dual ram i "gammelt"asus 533 bundkort ?
Fra : Punish

Dato : 10-07-05 18:18

Kan jeg købe 1gb kingston DUAL ram, og sætte i mit nuværende bundkort
p4 533 asus ? så jeg kan bruge den 1gb ramklods til når jeg skal samle
en ny maskine med dual bundkort, jeg har nemlig ikke råd til at købe
hele maskinen nu så vil godt opgradere min nuværende med stumper der
kan bruges senere, kan det lade sig gøre ?

Fra : Johan Andersen

Dato : 10-07-05 23:04

Punish wrote:

> [...]
> hele maskinen nu så vil godt opgradere min nuværende med stumper der
> kan bruges senere, kan det lade sig gøre ?

Med DUAL, mener du så 2x512 MB beregnet til at køre dual-channel?
I så fald kan jeg ikke se, at det skulle give problemer bare at bruge
een af klodserne.
Når de sælges som par til dual-channel, er det vel bare for at man er
sikker på at få to ens RAM-klodser, som kan køre med samme timings, etc.
(?)

--Johan

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 11-07-05 07:55

Punish wrote:
> Kan jeg købe 1gb kingston DUAL ram, og sætte i mit nuværende bundkort
> p4 533 asus?

Hvis du mener 2x 512 MiB RAM, som du sætter i dit nuværende bundkort
og får 1 GiB RAM ud af - ja, du får bare ikke ca. den dobbelte
RAM-overførselshastighed, som man ville få, hvis memory-controlleren
kunne køre dem som dual-channel.
Der er i princippet ingen forskel på alm. DDR-RAM og Dual-kit, bortset
fra at de to moduler i et dual-kit er håndplukkede, så man ved at de
er ens mht. timing osv.

> så jeg kan bruge den 1gb ramklods

Der er altid 2 moduler i et Dual-kit.

> til når jeg skal samle
> en ny maskine med dual bundkort, jeg har nemlig ikke råd til at købe
> hele maskinen nu så vil godt opgradere min nuværende med stumper der
> kan bruges senere, kan det lade sig gøre ?

Ja.

Fra : Punish

Dato : 11-07-05 15:59

> [...]
>og får 1 GiB RAM ud af - ja, du får bare ikke ca. den dobbelte
>RAM-overførselshastighed, som man ville få, hvis memory-controlleren

det er også ok, bare jeg ikke har spildt mine penge på ramklodserne,
det vigtigeste er at jeg kan bruge dem når jeg får råd til nyt
bundkort "asus med nforce4 chipset" og atlon64-3200 cpu "har jeg
planer om at købe.

jeg har fundet 2 1gb klodser til ca 1500kr, dem tror jeg at jeg køber
så har jeg rigeligt ram og så kan min nuværende maskine måske klare
sig lidt endnu her er link til klodserne
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=73241 hvis du gidder at
kigge om de passer, jeg fatter nemlig ikke noget af hvad 184 pins er
og 400mhz

>Der er i princippet ingen forskel på alm. DDR-RAM og Dual-kit, bortset
>fra at de to moduler i et dual-kit er håndplukkede, så man ved at de
>er ens mht. timing osv.

>Der er altid 2 moduler i et Dual-kit.

ok jeg troede at dual ram var noget helt specialt men det er det
åbenbart ikke.