Antec TruePower 2.0 vs. liniestøj
Fra : spam@endetarmen.dk

Dato : 12-07-05 15:43

Davs,

jeg er på udkig efter en ny strømforsyning som erstatning for den
kedelige model der sidder i mit Chieftec-kabinet. Hovedprioriteterne for
den nye PSU er først og fremmest et (meget) lavt støjniveau og
klippestabilt output, så valget er indtil videre faldet på Antec
Truepower 2.0.

Men een ting er jeg i tvivl om, og det er hvorvidt aktiv PFC (i en
hvilken som helst strømforsyning) filtrerer liniestøj fra? Jeg bor i et
større lejlighedskompleks, og der er til tider klumper i strømmen som på
mystisk vis manifesterer sig som interferens i mit skærmbillede efter
jeg skiftede grafikkort (til Radeon 9800Pro). Min nuværende
strømforsyning har kun passiv PFC, og lader ikke til at være meget bevendt.

Alternativet er at gå ud og købe en rigtig power conditioner (Samson
Powerstrip f.eks.), men så bliver prisen igen meget højere - og vil ikke
hjælpe på det faktum at min nuværende strømforsyning snerrer mere end
jeg bryder mig om at høre på.

Så derfor: kan nogen hjælpe mig med at få fjernet det latterlige
interferens? Og måske endda fortælle om der er bedre alternativer til
TruePower 2.0?

Mvh,
-A.

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-05 16:26

spam@endetarmen.dk wrote:

> Så derfor: kan nogen hjælpe mig med at få fjernet det latterlige
> interferens? Og måske endda fortælle om der er bedre alternativer til
> TruePower 2.0?

Seasonic har jeg god erfaring med (bor også selv i lejlighedskompleks og
har oplevet det du beskriver) den står head over shoulders over hvad jeg
ellers har haft, Chill Innovation, LC power, Tagan.... den er absolut
stille, blæseren går knapt igang (selv i somemrvarmen)
har aktiv pfc og alt det der også...

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Hans

Dato : 12-07-05 18:53

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> [...]
> hvad jeg ellers har haft, Chill Innovation, LC power, Tagan.... den
> er absolut stille, blæseren går knapt igang (selv i somemrvarmen)

Er det denne model du tænker på:

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-05 19:19

Hans wrote:

> Er det denne model du tænker på:

nej og ja, jeg har en lidt anden model (min er ikke sort, og på 500watt)
men der er ingen forskel ellers.
Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Hans

Dato : 12-07-05 19:57

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> nej og ja, jeg har en lidt anden model (min er ikke sort, og på
> 500watt) men der er ingen forskel ellers.

Så må det være denne udgave:

Den model du har hedder nok SS-500HT, og jeg kan rent umiddelbart ikke se
forskel bortset fra farven.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve med Active-PFC, da den Chill jeg kører med
ikke er den mest effektive jeg har set. Virkningsgraden kunne godt være
bedre, hvilket ikke er helt ligegyldigt når maskinen er sulten.

Jeg har et Asus A8V Deluxe Med en 3800+ Venice, Radeon X800XT, Raptor 74GB,
Maxline III 300GB, DVD drev og brænder + blæsere, samt 6 enheder på
USB-Portene, og maskinen trækker fra Lysnettet:

Slukket: 15 W
Idle: 111 W
Med Toast: 165 W
Med Toast + Rthdribl: 221 W

Lidt mere effektivitet vil pynte noget på det.

Jeg har også grafikkortet mistænkt for at bruge en del strøm ved idle, men
går og lurer lidt på kombiationen ASUS A8N-SLI Premium og et ASUS N6600GT/TD
Top Limited Edition eller lign. for at få forbruget ved idle lidt ned.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-05 20:29

Hans wrote:

> Så må det være denne udgave:
>
> Den model du har hedder nok SS-500HT, og jeg kan rent umiddelbart ikke se
> forskel bortset fra farven.

Der er mig bekendt heller ikke nogen forskel, nogle steder ser jeg de
skriver lownoise fan ved S12 modellen, men hvordan den kan være 'merelow
noise' end den model her forstår jeg ikke helt (se mit indlæg om
seasonic/chill i .stoej for ca en måned siden)

Effektiviteten på Seasonic's SS ***HT PSU'er er ret høj, så vidt jeg
husker er de i 80 klassen ved alle belastninger... altså virkeligt gode
varer.

thumbs up herfra!

Mvh.
Claus Albæk
claude@eugina.dk

Fra : Hans

Dato : 14-07-05 13:58

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Effektiviteten på Seasonic's SS ***HT PSU'er er ret høj, så vidt jeg
> husker er de i 80 klassen ved alle belastninger... altså virkeligt
> gode varer.
>
> thumbs up herfra!

Jeg fik den i dag og er ret imponeret. Tallene i parantes er effektforbuget
på Seasonic kontra Chill, så Aktiv-PFC har så sandelig sin berettigelse:

Slukket: 15 W (11 W)
Idle: 111 W (87 W)
Med Toast: 165 W (131 W)
Med Toast + Rthdribl: 221 W (167 W)

Det ligner noget med 20% øget effektivitet hvilket er ganske flot. Jeg har
ingen negative kommentarer, masser af stik inklusive power til SLI og
serverboards, siger stort set ikke et kvidder selv ved hård belastning.
Spændingerne sidder stort set lige i øjet, 3.30, 5.00 og 12.1 Volt. Det
eneste ankepunkt er måske, at jeg kunne godt bruge et par 4-polede molexstik
mere, så det havde været perfekt hvis der kun var to SATA powerstik i stedet
for fire.

Den er godt nok alle pengene værd - Tak for tippet.

Hans

Fra : Kim

Dato : 12-07-05 20:02

<spam@endetarmen.dk> skrev i
> [...]
> PSU er først og fremmest et (meget) lavt støjniveau og klippestabilt
> output, så valget er indtil videre faldet på Antec Truepower 2.0.

Hvad med NorthQ NQ4775 500W ?
De er da lydløse næsten.

> [...]
> passiv PFC, og lader ikke til at være meget bevendt.
>
> Så derfor: kan nogen hjælpe mig med at få fjernet det latterlige

Jeg havde lignende problem med " klumper i strømmen ".
2 nye kontakter trukket direkte fra HFI 'en ( med jord ) kun til min PC,
dvs den ene til PSU og den anden til en strømskinne der lukker for
strømforbrug når maskinen lukker via USB.
Alt er jordet, PSU, Strømskinne, højttalere, Scanner, Printer, skærm osv.
Ny Strømforsyning kun en NorthQ NQ4001EX
http://www.northq.com/products/powersupply/nq4001ex.html
og jeg kan ikke høre div strømstød mere :)

Mvh Kim