/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Diskette på en Pachard XP
Fra : KS


Dato : 11-07-05 08:18

Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?

Mvh KS



 
 
Bjarke Andersen (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 11-07-05 08:35

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing
news:42d21d0c$0$15033$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
> på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
> kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?

1. Der skal fysisk være et diskettedrev til stede
2. Der skal monteres et floppykabel mellem bundkort og diskettedrev
3. Kablet skal monteres korrekt

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

KS (11-07-2005)
Kommentar
Fra : KS


Dato : 11-07-05 08:45

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse news:Xns96906188B8138bjoegdk@130.225.247.90...
> "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing
> news:42d21d0c$0$15033$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> > Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
> > på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
> > kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?
>
> 1. Der skal fysisk være et diskettedrev til stede
Er selvfølgelig tilfældet

> 2. Der skal monteres et floppykabel mellem bundkort og diskettedrev
Er selvfølgelig tilfældet

> 3. Kablet skal monteres korrekt
Diskettestationen virker i en anden (ældre) W98 maskine - så det må vel vende rigtigt.

Og det kan KUN vende på 1 måde på bundkortet.

Hvad kan der ellers være galt ?

Mvh KS



hansen (11-07-2005)
Kommentar
Fra : hansen


Dato : 11-07-05 10:11


"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42d22368$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns96906188B8138bjoegdk@130.225.247.90...
> > "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing
> > news:42d21d0c$0$15033$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> >
> > > Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
> > > på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
> > > kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?
> >
> > 1. Der skal fysisk være et diskettedrev til stede
> Er selvfølgelig tilfældet
>
> > 2. Der skal monteres et floppykabel mellem bundkort og diskettedrev
> Er selvfølgelig tilfældet
>
> > 3. Kablet skal monteres korrekt
> Diskettestationen virker i en anden (ældre) W98 maskine - så det må vel
vende rigtigt.
>
> Og det kan KUN vende på 1 måde på bundkortet.
>
> Hvad kan der ellers være galt ?
>
Nu, hvor alt er listet op (herover), hvad med strømkablet?



KS (11-07-2005)
Kommentar
Fra : KS


Dato : 11-07-05 12:07

"hansen" <hansen@æøå.dk> skrev i en meddelelse news:42d237ab$0$40001$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:42d22368$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > "Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns96906188B8138bjoegdk@130.225.247.90...
> > > "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing
> > > news:42d21d0c$0$15033$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> > >
> > > > Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
> > > > på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
> > > > kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?
> > >
> > > 1. Der skal fysisk være et diskettedrev til stede
> > Er selvfølgelig tilfældet
> >
> > > 2. Der skal monteres et floppykabel mellem bundkort og diskettedrev
> > Er selvfølgelig tilfældet
> >
> > > 3. Kablet skal monteres korrekt
> > Diskettestationen virker i en anden (ældre) W98 maskine - så det må vel
> vende rigtigt.
> >
> > Og det kan KUN vende på 1 måde på bundkortet.
> >
> > Hvad kan der ellers være galt ?
> >
> Nu, hvor alt er listet op (herover), hvad med strømkablet?
Ja, du har ret ........ men det er selvfølgelig OGSÅ monteret !

..... og lige lidt hjælper det !

Skal der gøres noget
1) specielt i XP
2) har det noget at gøre med, at det er en Packard ?

Mvh KS





Bjarke Andersen (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 11-07-05 12:10

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing
news:42d252d4$0$42005$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> 1) specielt i XP

Nej

> 2) har det noget at gøre med, at det er en Packard ?

Nej, men kan du overhovedet starte op på diskettedrevet via en bootdisk,
hvis du har sådan en liggende.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

KS (11-07-2005)
Kommentar
Fra : KS


Dato : 11-07-05 13:07

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse news:Xns969085FB6713Abjoegdk@130.225.247.90...
> "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing
> news:42d252d4$0$42005$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> > 1) specielt i XP
>
> Nej
>
> > 2) har det noget at gøre med, at det er en Packard ?
>
> Nej, men kan du overhovedet starte op på diskettedrevet via en bootdisk,
> hvis du har sådan en liggende.
>
Diskesttestationen

1) bliver IKKE bootdisk selv om det stilles i BIOS
2) lyser ikke ved opstart
3) er ikke synlig i f.eks. Stifinder eller Word

Mvh KS



Claus Tersgov (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-07-05 14:04


"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev

> 2) lyser ikke ved opstart
> 3) er ikke synlig i f.eks. Stifinder eller Word

Det kan være kablet. Kig både på bundkortet og på drevet, så du er helt
sikker på, at pin 1 sidder rigtigt. Der er helt sikkert et mærke på
bundkortet, som viser hvor pin 1 og pin 34 sidder. Ellers står det nok i
manualen.

Du kan ikke regne med styretapperne, hvis du ikke har originale
floppykabler.

Claus




Claus Tersgov (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 11-07-05 13:05


"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev

> Skal der gøres noget
> 1) specielt i XP
> 2) har det noget at gøre med, at det er en Packard ?

Kunne du ikke være rar at kigge lidt på www.usenet.dk under citater og
citatteknik. http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Desværre er den måde du citerer på ikke særlig hensigtsmæssig, fordi du ikke
klipper det overflødige væk. Alt det følgende tjener jo intet formål:

">
> "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev i en meddelelse
> news:42d22368$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > "Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns96906188B8138bjoegdk@130.225.247.90...
> > > "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing
> > > news:42d21d0c$0$15033$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> > >
> > > > Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
> > > > på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
> > > > kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?"

Det gør blot, at mange ikke gider at svare, fordi man skal bruge for meget
tid på at sortere overflødig tekst væk...

Claus



Jens C. Hansen (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen


Dato : 11-07-05 13:01

KS wrote:
>>3. Kablet skal monteres korrekt
>
> Diskettestationen virker i en anden (ældre) W98 maskine - så det må vel vende rigtigt.
> Og det kan KUN vende på 1 måde på bundkortet.

Jeg har været ude for et kabel som vendte omvendt, i forhold til
stikket på bundkortet. Jeg var nødt til at skære den lille styretap
af, så jeg kunne komme til at vende stikket rigtigt.

1. Det er stikkene på enderne af kablet der skal bruges - ikke det midtpå.
2. Den ende af kablet, hvor der er nogle ledere som er snoet en halv
omgang, skal i diskettedrevet.
3. Der plejer at være en rød/prikket/farvet leder i den ene side af
kablet - det er pin 1, både på bundkort og diskettedrev.

Mikael Nørrelund And~ (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 11-07-05 22:04

Jens C. Hansen wrote:
> Jeg har været ude for et kabel som vendte omvendt, i forhold til
> stikket på bundkortet. Jeg var nødt til at skære den lille styretap
> af, så jeg kunne komme til at vende stikket rigtigt.

Det er fordi standarderne har ændret sig, har jeg ladet mig fortælle.
Jeg plejer dog at skære et lille hak i diskettedrevet, det synes jeg er
nemmere og så er det også gearet hvis man engang skal bruge et andet
kabel ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund


KS (12-07-2005)
Kommentar
Fra : KS


Dato : 12-07-05 08:11

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse news:42d2de3c$0$21446$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Jens C. Hansen wrote:
> > Jeg har været ude for et kabel som vendte omvendt, i forhold til
> > stikket på bundkortet. Jeg var nødt til at skære den lille styretap
> > af, så jeg kunne komme til at vende stikket rigtigt.
>
> Det er fordi standarderne har ændret sig, har jeg ladet mig fortælle.
> Jeg plejer dog at skære et lille hak i diskettedrevet, det synes jeg er
> nemmere og så er det også gearet hvis man engang skal bruge et andet
> kabel ;)
>
Hvad vil det sige mht. "den røde leder" på fladkablet og bin 1 på bundpladen ?

Mvh KS



Hans (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 12-07-05 08:53

KS wrote:
>>
>> Det er fordi standarderne har ændret sig, har jeg ladet mig fortælle.
>> Jeg plejer dog at skære et lille hak i diskettedrevet, det synes jeg
>> er nemmere og så er det også gearet hvis man engang skal bruge et
>> andet kabel
>>
Der har ikke været ændringer i floppykablets forbindelser lige siden den
første PC, andet end at stikket til floppydrev B: ikke sidder
på kablet mere, og der i dag kun bliver brugt 34-polede IDC-Stik.

Det kan dog tænkes at DELL, HP, IBM eller Scumpaq har fremstillet maskiner
med egne standarder, men bortset fra dem, er standarden for kabel og
polariseringsmetode er forblevet uændret - Heldigvis.
>
> Hvad vil det sige mht. "den røde leder" på fladkablet og bin 1 på
> bundpladen ?
>
Hvis kablet vender forkert vil lampen på floppydrevet lyse konstant, uanset
om kablet er endevent i begge ender.

Et floppykabel har i den ene ende 7-ledere som er twistet 180 grader rundt.
Det er leder 9-15 som styrer floppydrevets såkaldte driveselect. Den ende
skal vende op imod floppydrevet, men det burde være umuligt at vende kablet
forkert, da det enten har polariseringstapper eller afblændingsnøgle til en
enkelt leder til bundkortets stik, som så mangler benet.

Hvis lampen på drevet ikke lyser og det stadigvæk ikke virker, så prøv med
et andet kabel.

Hans


begin 666 wink.gif
M1TE&.#EA#P`/`+,``````+^_O___````````````````````````````````
M`````````````````````"'Y! $```$`+ `````/``\```0T,$@):ITX5,'Y
MQ4 G>E,XC@`EF.MJIJSEQ>PI;C9:YZYGOQK?C12<R8C%7P;7^60TEA0F`@`[
`
end


KS (12-07-2005)
Kommentar
Fra : KS


Dato : 12-07-05 11:29

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse news:42d376f5$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...
> Et floppykabel har i den ene ende 7-ledere som er twistet 180 grader rundt.
> Det er leder 9-15 som styrer floppydrevets såkaldte driveselect. Den ende
> skal vende op imod floppydrevet, men det burde være umuligt at vende kablet
> forkert, da det enten har polariseringstapper eller afblændingsnøgle til en
> enkelt leder til bundkortets stik, som så mangler benet.
>
> Hvis lampen på drevet ikke lyser og det stadigvæk ikke virker, så prøv med
> et andet kabel.
>
Kablet virker - tror jeg - idet kabel og drev direkte overført til en anden (ældre)
W98 maskine virker - så der kan KUN være tale om at stikket på bundpladen
evt. kan vende forkert - og det kan det heller ikke idet der er indsat en "blindprop"
i et af hullerne og tilsvarende ben er fjernet på bundpladen.

Der er tale om et ganske almindeligt 1,44 MB diskettebrev

Mvh KS



Mikael Nørrelund And~ (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 12-07-05 21:50

Hans wrote:
>>> Det er fordi standarderne har ændret sig, har jeg ladet mig
>>> fortælle.
>
> Der har ikke været ændringer i floppykablets forbindelser lige siden
> den første PC, andet end at stikket til floppydrev B: ikke sidder
> på kablet mere, og der i dag kun bliver brugt 34-polede IDC-Stik.
>
> Det kan dog tænkes at DELL, HP, IBM eller Scumpaq har fremstillet
> maskiner med egne standarder, men bortset fra dem, er standarden for
> kabel og polariseringsmetode er forblevet uændret - Heldigvis.


Ja, det er nok de sat*ns mærkevare fabrikanter der har spillet os et
puds ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund


Mikael Nørrelund And~ (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 12-07-05 21:52

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Ja, det er nok de sat*ns mærkevare fabrikanter der har spillet os et
> puds ;)

Men det var også en ansat i Chippen.dk der sagde at standarderne havde
ændret sig og gjorde mig opmærksom på tricket med at skære lidt i
drevet... Det virkede...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund


Claus Tersgov (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-07-05 02:21


"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev

> Ja, det er nok de sat*ns mærkevare fabrikanter der har spillet os et
> puds ;)

Nååh, dem der opfandt og udviklede PC'en......

Claus



Mikael Nørrelund And~ (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Mikael Nørrelund And~


Dato : 13-07-05 06:47

Claus Tersgov wrote:
>> Ja, det er nok de sat*ns mærkevare fabrikanter der har spillet os et
>> puds ;)
>
> Nååh, dem der opfandt og udviklede PC'en......


Kan du se smiley'en og ja, de er ganske irriterende når de afviger fra
standarderne...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund


Claus Tersgov (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-07-05 08:10


"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev

> Kan du se smiley'en og ja, de er ganske irriterende når de afviger fra
> standarderne...

Så kan man jo diskutere standarderne. Netop med floppykabler var standarden
lige kabler uden tvist lige indtil man begyndte at tviste kablet, fordi man
ville have automatisk drive select, og det er der så nogen producenter, der
har holdt fast i. F.eks. bruger compaq dobbelt tvistede floppykabler i mange
af deres modeller.

Man skal huske på, at de store producenter har et meget stort logistisk
maskineri og produktionsapparat, som skal fungere på verdensplan, og der kan
det ikke nytte noget, at man i tide og utide laver ret meget om på
tingene...

Claus



Bjarke Andersen (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 12-07-05 11:17

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> crashed Echelon writing
news:42d21d0c$0$15033$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hvad skal der gøres for at montere en 3,5" diskettestation
> på en sådan maskine - den ER sat pæå i BIOS, men den
> kommer alligevel ikke frem - hvad mangler ?

Kommer lige til at tænke, dit diskettedrev er ikke et LS120 drev vel, men
et ganske almindeligt dødeligt 1,44MB drev?

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste