UNIX på ældre Mac'ere
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-06-05 09:09

Hvilke muligheder har man for at køre UNIX på ældre Mac'er - f.eks. G3 og
deslige?

Ved at der er en FreeBSD til PPC, men det er vist noget med, at hele FreBSD
på PPC lininen er og forbliver beta. Kan nogle af- eller bekræfte dette?

Darwin måske - er det en nøjagtig klon/freewareversion af OS X?

Vh, Lars.

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-06-05 10:00

"Lars Bonnesen" <none@invalid> writes:

> Hvilke muligheder har man for at køre UNIX på ældre Mac'er - f.eks. G3 og
> deslige?

Darwin og Linux er vist de bedste bud.

> Darwin måske - er det en nøjagtig klon/freewareversion af OS X?

Darwin er stort set OS X bortset fra den grafiske brugergrænseflade og
de grafiske programmer.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 29-06-05 10:01

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Darwin er stort set OS X bortset fra den grafiske brugergrænseflade og
> de grafiske programmer.

Vil det så samtidigt sige, at alt det, der kan køre på OS X også kan køre på
Darwin?

Vh, Lars.

Fra : Peter Makholm

Dato : 29-06-05 10:12

"Lars Bonnesen" <none@invalid> writes:

> "Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Vil det så samtidigt sige, at alt det, der kan køre på OS X også kan køre på
> Darwin?

Nej, ikke ting der bruger den grafiske brugergrænseflade. Jeg ved ikke
præcis hvor snittet ligger.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-06-05 10:27

Glem endelig ikke OpenBSD, <URL: http://www.openbsd.org/macppc.html >.

--
Michael Rasmussen, mir (at) irczone.dk http://macintosh.irczone.dk
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«

Fra : Bo Christensen

Dato : 29-06-05 12:41

> Hvilke muligheder har man for at køre UNIX på ældre Mac'er - f.eks. G3 og
> deslige?
NetBSD
/bo

Fra : andy

Dato : 29-06-05 18:33

Bo Christensen wrote:

> NetBSD
> /bo

og ud fra hvad jeg har læst på gentoo.org skulle gentoo også være
muligt, har aldrig selv prøvet det på en mac.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-06-05 18:41

http://www.yellowdoglinux.com/
--
Per Erik Rønne

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 31-07-05 14:47

Lars Bonnesen wrote:
> [...]
> på PPC lininen er og forbliver beta. Kan nogle af- eller bekræfte dette?
>
> Darwin måske - er det en nøjagtig klon/freewareversion af OS X?

Hej Lars

Hvis du har RAM nok (>=128M) installerer du "bare" MacOS X via:

XPostFacto - 4.0b5
helps install OS X on some unsupported Macs:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11168

Jeg kan dog bedst anbefale at maskinerne har G3 - f.eks. 7000 serien med
opgraderet G3 processor.

Jeg har kørt på det i flere år på en 7500 med Sonnet Tempo ATA
controller. Det er dog følgende problemer med ATA controlleren:
*Jeg kan ikke boote MacOS X via ATA drev.
*Skift mellem rent MacOS 9 (ATA) boot og MacOS X (SCSI) er omstændelig,
men virker.

Vil du have "ægte" Linux pakker installerer du blot følgende ovenpå MacOS X:

"...The Fink project wants to bring the full world of Unix Open Source
software to Darwin and Mac OS X. We modify Unix software so that it
compiles and runs on Mac OS X ("port" it) and make it available for
download as a coherent distribution. Fink uses Debian tools like dpkg
and apt-get to provide powerful binary package management. You can
choose whether you want to download precompiled binary packages or build
everything from source...":
http://fink.sourceforge.net/

mvh/Glenn

Fra : Ole Guldberg Jensen

Dato : 31-07-05 15:51

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]

Der er også NetBSD[1] & OpenBSD[2] og sikkert en spand Linux
distribution til PPC, google for it.

Darwin er ikke anbefalingsværdigt til end-usage, men [3].

> [...]
> and apt-get to provide powerful binary package management. You can
> choose whether you want to download precompiled binary packages or build

Hvis du er vant til "ports" så er darwinports [4] et alternativ.

[1] http://www.netbsd.org
[2] http://www.openbsd.org
[3] http://darwinsource.opendarwin.org/
[4] http://darwinports.opendarwin.org

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 31-07-05 16:39

"Lars Bonnesen" <none@invalid> writes:

> Hvilke muligheder har man for at køre UNIX på ældre Mac'er - f.eks. G3 og
> deslige?

Du kan jo kigge på NetBSD. Mindst en af skribenterne i dk.edb.mac har
en del erfaring med dette på diverse skummelt hardware.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : freddy

Dato : 01-08-05 08:06

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> [...]
Du kan også vælge Ubuntulinux. Så skal du vælge avanceret/expert
installation og fravælge grafisk desktop (for at undgå gnome der er et
tung grafisk windowssystem) men vælge server installation. Herefter kan
du selv vælge hvilken grafisk overbygning du vil have.

Fravælg gnome og kde hvis maskinen ikke kan klare det. xfce og icewm
kører fint på gammelt hardware. Så får du en maskine der føles hurtig og
som du kan få rigtig mange programmer til.
mvh freddy