Proftpd konfiguration...
Fra : Rander

Dato : 18-06-05 23:21

Jeg har ldit problemer med at få konfigureret min proftpd ordentligt...

Alle der er oprettet som brugere på systemet og medlem af gruppen ftp skal
have adgang til deres egen mappe. Intet problem. Men de skal også have
adgang til en fælles mappe, der ligger i /home/faelles, som der er oprettet
et symlink til i hver af brugernes mapper. Det er i sig selv heller ikke
noget problem, men enten får jeg givet for meget adgang, eller også giver
jeg for lidt...

Samtidig skal det nemlig være sådan, at brugerne kun har læseadgang til
/home/faelles, undtagen hvis man logger ind fra IP 192.168.1.2 - så skal
man have fuld adgang til den...

Enten sker der det, at brugerne har fuld adgang til eget bibliotek og
læseadgang til faelles-mappen (og fuld adgang for 192.168.1.2), men de kan
samtidig skifte rundt i mapperne på HELE systemet, og læse samtlige
biblioteker.

Eller også sker der det at de har fuld adgang til deres egen mappe, men
ingen adgang til faelles-mappen...

Sidst-nævnte er sådan det er nu, men følgende konfiguration:
(har fjernet det jeg VED ikke har noget med sagen at gøre, og ladet det stå
jeg er i tvivl om)

User      ftp
Group      ftp
DefaultRoot   ~

<Directory /*>
   Umask      022   022
   AllowOverwrite   on
</Directory>

<Directory /home/faelles/*>
AllowAll
   <Limit WRITE>
      Order Allow,Deny
      Allow 192.168.1.2
      DenyAll
   </Limit>
</Directory>

Iøvrigt har jeg

drwxr-x--- 7 ftp ftp 4096 Apr 5 15:36 faelles

Alle filer og under-biblioteker i faelles har samme permissions og
ownership som faelles...

Ejerskabet af symlinket for eksempelvis bruger foo er

lrwxrwxrwx 1 foo ftp 10 Jun 18 23:42 Faelles -> /home/faelles/

Nogen der har nogle gode idéer? Jeg har efterhånden givet op... Systemet er
iøvrigt Debian sarge med hjemmebygget kerne (2.6.8) og proftpd 1.2.10.

http://rander.dk (temporarily down!)

Hvis zebraerne løb den modsatte vej, ville løverne blive trampet ihjel. (Mikal Rode)