Markering af søgeord
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 16-07-05 18:10

Hej

På et website udskriver jeg bl.a. artikler og opskrifter. Brugeren kan
komme til disse via kategorisering eller via søgning. Hvis brugeren
benytter sig af sidstnævnte, vil jeg gerne have, at brugerens søgeord
fremhæves i artiklen.

Jeg har ialt 4 sider:

1) Side med formular
2) Side, der gemmer søgeresultat
3) Side, der viser søgeresultat
4) Side, der viser artikel/opskrift fra søgeresultat

I 2'eren bruger jeg 'like' i min query. Den er selvsagt ligeglad med
uppercase/lowercase/mixedcase, så det virker fint.

Når brugeren klikker på et link i 3'eren, sendes søgeordet videre i
url'en som f.eks.

index.php?mode=artikler&action=vis&id=20&sogeord=developing

Jeg udskriver f.eks. en side med $titel samt $tekst. Det er derfor let
at smide en style på:

$style_foer = "<span class='highlight'>";
$style_efter = "</span>";
$tekst =
str_replace($sogeord,$style_start.$sogeord.$style_slut,$tekst);

Problemet er så bare, at hvis mit søgeord f.eks. er 'developing' så
fanger (og styler) ovenstående IKKE ordet i

"Trends in Developing Economies (TIDE) provides brief reports.."

Har nogen en løsning på dette?

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Martin

Dato : 16-07-05 20:52

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> fanger (og styler) ovenstående IKKE ordet i
>
> "Trends in Developing Economies (TIDE) provides brief reports.."

str_replace er case sensitive (altså det kun reagere på det rigtige ord
og ikke med StOrE og smÅ bogstaver :))

Der kan du så benytte str_ireplace da den er case insensitive
så fx
StoRe og smÅ = sTOrE OG SMå :)

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 16-07-05 21:41

[...]

> [...]
>og ikke med StOrE og smÅ bogstaver :))
>
>Der kan du så benytte str_ireplace da den er case insensitive

idéen er sikkert god nok hvis ikke det var fordi, at min host kun
tilbyder PHP Version 4.3.10.. og str_ireplace er fra PHP Version 5..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Martin

Dato : 17-07-05 01:23

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>

> idéen er sikkert god nok hvis ikke det var fordi, at min host kun
> tilbyder PHP Version 4.3.10.. og str_ireplace er fra PHP Version 5..

Så måske denne funktion som jeg fandt ved at læse user comment under
str_replace :)

<http://aidan.dotgeek.org/lib/?file=function.str_highlight.php>

Ser meget fin ud den lille funktion

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 17-07-05 10:26

[...]

>Så måske denne funktion som jeg fandt ved at læse user comment under
>str_replace :)
>
><http://aidan.dotgeek.org/lib/?file=function.str_highlight.php>
>
>Ser meget fin ud den lille funktion

cool! den virker lige som den skal, og så er der endda et par ekstra
brugbare options i den.. :)

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk