fdisk i linux?
Fra : JS

Dato : 01-07-05 08:43

Jeg har installeret Ubuntu linux på min Slave HDD og winXP på min Master
HDD. Men når jeg bruger Partition Magic fra WinXP står der at min linux HDD
er "BAD". Forsøger jeg at formatere den får jeg en besked om at den er
"BADMBR".

Er det ikke muligt at bruge fdisk inde fra ubuntu til at fixe det? Jeg ved
bare ikke hvordan jeg skal bruge fdisk.

Fra : Carsten

Dato : 01-07-05 09:04

JS wrote:

> [...]
> "BADMBR".
>
> Er det ikke muligt at bruge fdisk inde fra ubuntu til at fixe det? Jeg ved

cfdisk er linux pendant til fdisk
prøv med
cfdisk /dev/hdd

/Carsten

Fra : JS

Dato : 01-07-05 09:20

Carsten wrote:

> cfdisk er linux pendant til fdisk
> prøv med
> cfdisk /dev/hdd
>
> /Carsten

Nu har jeg lige prøvet:

johs@ubuntu $ sudo fdisk /dev/hdb

The number of cylinders for this disk is set to 39693.
There is nothing wrong with that, but this is larger than 1024,
and could in certain setups cause problems with:
1) software that runs at boot time (e.g., old versions of LILO)
2) booting and partitioning software from other OSs
(e.g., DOS FDISK, OS/2 FDISK)

Command (m for help):

Jeg har så prøvet at vælge ekspert mode (x) efter fulgt af (c) hvor man kan
indtaste antallet af cylinder. Jeg har så intastet 1024 og valgt (w) for at
gemme ændringerne. Jeg får så denne besked:

Command (m for help): x

Expert command (m for help): c
Number of cylinders (1-1048576, default 39693): 1024

Expert command (m for help): w
The partition table has been altered!

Calling ioctl() to re-read partition table.

WARNING: Re-reading the partition table failed with error 16: Device or
resource busy.
The kernel still uses the old table.
The new table will be used at the next reboot.
Syncing disks.
johs@ubuntu $

Men når jeg genstarter er den stadig sat til 39693.

Hvordan ændre man permanent den til 1024?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 01-07-05 09:47

JS wrote:
> WARNING: Re-reading the partition table failed with error 16: Device or
> resource busy.

At ændre diskgeometri på et filsystem er måske ikke så
smart.

At ændre diskgeometri på et mountet filsystem er bestemt
ikke smart.

Hvad er det, du forsøger at opnå? Skal du slette din Ubuntu igen?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : JS

Dato : 01-07-05 10:00

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> ikke smart.
>
> Hvad er det, du forsøger at opnå? Skal du slette din Ubuntu igen?

Jeg vil bare gerne kunne se den inde fra partition magic og det kan jeg
åbenbart med den nuværende diskgeometri.

Er det slet ikke muligt at ændre på denne uden man skal formatere?

Fra : Kent Friis

Dato : 01-07-05 15:52

Den Fri, 01 Jul 2005 10:59:39 +0200 skrev JS:

> Jeg vil bare gerne kunne se den inde fra partition magic og det kan jeg
> åbenbart med den nuværende diskgeometri.

Hvor i fejlmeldingen fra *partition magic* står der at det er antallet
af cylindre den er gal med?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-07-05 16:22

Kent Friis wrote:

> Hvor i fejlmeldingen fra *partition magic* står der at det er antallet
> af cylindre den er gal med?

Det er nok nærmere et problem med cylinder størrelsen. Jeg har i et
stykke tid kørt på et linux system, hvor cylinder størrelsen er på ½ MB.
Fra Linux har der ikke været problemer med det, og systemet har vel kørt
i 4-5 måneder med den konfiguration.

Nu ville jeg så gerne have Windows installeret på disken igen, men
Windows installationen kunne slet ikke starte hvis partitionstabellen så
sådan ud. Hvis jeg startede på et par Partition Magic diske, så fik jeg
en Divide error.

Så prøvede jeg at installere Windows på en disk magen til, som jeg havde
clearet mbr på. Det virkede, og jeg kunne så bagefter se at den havde
lavet 8 MB cylindre. Heldigvis er Linux meget taknemmelig, så jeg kunne
bare overføre de resterende partitioner fra den gamle til den nye disk.

Hmm. Det blev vist lidt langt. Håber det illustrerer problemet. Måske er
der en måde at få fdisk til at lave om på partitionerne.

/Jacob

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-07-05 16:18

JS wrote:

> Hvordan ændre man permanent den til 1024?

Køber en mindre disk!

Den oprindelige BIOS på en IBM PC lagde begrænsninger
på geometrien. Kombineret med begrænsningerne i IDE
betyder det så, at man ikke burde anvende harddiske
større end 126MB.

De begrænsninger har man så lappet på siden. Hvis du
anvender en BIOS eller andet software der ikke er
revideret siden første halvdel af 90erne, så må du
forvente, at det ikke vil virke sammen med sådan en
stor harddisk.

Hvis ellers anvender software fra det her årtusind,
så er de mange cylindre ikke noget problem, og du
kan se bort fra advarslen.

Ud af dit indlæg kan jeg så se, at ekspertmenuen ikke
var beregnet til dig.

Der stør intet i partitionstabellen om, hvor mange
cylindre der er på disken. (Bortset fra at alle
partitioner forhåbentligt slutter senest i den sidste
cylinder).

I bedste fald har din w kommando blot skrevet en
partitionstabel identisk med den der allerede lå på
disken. I værste fald har du allerede ødelagt din
partitionstabel.

Prøv nu en "fdisk -l" kommando. Den udskriver blot
partitionstabellen fra hver eneste harddisk til
terminalen.

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.