"Free" viser kun 885MB ram selvom jeg har ~
Fra : Stig Sørensen

Dato : 01-07-05 19:41

Hej.

Med mit nye hardware, 2x512 DUAL channel Corsair ram burde jeg have 1GB
ram, dette viser BIOS også.
Men i "free" og "top" viser noget andet.

Her er en linje fra dmesg;
Memory: 901956k/917504k available (1336k kernel code, 14800k reserved, 732k data, 204k init, 0k highmem)

Er der noget galt eller det dette korrekt?

Fra : Kent Friis

Dato : 01-07-05 20:04

Den Fri, 01 Jul 2005 20:40:55 +0200 skrev Stig Sørensen:
> [...]
>
> Er der noget galt eller det dette korrekt?

Check at din kerne er compilet med support for 4 GB RAM.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 02-07-05 16:52

On Fri, 01 Jul 2005 19:04:10 +0000, Kent Friis wrote:

> Check at din kerne er compilet med support for 4 GB RAM.

Hej Kent.
Jeg kører med følgende kerne: 2.6.8-2-386 der fulgte med Debian
installer.
Jeg vil helst ikke gerne kompile egen kerne - er det muligt at slå det
til i en precompiled kerne som min?

På forhånd tak

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-05 17:00

Den Sat, 02 Jul 2005 17:52:20 +0200 skrev Stig Sørensen:

> [...]
> installer.
> Jeg vil helst ikke gerne kompile egen kerne - er det muligt at slå det

Det må nogen Debian-folk svare på.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-07-05 20:44

Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote:

> Jeg kører med følgende kerne: 2.6.8-2-386 der fulgte med Debian
> installer.
> Jeg vil helst ikke gerne kompile egen kerne - er det muligt at slå det
> til i en precompiled kerne som min?

I min kernel-image-2.6.8-2-686 er HIGHMEM enablet:

# grep HIGHMEM /boot/config-2.6.8-2-686
# CONFIG_NOHIGHMEM is not set
CONFIG_HIGHMEM4G=y
# CONFIG_HIGHMEM64G is not set
CONFIG_HIGHMEM=y
# CONFIG_DEBUG_HIGHMEM is not set

--
-René

Fra : Stig Sørensen

Dato : 02-07-05 20:54

On Sat, 02 Jul 2005 19:44:01 +0000, Rene Joergensen wrote:

> I min kernel-image-2.6.8-2-686 er HIGHMEM enablet:

> [...]

Hmm:

stig@debian$ grep HIGHMEM /boot/config-2.6.8-2-386
CONFIG_NOHIGHMEM=y
# CONFIG_HIGHMEM4G is not set
# CONFIG_HIGHMEM64G is not set

Min er ikke ;/
Kan det kun slås til ved at kompilere egen kerne?
Har gjort det mange gange før, men jeg foretrækker bare at have en
prekompileret kerne, det virker bare. Specielt hvis man lige låner et
digital kamera eller ligende, så slipper man får at skulle kompilere
kernen om igen fordi man i første omgang har glemt det.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-07-05 22:48

Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote:

> Kan det kun slås til ved at kompilere egen kerne?

Jeg ved ikke hvad du har af CPU, men kan en -686 ikke køre på den?

kernel-image-2.6.8-2-686 - Linux kernel image for version 2.6.8 on
PPro/Celeron/PII/PIII/P4.

I så fald er det jo enablet, det er det da ihvertfald i min

--
-René

Fra : Stig Sørensen

Dato : 03-07-05 05:20

On Sat, 02 Jul 2005 21:47:59 +0000, Rene Joergensen wrote:

> [...]
> PPro/Celeron/PII/PIII/P4.
>
> I så fald er det jo enablet, det er det da ihvertfald i min

Det er en AMD 64 3000 939, så 686 dur nok ikke.
Håber en har en løsning ;(

Fra : Kent Friis

Dato : 03-07-05 09:39

Den Sun, 03 Jul 2005 06:19:35 +0200 skrev Stig Sørensen:

> Det er en AMD 64 3000 939, så 686 dur nok ikke.
> Håber en har en løsning ;(

Hvad med en AMD64-kerne?

