Orlov.
Fra : Kim

Dato : 02-01-01 20:27

Kære gruppe.
Min kærste og jeg har et problem.Vi har en dreng på 3 mdr. og barselen er
slut om ca. 3 mdr.men Vores kommune har kun passingsgaranti fra 12 mdr.
alderen. Vi har ikke udelukket forældre orlov, men det er meget kostbart og
vi har noglefast udgifter der skal betales.
Det er desværre ikke muligt for bedsteforældrene, at passe ham, da de også
arbejder.
Kan det være rigtigt, at man ikke kan være skrevt op til en
instutitionsplads mens man har orlov?
Hvad skal man så gøre når orloven er over?
Så stå man igen uden plads.
Jeg vil håbe I har nogle gode ideer om hvordan det kan løses.
M.V.H.
Oliver, Charlotte og Kim.

Fra : Gert Philipsen

Dato : 02-01-01 23:49

"Kim" <vildsi@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:uWp46.308$Gc6.10658@news.get2net.dk...
> [...]
> alderen. Vi har ikke udelukket forældre orlov, men det er meget kostbart og
> vi har noglefast udgifter der skal betales.

Jeg forstår meget godt, at det kan være økonomisk vanskeligt eller umuligt at udnytte orlovstilbuddet, men hvis det overhovedet er muligt, så gør det og spar på andre ting. Den tid er godt givet ud for både forældrene og barnet - og bagefter er det for sent at fortryde.

> Kan det være rigtigt, at man ikke kan være skrevt op til en
> instutitionsplads mens man har orlov?
> Hvad skal man så gøre når orloven er over?
> Så stå man igen uden plads.

Det lyder da vanvittigt. Jeg kan forestille mig at det er forskelligt fra kommune til kommune. I øvrigt kollidere det jo med, at I tilsyneladende har funet ud af, at kommunen tilbyder pasningsgaranti fra barnet er tolv måneder gammelt.

> Jeg vil håbe I har nogle gode ideer om hvordan det kan løse.

Ikke rigtigt nogen sikre. Men hvad med en reserve-bedste, en god nabo e.l., i Kender godt og so går hjemme.
Så længe I af økonomiske årsager måske fravælger børnepasningsorloven er en ung pige i huset nok heller ikke noget realistisk alternativ.

Men endnu engang - kan I klare orloven uden at skulle gå fra hus og hjem - så overvej denne mulighed meget nøje.

Gert Philipsen
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Fra : Martin Hansen

Dato : 03-01-01 03:41

On Tue, 2 Jan 2001 20:27:11 +0100, "Kim" <vildsi@get2net.dk> wrote:

>Jeg vil håbe I har nogle gode ideer om hvordan det kan løses.
Find en mere børnevenlig komune. Det er nemmere på længere sigt.

--
MVH. Martin
Sønderborg

Fra : Helle

Dato : 03-01-01 08:45

Hej med jer.

Kim skrev i meddelelsen ...

Vi har ikke udelukket forældre orlov, men det er meget kostbart og
>vi har noglefast udgifter der skal betales.

>M.V.H.
>Oliver, Charlotte og Kim.

Det er rigtigt, at forældreorlov er en kostbar affære, men det er også nogle
penge, der er givet rigtig godt ud.

For det første er det overhovedet ikke sjovt at skulle aflevere et 6 mdr.
barn i vuggestue/dagpleje, og barnet bliver altså meget mere "modent" i
perioden fra 6 til 9 mdr.

Der er næsten altid udgifter, der kan "omlægges" i en kortere periode -
f.eks. kan man søge henstand med evt. lån i orlovsperioden. Eller I kan
simpelthen låne de penge, I kommer til at mangle, og så forsøge at få så
lempelig en tilbagebetalings-aftale som muligt. Desuden yder nogle kommuner
stadig tilskud.

Da vi fik vores første barn holdt jeg 3 mdr. forældreorlov og min kæreste 6
mdr., således at vi overlappede i 3 mdr. Da vi fik vores andet barn, holdt
min kæreste 3 mdr. forældreorlov og jeg holdt ikke noget - og det var
forfærdeligt at skulle på arbejde, selvom sønnen var sammen med sin far.

Hilsen en tidligere bankassistent, forhenværende ekspert i budgetlægning,

Helle

Fra : Pia Høst Berner

Dato : 03-01-01 10:06

Kim skriver:

> Vi har ikke udelukket forældre orlov, men det er meget kostbart og
> vi har noglefast udgifter der skal betales.

Kære Kim

Hvis man har en kapitalpension - sådan var det da jeg havde forældreorlov - kan
man supplere sin orlovsydelse op til den løn, men havde, mens man var i
arbejde, man skal bare sørge for at søge i tide, fordi det beløb som man kan få
udbetalt, beregnes på baggrund af indtægten i de sidste tre måneder. Man skal
have ansøgningspapirerne på Arbejdsformidlingen.

Kapitalpensionsbeløbet beskattes i øvrigt med 40% i stedet for de 60% man
ellers skal betale, når man trækker på pensionen i utide.

Hilsen
Pia