"Primær" IP adresse på Debian?
Fra : Sune

Dato : 21-06-05 22:58

Hej,

Vi har en Linux Debian server med knap 70 IP adresser tilknyttet, hvor den
første vi tilføjede skal fungere som den primære (altså den applikationer
vælger hvis ikke andet er angivet af applikationen), altså ligesom begrebet
primær ip adresse på en Windows server.
So far er min erfaring at programmerne vælger den IP adresse der er tilføjet
senest (altså den seneste ethX der er tilføjet i bunden af filen).

Er der nogen måde hvor på man kan markere en IP adresse som den primære,
eller er det alternativt muligt bare at flytte eth0 ned i bunden af filen
og/eller skifte navn på eth0 til ethX uden at det fucker noget op? (serveren
kører en del services så vi har ikke bare prøvet os frem)

Jeg er ikke selv den store linux haj, men ham der står for driften af serveren
mener det er umuligt. Jeg har dog svært ved at tro at det virkelig kan passe?
:/
På forhånd tak.
Sune

Fra : Sune

Dato : 21-06-05 23:18

> [...]
> bunden af filen og/eller skifte navn på eth0 til ethX uden at det
> fucker noget op? (serveren kører en del services så vi har ikke bare
Hmm, måske formuleret forkert :) det er jo self. eth og eth0:x - maskinen
har jo ikke 70 netkort ;)
Sune

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 22-06-05 10:53

On 2005-06-21, Sune <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> wrote:

> [...]
> og/eller skifte navn på eth0 til ethX uden at det fucker noget op? (serveren
> kører en del services så vi har ikke bare prøvet os frem)

Når du siger primær går jeg ud fra at det er den, maskinen bruger når
den connecter ud. Der vil den vælge den, der er routningsmæssigt
"tættest" på destinationen - det vil i de fleste tilfælde sige den der
er tættest på default gateway. Derfor gætter jeg på at i har sat en
default gw op på hver eneste subinterface, og dermed har 70 default
gateways i route-tabellen. Lad være med det, der skal kun være en.

--
Andreas