Linux løber tør for hukomelse
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 08-07-05 16:26

Hejsa,

Jeg har et småirrerende problem med min Debian linux installation på
min Thinkpad T20. Det sker "ind i mellem" at systemet begynder at swappe
som en sindsyg, for til sidst at skrive noget a lá følgende i sys-loggen:

DMA per-cpu:
cpu 0 hot: low 2, high 6, batch 1
cpu 0 cold: low 0, high 2, batch 1
Normal per-cpu:
cpu 0 hot: low 28, high 84, batch 14
cpu 0 cold: low 0, high 28, batch 14
HighMem per-cpu: empty

Free pages: 3008kB (0kB HighMem)
Active:29789 inactive:29780 dirty:0 writeback:0 unstable:0 free:752 slab:2167 mapped:59054 pagetables:542
DMA free:1080kB min:124kB low:152kB high:184kB active:6116kB inactive:6016kB present:16384kB pages_scanned:15520 all_unreclaimable? yes
lowmem_reserve[]: 0 239 239
Normal free:1928kB min:1916kB low:2392kB high:2872kB active:113040kB inactive:113104kB present:245696kB pages_scanned:199820 all_unreclaimable? no
lowmem_reserve[]: 0 0 0
HighMem free:0kB min:128kB low:160kB high:192kB active:0kB inactive:0kB present:0kB pages_scanned:0 all_unreclaimable? no
lowmem_reserve[]: 0 0 0
DMA: 0*4kB 1*8kB 1*16kB 1*32kB 0*64kB 0*128kB 0*256kB 0*512kB 1*1024kB 0*2048kB 0*4096kB = 1080kB
Normal: 10*4kB 2*8kB 15*16kB 9*32kB 1*64kB 0*128kB 1*256kB 0*512kB 1*1024kB 0*2048kB 0*4096kB = 1928kB
HighMem: empty
Swap cache: add 544414, delete 544414, find 110830/161012, race 0+0
Free swap = 0kB
Total swap = 250416kB
Out of Memory: Killed process 8627 (klauncher).
oom-killer: gfp_mask=0x1d2

Hvilket jeg fortolker til, at et eller andet program bliver ved med at
forlange mere og mere hukommelse, hvor kernen til sidst bliver nødt til
at dræbe en process.

Den eneste løsning jeg har fundet når det sker, er at genstarte X.

Det irriterende er, at jeg ikke kan finde ud af hvorfor det sker. Der er
ikke lige noget specifikt program, jeg kan anklage for at være årsagen,
det skulle da lige være Firefox, som jeg (næsten) altid har kørende.
For at gøre det hele endnu mere mystisk, sker det ikke nødvendigvis når
jeg "gør noget", dvs. starter et nyt program eller lignende. Det sker ind
i mellem når jeg har været forbi en internetforbindelse, hentet en del
artikler jeg gerne ville læse og så ellers sidder i ro og mag og læser
dem i Firefox, uden "rigtigt at gøre noget".

Jeg kører kerne 2.6.11.6, er det et forsøg værd at opdatere, eller er
det en eller anden måde at finde ud af hvilken process, der er synderen?

Så vidt jeg kan overskue, er der vel i virkeligheden ikke så meget andet
kernen kan gøre, hvis en process forsøger at allokere hukommelse som en
sindsyg, en at begynde at dræbe processer?

Nogen der har oplevet noget lignende og eventuelt nogen der har en ide til
en løsning?

På forhånd mange tak,

Kasper

--
"Share your knowledge. It's a way to achieve immortality." -- Dalai Lama

Fra : Kent Friis

Dato : 08-07-05 16:34

Den Fri, 08 Jul 2005 17:25:37 +0200 skrev Kasper Laudrup:
> [...]
> ikke lige noget specifikt program, jeg kan anklage for at være årsagen,
> det skulle da lige være Firefox, som jeg (næsten) altid har kørende.

Jeg kan kun foreslå at checke med top ind imellem om der er nogen
programemr der bruger mere ram end de burde, alternativt have top
kørende hele tiden.

Det kunne dog tyde lidt på at klauncher eller et program den starter
er synderen, ellers ville det jo ikke hjælpe at slå den ned, den
rigtige synder ville blot bruge de sidste par MB og så trigge OOM
killeren igen. I gamle dage (med Netscape 4) har jeg set den skulle
have et par forsøg før den fik ram på den rigtige process, det ser
ikke ud til at være tilfældet her. Så enten klauncher eller et
program der ryger med ned nå klauncher bliver kill'et ville være
et bud.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 08-07-05 19:51

Kasper Laudrup wrote:

> Nogen der har oplevet noget lignende og eventuelt nogen der har en ide til
> en løsning?

Jeg oplever engang imellem noget lignende på min Debian box. Har fundet ud
af at det er xmms der her er synderen. Den går pludselig igang med at bruge
enorme mængder hukommelse. Efter maskinen har stået i koma et kvarters tid
(måske skulle jeg bare lade være med at have så stor en swap partition) dør
processen af sig selv og alt er igen fryd og gammen.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-07-05 21:41

Kasper Laudrup <laudrup_fjern_dette_@linuxfan.dk> writes:

> [...]
> min Thinkpad T20. Det sker "ind i mellem" at systemet begynder at
> swappe som en sindsyg, for til sidst at skrive noget a lá følgende i

Jeg har et lignende problem, og der er det Firefox, der går i
koma. Ihvertfald skriver i noget a la "out of memory, firefox-bin
killed" i en virtual console (hvorefter alt igen fungerer).

I øvrigt æder den browser groteskt meget ram hos mig, 150 MB er ikke
usædvanligt. Epiphany er et fint alternativ, men jeg savner nogle
Firefox-extensions deri (adblock, image zoom etc.).
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-07-05 00:40

Kasper Laudrup wrote:

> [...]
> at dræbe en process.
> Den eneste løsning jeg har fundet når det sker, er at genstarte X.

Prøv næste gang at dræbe firefox.

> [...]
> artikler jeg gerne ville læse og så ellers sidder i ro og mag og læser
> dem i Firefox, uden "rigtigt at gøre noget".

Jeg er næsten sikker på at det er din Firefox der er synderen. Specielt
tiderliger versioner end 1.0.4 er slem. Det virker som at den allokere
noget hukomelse når den skal hente en side, men ikke frigiver den igen, når
den side er lukket. Hvis man så (som jeg) har for vane at åbne en masse
vinduer, med hver en masse tabs og så lukke dem, for atter at åbne nye, ja,
så løber maskinen tør for RAM, og så SWAP.

> Jeg kører kerne 2.6.11.6, er det et forsøg værd at opdatere, eller er
> det en eller anden måde at finde ud af hvilken process, der er synderen?

top er den ven.

> Så vidt jeg kan overskue, er der vel i virkeligheden ikke så meget andet
> kernen kan gøre, hvis en process forsøger at allokere hukommelse som en
> sindsyg, en at begynde at dræbe processer?

Den begynder at slette programmer fra swap, og tager dem fra disken istædet,
således at det kun er data der ligger på swap. Derefter så begynder den at
slå processer ned, men det kan tage meget lang tid, på den maskine hvor jeg
har oplevet det, køre dog også såvel web, mail, og news servere, spedielt
den sidste har det jo med heletiden at arbejde, og kræve hukommelse.

> Nogen der har oplevet noget lignende og eventuelt nogen der har en ide til
> en løsning?

Hvis jeg havde forstand på det, så ville jeg måske begynde at finde fejlen i
firefox, og sende til udviklerne, det ser ud til at de priiotere problemet
laver end jeg synes om,,, Det skal dog gentages at de i version 1.0.4 har
gjort noget ved det,,,

Ivar Madsen