MS Windows
briani 27239
W XP OEM og nyt bundkort
Fra : Ole Larsen

Dato : 06-07-05 05:43

Det siges at W XP OEM kun kan install. på een maskine.
Hvad sker der hvis jeg upgraderer min PC med nyt bundkort/processor ?
Vil min W XP så ikke køre?
Mister jeg nogen funktionalitet?
Lavede en google-søgning forinden mit spsml., men det jeg fandt er ældre
oplysniger. Måske er det nyt?
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 06-07-05 12:24

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> Vil min W XP så ikke køre?
> Mister jeg nogen funktionalitet?
> Lavede en google-søgning forinden mit spsml., men det jeg fandt er ældre

Det værste der kan ske er at den skal registeres igen, dette sker ved et
opkald til MS

Fra : Hans

Dato : 06-07-05 13:18

Flemming Lynggaard wrote:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
>
> Det værste der kan ske er at den skal registeres igen, dette sker ved
> et opkald til MS

Det tror jeg ikke man kan. Det er jo netop idéen med en billig OEM version.
Den er bundet til hardwaren som den er installeret på og skal følge
maskinen.

Hans

Fra : ab©

Dato : 06-07-05 20:07

> Det tror jeg ikke man kan. Det er jo netop idéen med en billig OEM
> version.
> Den er bundet til hardwaren som den er installeret på og skal følge
> maskinen.

"Skal" er da noget man fodrer høns med. Der står ikke noget i nogen OEM
version om at den ikke må "genbenyttes" på en ny harddisk - det er bare en
betingelse (som andre versioner), at den ikke bruges mere end på én PC.
Besparelsen hentes jo normalt ind igen - for en forhandler - ved at der er
avance på hardwaren.

ab

Fra : Hans

Dato : 06-07-05 20:22

ab© wrote:
> [...]
> end på én PC. Besparelsen hentes jo normalt ind igen - for en
> forhandler - ved at der er avance på hardwaren.

En ny harddisk er ikke et maskinskift, heller ikke et andet grafikkort
f.eks. Det er et nyt bundkort og CPU derimod, og systemet skal genaktiveres
hos MS efter repair, eller hvad der nu har været brugt til migrering til ny
hardware.

Jeg har prøvet det, og at få et entydigt svar fra MS på dette punkt er en
umulighed, men de accepterede at genaktivere alligevel, uagtet at det var en
OEM version. Det er dog et godt stykke tid siden, og meninger og erfaringer
er delte hvis du søger på Google, så derfor tillod jeg mig at tvivle lidt på
muligheden.

Hans

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 06-07-05 21:55

>Det tror jeg ikke man kan. Det er jo netop idéen med en billig OEM version.
>Den er bundet til hardwaren som den er installeret på og skal følge
>maskinen.

Nu kan man jo købe Windows OEM med en mus som "hardwaren".
Skal OEM-licensen så følge musen?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Hans

Dato : 06-07-05 22:22

Michael Pilgaard wrote:

> Nu kan man jo købe Windows OEM med en mus som "hardwaren".
> Skal OEM-licensen så følge musen?

Nej - Det kaldes at bøje reglerne lidt rigeligt, og det er derfor at hele
problematikken er så dejlig diffus.

Hans

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 06-07-05 22:36

>Nej - Det kaldes at bøje reglerne lidt rigeligt, og det er derfor at hele
>problematikken er så dejlig diffus.

Så bøjer Microsoft selv reglerne:
http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Hans

Dato : 06-07-05 22:40

Michael Pilgaard wrote:

> Så bøjer Microsoft selv reglerne:

http://www.microsoft.com/Danmark/Products/Windows/windowsxp/goodWinXPOffers.asp

Ja - Er det ikke forunderligt. Jeg har opgivet at finde ud af det.

Hans

Fra : jda^fx

Dato : 09-07-05 14:07

On Wed, 06 Jul 2005 22:55:23 +0200, Michael Pilgaard wrote:

> Nu kan man jo købe Windows OEM med en mus som "hardwaren".
> Skal OEM-licensen så følge musen?

Når man aktiverer en en kopi af Win XP sum bliver der beregnet en checksum
på baggrund af følgende dele i systemet:
Grafikkort, SCSI adapter, IDE adapter, netkortets MAC Addresse, RAM mængde
(f.eks. 0-64mb, 64-128mb, etc), processor type, processor serie nr.,
harddisk device type, harddisk volume serial number, CD-ROM/CD-RW/DVD-ROM.
Hver del tæller et point, bortset fra netkortet som har tre. Checksummen
bliver regnet ud på bagrund af 10 point og man kan ændre maskinen alt hvad
man vil, så længe der er 7 point tilbage af den oprindelige konfiguration.
Ellers skal der aktiveres igen. Dejligt nemt og enkelt og ikke spor
diffust.

--
Jakob

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-07-05 13:18

jda^fx skrev:

> [...]
> man vil, så længe der er 7 point tilbage af den oprindelige konfiguration.
> Ellers skal der aktiveres igen. Dejligt nemt og enkelt og ikke spor

Sådan skrev MS som svar på min forespørgsel:

"Tak for din henvendelse til Microsoft.

Windows XP OEM låser sig til visse hardwareenheder, bla. kan du ikke
udskifte motherboard/bundkort uden at Windows ser det som en ny pc.

Har du spørgsmål eller andet er du velkommen til at kontakte os igen."

I mit sprog betyder det, at jeg er nødt til at købe en ny W hvis jeg
upgraderer som overvejet (og hvis jeg fortsat vil benytte W legalt)

Fra : jda^fx

Dato : 10-07-05 23:55

On Sun, 10 Jul 2005 14:17:58 +0200, Ole Larsen wrote:

> [...]
>
> Windows XP OEM låser sig til visse hardwareenheder, bla. kan du ikke
> udskifte motherboard/bundkort uden at Windows ser det som en ny pc.

Det passer faktisk ikke. Problemet er, at stort set alle nye bundkortkort
har onboard netkort = 4 point. Derfor kan man ikke skifte dem. Men hvis man
har et bundkort og et løst netkort så kan man sagtens skifte det.

> I mit sprog betyder det, at jeg er nødt til at købe en ny W hvis jeg
> upgraderer som overvejet (og hvis jeg fortsat vil benytte W legalt)

BTW så er det værd at vide at man kan genaktivere sin Windows efter 120
dage uden problemer lige meget hvad. (det er dog ikke en del af EULAen)

--
Jakob

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 10-07-05 17:56

"jda^fx" <wh@tever.not> skrev:

> [...]
>man vil, så længe der er 7 point tilbage af den oprindelige konfiguration.
>Ellers skal der aktiveres igen. Dejligt nemt og enkelt og ikke spor

Normalt sælges OEM-versioner med en ny pc.
OEM-versionen skal så følge pc'en i dens levetid og der er som du
skriver begrænsninger i hvor mange dele man kan skifte.
Det difuse kommer når man sælger en OEM-version med en mus. Så afviger
man fra princippet om at OEM-versionen skal følge en ny pc -
tilsyneladende. Det gør man bare ikke alligevel. Man vil gerne sælge men
ikke tage konsekvensen af måden man sælger på. Dét er difust og på
kanten af hvad jeg vil kalde god markedsføring.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard