalde min bror den sidst da jeg havde været i Tyskland for at
handle...
Den er sænket (ikke sunket!) i forvejen og lå ekstra lavt denne dag

Det har jeg desværre ikke...
Det er en stor LT-dieselmaskine, og på den ene side sidder der et oliefyr og
luftfilteret, og i den anden side er servostyringen og kompressoren til
aircondition, så der er ikke plads til mere :-|

> Fritidsbatteriet er sat i som erstatning for det originale, dvs. kun et
> batteri.

Det har jeg også gjort nu - altså sat et fritidbatteri i.

> Det er muligt at de har ret, men et normalt startbatteri bliver altså også
> ødelagt hvis det bliver afladet for meget.

Det var også min tanke, så nu prøver jeg med et fritidsbatteri. Er spændt på
hvordan det tér sig om vinteren.

> På min forrige vw transporter blev ladespændingen sat 0,6 V op, det skulle
> fritidsbatteriet have godt af blev der sagt, hos Ketner i Holstebro.

Det lyder jo spændende. Jeg har jo som sagt lige fået et 14,7V-laderelæ sat
i, så det kan jo kun være positivt.

--
Hilsen Jakob

P.S.: "Hanno" var også mig, men jeg skrev indlægget fra min fars computer

Fra : snerac

Dato : 25-07-05 14:48

Hej alle.
Et fritidsbatteri er et startbatteri, hvor blypladerne er adskilte med
konvolutseparatore, hvilket bevirker at blymassen ikke slammer ud og
lejre sig i bunden af batteriet. Derfor er det en bedre løsning end et
almindeligt startbatteri, hvor blymassen slammer ud og lejre sig i
batterikassens bundprismer, hvilket efterhånden giver lavere kapasitet
og kortslutning.
Ved anvendelse af et laderelæ der først lukker ned ved 14,7 volt,
bør man være opmærksom på øget vandforbrug i batteriet.
Bør ikke anvendes til lukkede batterier, hvor relæet bør lukke
14,0-14,3 volt.
mvh
jan

Fra : Jakob

Dato : 25-07-05 18:04

Hej Jan!

Tak for et uddybende svar.

> [...]
> almindeligt startbatteri, hvor blymassen slammer ud og lejre sig i
> batterikassens bundprismer, hvilket efterhånden giver lavere kapasitet

Men hvorfor kan et fritidsbatteri så bedre tåle at blive afladet end et
startbatteri, som jo åbenbart helst ikke skal køres for langt ned?
Jeg ved godt, at vi nu er inde i det tekniske, men det er jo et interessant
emne. Er det selve opbygningen der gør forskellen, eller er der fyldt noget
andet på?

Ok, jeg holder øje med vandet.

Tak igen.

--
Hilsen Jakob

Fra : snerac

Dato : 26-07-05 14:41

Hej Jakob!
Fritids og startbatterier: Hver plade er et blygitte påsmurt en porøs
blymasse, så elektrolytten (syren) kan vandre ind i pladerne ved
afladning og tilbage i cellenssyrerum ved ladning.
Man kan dele elektrolytten i 2 grupper, nemlig den indre syre
(absoberet i pladerne) og den ydre syre (den frie syre i cellen).Da det
kun er den indre syre der tager del i processen er man afhængig af
hvor hurtig tilførslen af frisk syre (den ydre syre) sker.
Startstrøm:Det er et spørgsmål om omsætning / mm3. Flere tynde
plader giver større overflade en lidt anden sammensætning af
blymassen.Under afladning dannes der blysulfat i pladerne og denne
sulfat fylder mere end den aktive masse.
På rørpladebatterier er forbrugsbatterier til truck, stablere o.s.v.,
hvor man kan tager 80% af kapasiteten d.v.s. til vægtfylde 1,14
spænding 1,98. + pladerne i disse batterier er perforerede rør for at
forhindre udslamning.
mvh
Jan.