Få bestemt lokal-ip fra DHCP router
Fra : Stig Sørensen

Dato : 19-06-05 19:19

Hej.

Jeg har lige fået mig en Linksys router med indbygget IP-adapter.
Jeg har Debian installeret på min maskine og en cat af
/etc/network/interfaces giver:
------------------------------------
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
------------------------------------

Min router har ip 192.168.15.1
Jeg vil gerne have ip 192.168.15.105 hver gang (den har et område fra
..100 til .110)

Hvad skal jeg skrive i interfaces?

Jeg troede dette var korrekt:

iface eth0 inet static
address 192.168.15.105
netmask 255.255.255.0 (eller 255 tilsidst, ingen forskel)

Når jeg så kører en ifup eth0 så får netkortet også 192.168.15.105
(set med ifconfig) - men det bliver ikke uddelt af routeren.

Er det en opsætning i routeren eller gør jeg det forkert i interfaces?
Den skal måske postes i en netværk-gruppe? Jeg var i tvivl så prøvede
her.

Mvh
Stig Sørensen

--
http://www.Billig-Scooter.dk
Debatforum for billige Kina scootere

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-06-05 20:09

Stig Sørensen <no@mail.nospam> writes:

> Er det en opsætning i routeren eller gør jeg det forkert i interfaces?

Det er en opsætning i routeren. Det er dog lagt fra sikkert at din
billige router understøtter statisk DHCP-leases.

Hvorfor er det vigtigt at adressen skal være uddelt af DHCP-serveren i
routeren?

--
Jacob - www.bunk.cc
Never be led astray onto the path of virtue.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 19-06-05 20:23

On Sun, 19 Jun 2005 21:09:16 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det er en opsætning i routeren. Det er dog lagt fra sikkert at din
> billige router understøtter statisk DHCP-leases.

Synes ellers ikke 800kr. er billigt :/

> Hvorfor er det vigtigt at adressen skal være uddelt af DHCP-serveren i
> routeren?

Jeg vil gerne have alt åben til min computer.
Under DMZ opsætning i routeren har jeg så indtastet 192.168.15.100 (som
jeg ofte får) men nogen gange får IP-adapteren i routeren .100 og min
computer får så .101

Hvis vi antager at routeren understøtter statisk DHCP-leases, hvad skal
jeg så præcist skrive i interfaces?

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Rene Joergensen

Dato : 19-06-05 20:33

Stig Sørensen <no@mail.nospam> wrote:

> Hvis vi antager at routeren understøtter statisk DHCP-leases, hvad skal
> jeg så præcist skrive i interfaces?

Det som der stod til at starte med, klienten ved ikke noget om at den
har statisk IP via DHCP.

--
-René

Fra : Anders Lund

Dato : 19-06-05 20:34

Stig Sørensen wrote:
> [...]
> Under DMZ opsætning i routeren har jeg så indtastet 192.168.15.100 (som
> jeg ofte får) men nogen gange får IP-adapteren i routeren .100 og min

Giv dig selv IP adressen 192.168.15.111 og sæt din router til at
forwarde trafikken dertil! Glem alt om DHCP. Er der nogen grund til at
det skal være routeren som tildeler IP adressen eller er du bare ikke så
stærk i netværk? (Ikke ment på en negtiv måde, men for at afgøre om der
er en mening med det du vil i forhold til dem lidt nemmere måde at gøre
det på). :)

> Hvis vi antager at routeren understøtter statisk DHCP-leases, hvad skal
> jeg så præcist skrive i interfaces?

Det er noget som der skal konfigureres i routeren. Altså at man i
routeren siger at netkortet med mac adresse xx:xx:xx:xx:xx:xx altid skal
have adressen 192.168.15.105.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Stig Sørensen

Dato : 19-06-05 20:56

On Sun, 19 Jun 2005 21:34:02 +0200, Anders Lund wrote:

> [...]
> stærk i netværk? (Ikke ment på en negtiv måde, men for at afgøre om der
> er en mening med det du vil i forhold til dem lidt nemmere måde at gøre

Den sidste router jeg havde var en SpeedStream der fulgte med mit TDC
NetExpress - så det er efterhånden mange år siden jeg har haft en
router
mellem hænderne, så bær venligst over med mig :)

192.168.15.111 - det skal jeg skrive i interfaces? Ellers andet?

iface eth0 inet static
address 192.168.15.111

Korrekt?

> Det er noget som der skal konfigureres i routeren. Altså at man i
> routeren siger at netkortet med mac adresse xx:xx:xx:xx:xx:xx altid skal
> have adressen 192.168.15.105.

Den funktion synes jeg ikke jeg kan finde.
Det er så ikke muligt?

Jeg tror jeg har klokket lidt i det, nu her får jeg .100 hver gang når
jeg booter computeren.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Claus

Dato : 19-06-05 21:08

Stig Sørensen wrote

Kan du bruge det her?

det kommer fra www.falkotimme.com

Configure The Network

Because the Debian Sarge installer has configured our system to get its
network settings via DHCP, we have to change that now because a server
should have a static IP address. Edit /etc/network/interfaces and adjust
it to your needs (in this example setup I will use the IP address
192.168.0.100):

# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian
installation
# (network, broadcast and gateway are optional)
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.100
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.0.255
gateway 192.168.0.1

If you want to add the IP address 192.168.0.101 to the interface eth0
you should change the file to look like this:

auto eth0:0
iface eth0:0 inet static
address 192.168.0.101
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
broadcast 192.168.0.255
gateway 192.168.0.1

Then restart your network:

/etc/init.d/networking restart

Fra : Rune Maagensen

Dato : 20-06-05 07:06

Stig Sørensen wrote:

> [...]
> Det er så ikke muligt?
>
> Jeg tror jeg har klokket lidt i det, nu her får jeg .100 hver gang når

Jeg har en famøs TDC router og der er dhcp på 192.168.1.6-255, så min
desktop har: Det virker upåklageligt. Du skal huske at have netmask,
broadcast og gateway med.

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

#DHCP
#iface eth0 inet dhcp

# statisk ipadresse
iface eth0 inet static

address 192.168.1.5
netmask 255.255.255.0
broadcast 192.168.1.255
gateway 192.168.1.1

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-05 00:14

Stig Sørensen wrote:
> [...]
>
> Er det en opsætning i routeren eller gør jeg det forkert i interfaces?
> Den skal måske postes i en netværk-gruppe? Jeg var i tvivl så prøvede

sæt dhcp lease time i din router til adskillige dage, så er den skid
vidst slået.
Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk