Repartitionering af ext3 partition
Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 16-06-05 20:06

Jeg kører Fedora Core 3 (på ext3) i dual boot med WinXP (fat32), og ønsker
at øge størrelsen min ext3 partition. Fat partitionen ligger først på
disken, så det upartitionerede plads jeg ønsker at addere, ligger altså før
ext3 partitionen. Jeg har læst en tråd i denne NG (fra d. 20/2) omhandlende
dette, som konkluderede at starten på en ext3 partition ikke kunne ændres.
Er der nogen der er blevet klogere siden, eller er det stadig status?

Mvh

Martin

Fra : Peter Jensen

Dato : 16-06-05 19:49

Martin Siegumfeldt wrote:

> [...]
> (fra d. 20/2) omhandlende dette, som konkluderede at starten på en
> ext3 partition ikke kunne ændres. Er der nogen der er blevet klogere

Den kan ikke flyttes *direkte*, nej. Men måske er der stadig håb. Hvor
meget plads er der på partitionerne og den frie plads, og hvor meget
plads bliver brugt? Jeg har et par ideer, men det kræver mere info. Og
mod at implementere!

--
PeKaJe

When you learn how to program, we'll worry about compiling your code. Until
then, we'll just point and laugh. -- High opinions of X.CPP

Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 17-06-05 09:01

> [...]
> meget plads er der på partitionerne og den frie plads, og hvor meget
> plads bliver brugt? Jeg har et par ideer, men det kræver mere info. Og

Det lyder spændende. Jeg ved ikke helt om jeg har mod til det hvis det er så
risky, men vil meget gerne høre forslaget. Strukturen på disken ser ud som
følger:

---------------------- ---------------------- -----------------------
---------------------- ----------------------
| 11 GB NTFS | | 15 GB FAT32 | | 1.25 GB Unalloc
| | 9.3 GB EXT3 | | 0.76 GB SWAP |
---------------------- ---------------------- -----------------------
---------------------- ----------------------

/Martin

Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 17-06-05 09:21

> Det lyder spændende. Jeg ved ikke helt om jeg har mod til det hvis det er
> så risky, men vil meget gerne høre forslaget. Strukturen på disken ser ud
> som følger:
>
> ---------------------- ---------------------- -----------------------
> ---------------------- ----------------------
> | | 9.3 GB EXT3 | | 0.76 GB SWAP |
> ---------------------- ---------------------- -----------------------
> ---------------------- ----------------------

Det blev vist noget rod, efter linjen blev brudt. Rækkefølgen er: 11 GB

Fra : Peter Jensen

Dato : 17-06-05 08:59

Martin Siegumfeldt wrote:

> [...]

At partitionere om er *altid* en smule farligt, så backups af /home,
/etc og andre vigtige directories er en god idé.

[Snip - rod]

> Det blev vist noget rod, efter linjen blev brudt. Rækkefølgen er: 11
> GB NTFS, 15 GB FAT32, 1.25 GB Unalloc. 9.3 GB EXT3, 0.76 GB SWAP.

Hmm ... Det bliver vist ikke så nemt ... Hvor meget ledig og brugt plads
er der på FAT32 og EXT3 partitionerne? Og er der nogle extended
partitioner? 'df -h' og 'fdisk -l /dev/hda' (forudsat at /dev/hda er
din harddisk) kan fortælle mig alt.

--
PeKaJe

Oh, I don't blame Congress. If I had $600 billion at my disposal, I'd
be irresponsible, too. -- Lichty & Wagner

Fra : Martin Siegumfeldt

Dato : 17-06-05 15:47

> [...]
> er der på FAT32 og EXT3 partitionerne? Og er der nogle extended
> partitioner? 'df -h' og 'fdisk -l /dev/hda' (forudsat at /dev/hda er

df -h:

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda3 9.2G 8.7G 63M 100% /
none 252M 0 252M 0% /dev/shm
/dev/hda5 15G 13G 2.6G 83% /space
/dev/hda1 12G 8.4G 2.7G 77% /win
/space/Movies 15G 13G 2.6G 83% /home/ftp-users/Movies
/space/Uninst 15G 13G 2.6G 83% /home/ftp-users/Uninst
/space/Music 15G 13G 2.6G 83% /home/ftp-users/Music

fdisk -l /dev/hda:

Disk /dev/hda: 40.0 GB, 40007761920 bytes
16 heads, 63 sectors/track, 77520 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 = 516096 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 22887 11534638+ 7 HPFS/NTFS
/dev/hda2 22887 54092 15727635 f W95 Ext'd (LBA)
Partition 2 does not end on cylinder boundary.
/dev/hda3 56675 75975 9727704 83 Linux
/dev/hda4 75976 77520 778680 82 Linux swap
/dev/hda5 22887 54092 15727603+ b W95 FAT32

/Martin

Fra : Peter Jensen

Dato : 18-06-05 10:07

Martin Siegumfeldt wrote:

> [...]
> /space/Uninst 15G 13G 2.6G 83% /home/ftp-users/Uninst
> /space/Music 15G 13G 2.6G 83% /home/ftp-users/Music

Ja, det er jo ikke ligefrem meget plads der er at arbejde med. Er det
muligt at frigøre 4-6 GB på FAT32 drevet? Hvis ja, så er én mulighed at
lave en tarball af hele filsystemet, placere den på FAT32 drevet, slette
EXT3 partitionen, lave en ny EXT3 parititon, og til sidst pakke din
tarball ud i det nye filsystem. Alt dette gøres selvfølgelig fra en
LiveCD som f.eks. Knoppix. Hvis du stadig har mod på det, så sig bare
til hvis du har brug for mere detaljerede instruktioner ...

--
PeKaJe

I'm so miserable without you, it's almost like you're here.