Ang. TDC 2mbit linje der for stophuller ve~
Fra : FunnyBunny

Dato : 03-06-01 21:00

Hejza NG

Jeg har en 2mbit linje fra TDC.
Når jeg downloader noget ned fra nettet eller ftp for den skyld, for den
nogle stop, hvor den sidder fast. Stoppet varer et par sek. og så kommer den
op på fin hastighed igen, stoppene kommer ca. hver ½minut.

Sidste dag skulle jeg lige prøve Linux 7,1. Der var ingen stop, med det
samme ryger den op på de 205kb/sek.

jeg kører win98se nu.

nogen er kan hjælpe??

Mvh

FB

PS.... Skal man Tweake noget??

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-06-01 01:09

On Sun, 3 Jun 2001 21:59:33 +0200, FunnyBunny wrote:
> [...]
>nogle stop, hvor den sidder fast. Stoppet varer et par sek. og så kommer den
>op på fin hastighed igen, stoppene kommer ca. hver ½minut.

Fordi dit TCP recieve window er for lille til at opnå fuld hastighed til
destinationer som er "langt" væk.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 04-06-01 09:34

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi dit TCP recieve window er for lille til at opnå fuld hastighed til
> destinationer som er "langt" væk.

Det lyder interessant.

Definér venligst "langt væk":

Hvad er det for en enhed/protocol der gør dette ( altså ikke leverer fuldt
dataflow fordi det er "langt væk" ) ?

Er det en parameter der er blevet sat, eller er det altid gældende hos alle
ISP'ere ?

Mvh haa.

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-06-01 10:05

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote:

>Hvad er det for en enhed/protocol der gør dette ( altså ikke leverer fuldt
>dataflow fordi det er "langt væk" ) ?

Hm. Jeg læser en snært af ironi i dit indlæg?

>Er det en parameter der er blevet sat, eller er det altid gældende hos alle
>ISP'ere ?

Jesper gav dig navnet på parameteren. Den hedder TCP Receive Window,
og du sætter den selv på din egen maskine. Parameteren bestemmer, hvor
mange bytes, der må være "ude at hænge", uden at afsender har modtaget
kvitteringspakker. Den størrelse skal logisk set være større, når
transmissionshastighed eller forsinkelse stiger.

--
Allan Olesen, Lunderskov
Hvorfor er det kun Nej-sigerne, der må køre 55 i byen?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-06-01 22:58

On Mon, 4 Jun 2001 10:33:58 +0200, Henrik Aarfeldt wrote:

>"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

>Det lyder interessant.
>
>Definér venligst "langt væk":

"stort" RTD

>Hvad er det for en enhed/protocol der gør dette ( altså ikke leverer fuldt
>dataflow fordi det er "langt væk" ) ?

Ja, TCP

>Er det en parameter der er blevet sat, eller er det altid gældende hos alle
>ISP'ere ?

Den er gældende for al kommunikation som bruger TCP som transport protokol.

Max transfer rate på en TCP session er

TCP window size
RTD

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : FunnyBunny

Dato : 04-06-01 14:18

Jeg ville bare sige at problemet er væk, da jeg installerede WinXP.

Den kører med fulde skrabalde uden at hænge!!