Silverado
Fra : Peter Olsen

Dato : 03-06-01 17:42

Jeg har fået fat i ASUS a7v-133 med en duron 750 hvor jeg har smækket en
silverado på. Den siger overhovedet ingenting, men der er to små ting
alligevel:

1) jeg kan ikke få den ned under 50 grader på CPU og 40 grader på mobo
selvom den ikke laver noget. Så vidt jeg har hørt skulle silveradoen holde
CPU'en en del koldere.

2) Hvis jeg kigger i BIOS viser den fint RPM's for de to blæsere silveradoen
har - men hvis jeg kigger i ASUS probe programmet der fulgte med, viser den
ingenting for de to blæsere.

Nogle bud på de to ting? Det skal lige siges, at selvom jeg kører en
stresstest på CPU'en så kommer den ikke over 55 grader, så den køler fint
nok - spørgsmålet er bare hvorfor den ikke kan blive lavere.

--

Peter Olsen
olsen@worldonline.dk

Fra : Psyman

Dato : 03-06-01 19:52

Siden du ikke selv nævner det! Har du kølepasta på? (og ikke for meget!)

Fra : Peter Olsen

Dato : 03-06-01 20:25

Jeps - smurte hvad der ca. svarer til en kvart lillefinger negl på og brugte
så den skarpe side af en saks til at smøre det helt fint ud over køleren og
tage det væk der ikke skulle bruges.

Fra : Thomas G

Dato : 03-06-01 22:04

> [...]
> stresstest på CPU'en så kommer den ikke over 55 grader, så den køler fint
> nok - spørgsmålet er bare hvorfor den ikke kan blive lavere.

Muligt bud. Dit kabinet bliver ikke luftet nok ud, derfor har du en temp på
40 grader, og det kan selv den bedste CPU blæser ikke gøre noget ved. Det
den kan gøre er at køle CPU'en i forhold til den omkring linngende luft og
ved 40 er det åbernbart 10-15 grader over.

Vil du have bedre køling har du to muligheder (1) Sæt en fryser på din CPU
(2) luft ud i kabinettet (prøv evt at køre med åbent kabinet så vil du kunne
se effekten af bedre kabinet udluftning).

mvh Thomas G

Fra : Peter Olsen

Dato : 04-06-01 00:04

> [...]
kunne
> se effekten af bedre kabinet udluftning).

Umiddelbart tror jeg løsning to vil være det bedste forslag. Kølere er stor
nok i forvejen ;)

Fra : Mogens

Dato : 04-06-01 10:01

On Sun, 3 Jun 2001 23:04:06 +0200, "Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Vil du have bedre køling har du to muligheder (1) Sæt en fryser på din CPU
>(2) luft ud i kabinettet (prøv evt at køre med åbent kabinet så vil du kunne
>se effekten af bedre kabinet udluftning).

Hej

Jeg havde et tilsvarende problem med min Athlon Thunderbird 1200@1400
som lå på 50-55°C. Mit Asus 7100 lå på en tilsvarende temperatur.
Kabinettet var genbrug fra min gamle Pentium 2, så udluftiningen var
ikke den bedste. Efter nogle forsøg hvor jeg lavede et yderkabinet i
pap som jeg så skar huller i fandt jeg en rimelig, omend noget
primitiv løsning. Jeg skar et 12 cm hul i siden af kassen, ud for
CPU'en og satte en 12 cm blæser indvendigt. Den får kun 5 volt, så den
kører langsomt og larmer ikke, men den sænkede temperaturen til
omkring 40°C for både CPU og grafikkort. Når maskinen ikke laver noget
særligt falder den til 37°C.
Desuden havde jeg før et problem med at PSU'en begyndte at larme
efter en halv times tid når den blev varm og blæseren satte farten op.
Det problem har jeg heller ikke længere.

OK, det er ikke nogen særlig køn løsning, men maskinen står under
et bord og man kan ikke se den side hvor blæseren sidder.

Mvh Mogens

Fra : Cubus

Dato : 04-06-01 12:04

> [...]
>
> 1) jeg kan ikke få den ned under 50 grader på CPU og 40 grader på mobo
> selvom den ikke laver noget. Så vidt jeg har hørt skulle silveradoen holde

Jeg havde lignende problemer på et A7V.

For det første viste det sig at Asus probe viste 8-9 grader for meget. Det
gik meget bedre med Motherboard Monitor.

http://mbm.livewiredev.com/

For det andet var der noget i bios der gjorde at cpu'en selv i idle tilstand
opretholdt høje temperaturer.
Dette fik jeg lavet om på ved at lave om på nogle registre som beskrevet
her:

http://www.a7vtroubleshooting.com/articles/wpcrset/index.htm

--
Cubus

Fra : Peter Rinder

Dato : 04-06-01 20:37

Hvis den kører godt, lydløst og stabilt synes jeg temperaturen er fuldt ud
acceptabel.
Skide da være med om den ikke er kælderkold!

/Peter