En 64-bit CPU kan adressere meget mere RAM, end den 386 du lader
den emulere.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 03-07-05 10:00

On Sun, 03 Jul 2005 08:39:21 +0000, Kent Friis wrote:

> Hvad med en AMD64-kerne?
>
> En 64-bit CPU kan adressere meget mere RAM, end den 386 du lader
> den emulere.

Hej Kent.

Jeg har prøvet med en 64-bit kerne, her finder den alle ram.
Men jeg har problemer med at installere NVidia driverne fra nvidia.com.
Jeg henter 64-bit driverne, og eksekvere .run filen, den går så også
igang som den plejer ved I386, men så skriver den blot nogle talkoder
(eks: =0XX23340XX002334340340) og Segmentation fault line 633 (eller
deromkring)

Så det kom jeg desværre ikke meget længere ved.
Hvis nogen skulle vide hvordan man får kringlet 64-bit nvidia driver på
en Debian system ville det være dejlig.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-07-05 09:50

Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-07-05 12:24

On Mon, 04 Jul 2005 10:49:42 +0200, Jacob Larsen wrote:

> Nvidia's drivere kan desværre ikke finde ud af Debian's filstruktur. De
> er pakket for amd64, og der er et mirror her:
> http://bach.hpc2n.umu.se/debian-amd64/debian/pool/non-free/n/nvidia-graphics-drivers/
>
> Det kan måske bruges, men den vil muligvis brokke sig over at blive
> installeret på et 32 bit user space.

Ja, det gjorde den også;

"Pachage architechture (amd64) does not fit on your system (I386)" ---
Taget ud fra hukommelsen.

Jeg har bootet op på 64bit kernen da da skrev ovenstående, efter jeg
ville dpkg -i nvidia-glx driverne fra ovenstående link.

Kan jeg override ovenstående udmelding?

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-07-05 15:32

Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-07-05 14:46

On Mon, 04 Jul 2005 16:31:59 +0200, Jacob Larsen wrote:

> Du kan pakke den ud i stedet for at installere den. Den indeholder en tar.gz fil
> med modul "source". Du skulle så kunne kompilere den sammen med nogle kernel
> headers for din kerne. Her er make-kpkg til stor hjælp.

Ok, det vil jeg prøve hvis jeg kan hitte ud af det.
Det skal lige siges, at jeg i al denne tid har installeret min Debian med
Debian Sarge installer - altså I386 - ?

Skal man kører en bestemt 64 bit version før det klinger? Ellers fatter
jeg ikke et hak af det, kan da læse mig til at mange andre kan fint få
tingenge til at fungere.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-07-05 16:58

Stig Sørensen wrote:
> Skal man kører en bestemt 64 bit version før det klinger? Ellers fatter
> jeg ikke et hak af det, kan da læse mig til at mange andre kan fint få
> tingenge til at fungere.

Dit userspace er 32 bit, hvilket vil sige at dpkg kun vil installere 32
bit pakker (ellers kan du få problemer med diverse libraries). Nu er det
imidlertid sådan, at kernen og nvidia's driver i den version virker med
både 32 og 64 bit, men for at få det til at virke skal der lige lidt
overtalelse til. Det havde du været fri for, hvis du havde installeret
en 64 bit debian, men det havde så givet nogle andre problemer.

Ud over dette, så ved jeg ikke hvad du vinder ved at køre en 64 bit
kerne på et 32 bit userspace (det er der sikkert nogle andre der kan
fortælle), så hvis du i stedet installerede -686 eller -k7 kernerne, så
ville du om ikke andet have løst det oprindelige problem. Det kan også
være at der er en 32 bit -k8 kerne du kan prøve.

/Jacob

Fra : Stig Sørensen

Dato : 04-07-05 16:13

On Mon, 04 Jul 2005 17:57:37 +0200, Jacob Larsen wrote:

> [...]
> ville du om ikke andet have løst det oprindelige problem. Det kan også
> være at der er en 32 bit -k8 kerne du kan prøve.

Hej Jacob, tak for dit input.
Jeg var bare bange for at en I686 kerne som jo egenligt er for Intel ville
performe dårligere på mit system end en 386/K8 kerne.

Er der noget om snakken eller vil det performe ok sammen?
Nogle artikler på nettet ang. ovenstående?

På fiorhånd tak

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-07-05 21:27

Stig Sørensen wrote:
> Hej Jacob, tak for dit input.
> Jeg var bare bange for at en I686 kerne som jo egenligt er for Intel ville
> performe dårligere på mit system end en 386/K8 kerne.

Jeg tror nu ikke en 686 kerne vil performe dårligere end en 386 kerne på
en K8 arch. da K8'eren så vidt jeg ved inkluderer alle features fra
686'eren.

Du kan også prøve at installere kernel-image-2.6.8-2-k7. Det var den 32
bit kerne jeg lige kunne se i Debian stable, der var tættest på.

Du har selvfølgelig stadig muligheden for at bruge 64 bit, men der er
lige den tand mere bøvl med det. Og det er vel egentlig lige meget
hvordan du så end vender og drejer den.

Hvis du kører en 64 bit kerne på et 32 bit userspace, så skal du have
lavet 64 bit nvidia moduler med noget cross-compile osv.

Bruger du 64 bit, så er der problemer med nogle 32 bit programmer der
ikke virker i 64 bit (og i øvrigt den detalje, at det hele skal
geninstalleres). Her er de mest almindelige nok openoffice.org (kun
<=1.1), flash plugin til browser og mplayer med w32codecs. Der findes
work-arounds til det, og det skulle være til at lave rimeligt
transparent, men det er lidt kompliceret at sætte op.

/Jacob

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-05 21:34

Den Mon, 04 Jul 2005 22:26:38 +0200 skrev Jacob Larsen:

> Du kan også prøve at installere kernel-image-2.6.8-2-k7. Det var den 32
> bit kerne jeg lige kunne se i Debian stable, der var tættest på.

Den lader vi lige stå, jeg er ikke sikker på Stig så K7 muligheden
i første omgang.

> Bruger du 64 bit, så er der problemer med nogle 32 bit programmer der
> ikke virker i 64 bit (og i øvrigt den detalje, at det hele skal
> geninstalleres).

Kan man ikke undgå geninstallation ved at ændre i en eller anden
config-fil, og så apt-get distupgrade eller lignende?

Altså det er jo Debian vi snakker om, og den er netop berømt for den
slags

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-07-05 21:49

Kent Friis wrote:
> Kan man ikke undgå geninstallation ved at ændre i en eller anden
> config-fil, og så apt-get distupgrade eller lignende?

Jeg ved det faktisk ikke. Men efter hvad jeg har set på debian-amd64
listen, så tror jeg det ikke. De har flyttet lidt rundt på strukturen
for at gøre plads til deres multi-arch strategi. Desuden tror jeg det
vil være nemmere at lave sig en ny installation i en chroot, overføre
indstillinger, og så boote fra denne.

> Altså det er jo Debian vi snakker om, og den er netop berømt for den
> slags

Lige netop. Og den multi-arch strategi de roder med burde også gøre det
muligt, fordi det er noget med at have både 32 og 64 bit userspace i
fredelig sameksistens. Men sidst jeg kastede et kort blik på deres plan,
så den pænt ambitiøs ud, og de er vist ikke kommet ret langt (release af
sarge tog en del kræfter). Det kommer nok til at passe at de kan have
noget klar til næste release...

/Jacob

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-07-05 21:54

Jacob Larsen wrote:

> Jeg ved det faktisk ikke. Men efter hvad jeg har set på debian-amd64

Og nu ved jeg det så. Fra FAQ'en
https://alioth.debian.org/docman/view.php/30192/21/debian-amd64-howto.html

Can I `apt-get arch-upgrade` from an already installed i386 debian?

No. You need to reinstall on a newly formatted partition or disk, by
either running cdebootstrap / debootstrap from your running installation
or using the Debian-Installer.

/Jacob

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-07-05 22:26

On Mon, 04 Jul 2005 20:33:39 +0000, Kent Friis wrote:

> Den lader vi lige stå, jeg er ikke sikker på Stig så K7 muligheden
> i første omgang.

Tak for det, den overså jeg.
Valgte en K7 kerne og her spiller det hele jo bare.

Tak for hjælpen

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 13-07-05 21:52

> [...]
>
> Er der noget om snakken eller vil det performe ok sammen?
> Nogle artikler på nettet ang. ovenstående?

Jeg giver is hvis du kan maerke forskel. Begge CPU'er er out-of-order og
har ret god dynamisk schedulering. En kerne benytter ikke FPUen
overhovedet og det er temmeligt begraenset hvad
integer/branch/load-store optimizations kan give set i
skeduleringsoejemed jvf at begge CPU'er er out-of-order.

Det eneste sted man muligvis ville kunne se en forskel er
cache-optimizations i ting saasom memcpy() og lignende, men jeg tror som
sagt ikke at man ville kunne maerke det.

Dertil kommer det egentlige problem med at enable specialschedulere: De
har som regel fejl i GCC, saa den kode der produceres crasher oftere.
Det kunne godt vaere et problem hvis du kun vinder 0.5% i hastiged mod
at du crasher en gang om ugen.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-07-05 21:29

Jacob Larsen wrote:

> Ud over dette, så ved jeg ikke hvad du vinder ved at køre en 64 bit
> kerne på et 32 bit userspace

Det må være det omvendte du mener. Det giver god
mening at køre 32 bit usermode på en 64 bit kerne.
Det giver selvfølgeligt lidt udfordringer med
compilering af kerne og moduler. Men bortset fra
det burde det ikke give nogen problemer.

Fordelene er for det første, at kernen bedre kan
udnytte RAMen. Med 32 bits kommer kernen aldrig til
at udnytte mere end 885MB af RAMen, heller ikke med
bigmem. Den resterende RAM kan bruges til cache og
user space, men den kan aldrig bruges af kernen
selv. En 64 bits kerne kan uhindret udnytte mere end
1GB.

Desuden tager en 64 bits kerne ikke en del af det
adresserum, der kan adresseres med 32 bits. Dermed
burde user mode programmer få adgang til det fulde
4GB virtuelle adresserum, hvor de på en 32 bits
kerne kun får adgang til 3GB.

Desuden bruger kerne koden sikkert mindre CPU tid,
da den nye arkitektur udover 64 bits også giver
flere registre, hvilket giver mulighed for mere
effektiv kode. En interessant overvejelse ville
være, om kernen kunne nøjes med at bruge de nye
registre, så man er fri for at gemme registre ved
systemkald og dermed kunne opnå marginalt hurtigere
systemkald. Jeg tvivler på at det kan betale sig,
jeg tvivler også på, at det er testet.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-07-05 08:10

I dk.edb.system.unix, skrev Kasper Dupont:
> [...]
> user space, men den kan aldrig bruges af kernen
> selv. En 64 bits kerne kan uhindret udnytte mere end

Er det ikke lidt virkelighedsfjernt at snakke om et system hvor "kernen
i sig selv" benytter over 1GB ram? .. men ok, hvis vi skal have puttet
en webbrowser og alskens andre ting derned også, så er det måske ikke
urealistisk, men på et Linux/UNIX system, har jeg svært ved at set at
det kan være reallistisk.

> Desuden bruger kerne koden sikkert mindre CPU tid,
> da den nye arkitektur udover 64 bits også giver
> flere registre, hvilket giver mulighed for mere
> effektiv kode. En interessant overvejelse ville

Hvilket SVJV er en stor del af årsagen til at de er hurtigere end
almindelige x86 arkitektur, hvor vi har (er det ikke ) 8 registre at
gøre godt med.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-07-05 19:05

Jesper Krogh wrote:

> Er det ikke lidt virkelighedsfjernt at snakke om et system hvor "kernen
> i sig selv" benytter over 1GB ram?

Jeg har ikke set et system, hvor det var tilfældet.
Men jeg kan da fortælle dig, at på vores mailserver
benytter kernen i øjeblikket 342.6MB ram på slabs.
3.3MB bruges til kerne kode og så vidt jeg lige kan
se må den bruge ca. 173MB på memory map. Dertil
kommer det løse, som man ikke kan se på runtime.
Det er tilsammen ca. 60% af det tilgængelige
adresserum.

Det lyder måske ikke som noget problem, men det vil
jeg nu stadigt sige at det er, for den RAM, som
kernen ikke selv bruger, bruges til andre formål
f.eks. cache. Det betyder at når der skal frigives
hukommelse for at kernen kan bruge det, så har man
ikke samme frihed til at vælge, hvad der skal
fjernes fra cache. Man kan være tvunget til at
fjerne noget, man gerne ville have beholdt i cache.

Det skal lige siges at den server jeg tog talene
fra har 8GB total RAM hvoraf kernen kun har adgang
til de 896MB. På en maskine med kun 1GB vil det
næppe gå så galt. Det er trods alt kun 128MB som
kernen ikke kan bruge. Og da nogle datastrukturer
fylder mere på en 64 bits arkitektur end på en 32
bits arkitektur, så vil 896MB til en 32 bits kerne
godt kunne være bedre end 1024MB til en 64 bits
kerne.

Har man mere end 2GB RAM bør man bestemt gå efter
64 bits kernen. Men derunder kan en 32 bits kerne
godt forsvares, hvis man ikke har brug for 64 bits
af andre grunde.

> Hvilket SVJV er en stor del af årsagen til at de er hurtigere end
> almindelige x86 arkitektur, hvor vi har (er det ikke ) 8 registre at
> gøre godt med.

Det er korrekt, der er otte såkaldte general purpose
registre. I virkeligheden er de ikke helt general
purpose, hvilket kun gør situationen værre.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-07-05 15:57

Stig Sørensen wrote:

> Det er en AMD 64 3000 939, så 686 dur nok ikke.

Mig bekendt burde en 686 kerne fungere fint på en
AMD64 cpu. Men en 64 bits kerne ville da være at
foretrække.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-07-05 16:30

On Sun, 03 Jul 2005 06:19:35 +0200, Stig Sørensen wrote:

> Det er en AMD 64 3000 939, så 686 dur nok ikke.
> Håber en har en løsning ;(
Har du prøvet:
apt-get install kernel-image-2.6-k7
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-05 23:20

Den Sat, 02 Jul 2005 21:54:09 +0200 skrev Stig Sørensen:
> On Sat, 02 Jul 2005 19:44:01 +0000, Rene Joergensen wrote:
>
> stig@debian$ grep HIGHMEM /boot/config-2.6.8-2-386

Hvornår har du sidst set en 386 med 4 GB RAM (30 pins)?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 03-07-05 20:59

Stig Sørensen <no@mail.nospam> writes:

> [...]
> digital kamera eller ligende, så slipper man får at skulle kompilere
> kernen om igen fordi man i første omgang har glemt det.

Jeg forstår dig godt, men du kan jo altid tage udgangspunkt i
standardkernens konfiguration, der ligger i /boot/config*.

Selv kører jeg med en jeg har konfigureret fra bunden, for at det ikke
tager så lang tid at kompilere på min halvsløve laptop. Der skulle dog
også en del iterationer til, før der var alt hvad jeg skulle bruge.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-07-05 21:22

Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote:

> Her er en linje fra dmesg;
> Memory: 901956k/917504k available (1336k kernel code, 14800k reserved, 732k data, 204k init, 0k highmem)

Du burde finde en linje tilsvarende dette i din boot-log:

[4294667.296000] 0MB HIGHMEM available.
[4294667.296000] 896MB LOWMEM available.

Sørg for at din kerne er compilet med HIGHMEM support:

CONFIG_HIGHMEM4G=y
CONFIG_HIGHMEM=y

Allan Joergensen

"And this, Wesley, is an airlock. Care to step in?"