Trådløst netkort (løst spørgsmål)
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-07-05 09:55

I den nærmeste fremtid skal jeg have installeret Linux på en PC, og i den
forbindelse skal jeg have det til at virke med et trådløst netkort
(stationær PC).

Jeg kan forstå, at der er problemer med Linux og BroadCom chipset, men kan
der gives nogle retningslinier for, hvilket netkort jeg skal købe så jeg
kan bruge det med Linux? Skal jeg bestemme hvilken dist. jeg vil bruge
først?

PS: Jeg er totalt novice ifht Linux, så bær over med mig.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-07-05 21:10

Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid> writes:

> [...]
> der gives nogle retningslinier for, hvilket netkort jeg skal købe så jeg
> kan bruge det med Linux? Skal jeg bestemme hvilken dist. jeg vil bruge

Jeg har så godt som ingen erfaring med Linux og trådløse netkort, men
der er normalt ikke nogen god grund til at vælge distribution ud fra
hvilket netkort du har. Distributionernes standardkerner kommer
normalt med moduler der understøtter det mest almindelige hardware
(for en passende definition af almindelig).

I værste tilfælde kan du risikere at du selv skal oversætte en ny
kerne med understøttelse for netop det netkort du har fundet. Det kan
nogle gange gøres lidt forskelligt på de forskellig distributioner,
men valget af distribution er ikke så afgørende hvad netop det angår
så længe du vælger en der er rettet mod almindelige computere (og ikke
en til embeddede systemer eller andet mærkeligt ;). Vælg den
distribution dine Linux-venner bruger, så du kan spørge dem om hjælp,
hvis du løber ind i problemer.

> PS: Jeg er totalt novice ifht Linux, så bær over med mig.

Ja, jeg havde ikke troet det om dig, hvis du havde spurgt mig for
nogle år siden

--
Jacob - www.bunk.cc
One picture is worth 128K words.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-07-05 00:00

On Thu, 07 Jul 2005 08:54:33 +0000, Jesper Stocholm wrote:

> [...]
> der gives nogle retningslinier for, hvilket netkort jeg skal købe så jeg
> kan bruge det med Linux? Skal jeg bestemme hvilken dist. jeg vil bruge

Jeg vil anbefale dig at se på Ubuntu, da deres kerner er oversat med
understøttelse for alle de trådløse netkort, der kan fungere under
linux. Skulle dette ikke være muligt, medfølger kernemodulet ndiswrapper
også, hvilket skulle betyde, i teorien, at en hvilken som helst driver
skrevet til windows, kan anvendes af linux.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen