MS Windows
briani 27239
CPU-brug 100% konstant...?!?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-07-05 09:05

På min Win XP pro SP1 har jeg et konstant CPU-forbrug på 100% - selv når den
lige er startet på og jeg ikke har gjort andet end at få Windows Jobliste
frem. Jeg har kørt Adaware og Spybot Search % Destroy, men de kommer ikke
frem med noget.

Er der nogen der har nogle ideer til hvor jeg kan lede? Findes der noget
software i free- eller shareware, som kan fortælle mig hvilke programmer der
bruger CPU'en?

Hvis jeg kan slette et program eller nogen har et tip til hvordan jeg får en
normal maskine igen, så slipper jeg for at geinstallere.

Maskinen er en AMD XP 2800+ med 768 MB ram.

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Hans

Dato : 03-07-05 09:11

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> Er der nogen der har nogle ideer til hvor jeg kan lede? Findes der
> noget software i free- eller shareware, som kan fortælle mig hvilke
> programmer der bruger CPU'en?

http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html

Hans

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 03-07-05 09:26

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> Er der nogen der har nogle ideer til hvor jeg kan lede? Findes der
> noget software i free- eller shareware, som kan fortælle mig hvilke
> programmer der bruger CPU'en?

Du nævnte selv Windows Jobliste

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 03-07-05 09:29

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> På min Win XP pro SP1 har jeg et konstant CPU-forbrug på 100% - selv når den
> lige er startet på og jeg ikke har gjort andet end at få Windows Jobliste
> frem.

Kan du så ikke bare se hvilken process der bruger CPU'en?

> Er der nogen der har nogle ideer til hvor jeg kan lede? Findes der noget
> software i free- eller shareware, som kan fortælle mig hvilke programmer der
> bruger CPU'en?

Windows jobliste kan da langt hen af vejen...

> Hvis jeg kan slette et program eller nogen har et tip til hvordan jeg får en
> normal maskine igen, så slipper jeg for at geinstallere.

Start med at finde ud af hvad det er...

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || http://ravn-jonsen.net

Fra : Emil

Dato : 03-07-05 11:40

".°o.O Thomas O.o°." wrote:

> [...]
>frem. Jeg har kørt Adaware og Spybot Search % Destroy, men de kommer ikke

Ja, naturligvis. Summen af alle jobs, skal altid give 100%,
uanset hvor mange (eller få) programmer du har gang i.

m.v.h. Emil

Fra : Hans

Dato : 03-07-05 12:10

Emil wrote:

> Ja, naturligvis. Summen af alle jobs, skal altid give 100%,
> uanset hvor mange (eller få) programmer du har gang i.

Jeg tror du skal en tur tilbage til tegnebrædtet. CPU'en kan belastes lige
fra 1-100%, hvilket kan aflæses i joblisten.

Hvis der i joblisten, når maskinen er idle, står 99 ud for Aktiv
Systemprocess er cpuforbruget 0% og alt er ok.

Hans

Fra : Emil

Dato : 03-07-05 12:28

On Sun, 3 Jul 2005 13:09:43 +0200, Hans wrote:

>Jeg tror du skal en tur tilbage til tegnebrædtet. CPU'en kan belastes lige
>fra 1-100%, hvilket kan aflæses i joblisten.

Nix. De forskellige processer kan bruge fra 0-100%
Tilsammen _altid_ 100%

>Hvis der i joblisten, når maskinen er idle, står 99 ud for Aktiv
>Systemprocess er cpuforbruget 0% og alt er ok.

Nej, nej og atter nej. Bortset fra f.eks. bærbare, som kan ændre
CPU-frekvensen, så kører CPUén _altid_ på 100% - Der er ingen
speeder.

Joblisten viser hvilke processer der bruger hvor mange % af
CPU-kapaciteten. Tilsammen _altid_ 100%

m.v.h. Emil

Fra : John

Dato : 03-07-05 12:32

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige er startet på og jeg ikke har gjort andet end at få Windows Jobliste
> frem. Jeg har kørt Adaware og Spybot Search % Destroy

Glimrende. Prøv evt også en virusscanning

> Er der nogen der har nogle ideer til hvor jeg kan lede?

Din computer siger ikke 'Gori', men
http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/default.aspx?ln=da

Et tip:
http://www.tweakxp.com/article37006.aspx

Mvh John

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-07-05 13:25

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

Det var spools-et-eller-andet.exe der var synderen. Efter at have lukket den
i jobliste fungerede det hele fint igen. Den startede så af sig selv igen
2-3 gange, hvor jeg hver gang lukkede den. Nu har den kørt en times tid uden
den har startet det der spool-noget.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-05 13:34

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Det var spools-et-eller-andet.exe der var synderen.

Sikkert den tjeneste, som styrer printjobs (Spoolsrv.exe).

Læs evt. følgende indlæg i tilfælde af, at du oplever problemet igen.

<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.system.ms-windows/msg/d6d68bcf4b3540cf>
<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.system.ms-windows/msg/5a2eaca0c5adf231>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-05 13:40

Thomas G. Madsen skrev:

> Sikkert den tjeneste, som styrer printjobs (Spoolsrv.exe).

Spoolsv.exe hedder den. Spoolsrv.exe er en orm.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-07-05 13:51

> Spoolsv.exe hedder den. Spoolsrv.exe er en orm.

Takker - har tømt mappen for en sikkerheds skyld. Jeg var ikke i gang med at
printe noget, så jeg synes det lyder underligt at denne fil pludselig brugte
så meget CPU load.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-07-05 14:16

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> Takker - har tømt mappen for en sikkerheds skyld.

Så der var altså filer i den.

> Jeg var ikke i gang med at printe noget, så jeg synes det lyder
> underligt at denne fil pludselig brugte så meget CPU load.

Som skrevet i:
<http://groups-beta.google.com/group/dk.edb.system.ms-windows/msg/5a2eaca0c5adf231>
- så skal der normalt ikke ligge filer i system32\spool\PRINTERS.
Det er kun når du sender noget til print, at Windows smider filer
i den mappe og systemet sletter dem automatisk, når printjobbet
er udført. Du har måske på et tidspunkt haft et printjob, som er
gået i koks med det resultat, at mappen ikke er blevet tømt og
så kan spoolsv.exe godt finde på at gå amok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 03-07-05 18:12

> .°o.O Thomas O.o°. skrev:
> Så der var altså filer i den.

Ja der lå fire filer.

> er udført. Du har måske på et tidspunkt haft et printjob, som er
> gået i koks med det resultat, at mappen ikke er blevet tømt og
> så kan spoolsv.exe godt finde på at gå amok.

Sikkert det der er gået galt - tak for hjælpen!