SCSI / DLT
Fra : Nico de Jong

Dato : 05-07-05 06:22

Hej gruppe

Hvilket Adaptec kort skal jeg bruge til et Compaq/Quantum DLT8000 drev, der
er SE/LVD med 68 pins connector?
Jeg kan ikke se drevet når jeg bruger en Adaptec 2940AU med passende 50/68
adapter.
Der er andre drev på SCSI bussen (normalt 6, p.t. kun et Exabyte 8505 drev),
så controlleren og kabel er ok. Termineringen er også ok.

Bundkortet har kun PCI 32 slots

Nico

Fra : Peter Pan

Dato : 06-07-05 18:01

"Nico de Jong" <first_name@FARUMDATA.DK> skrev i en meddelelse
> [...]
drev),
> så controlleren og kabel er ok. Termineringen er også ok.

Kører exabyte drevet med en 50 pins connector?
Er det kun DLT drevet der sidder på med 68 pins connector? Eller gør f.eks
terminatoren også dette?

Og har du styr på SCSI ID'erne, så de ikke konflikter?
Kan SCSI bios'en ikke se drevet, eller er problemet kun i OS'et?

En 2940 AU skulle gerne kunne køre med drevet. Så mit umiddelbare gæt er at
du har noget SCSI ID problem. Termineringen kunne også være et problem,
specielt når du blander 50 og 68 pins sammen. Er det en enhed der er jumpet
til terminator, eller er det en der sidder på kablet?

Den billigste Adaptec controller der kører LVD er nok svaret på dit
spørgsmål. Om det er Ultra2, Ultra160 eller Ultra320 er underordnet. Selve
drevet kører aligevel max 16 MB/s til båndet.
Dertil skal du have et LVD 68 pins kabel med en aktiv terminator på sidste
stik, og så er du kørerende.

Mange af disse controllere er 64 bits PCI kort, som også fungere fint i et
32 bits slot, så lad dig ikke skræmme af det.

Personligt ville jeg vælge et Adaptec 19160 kort, men skal du lege med
exotiske OS'er, er 29160 nok et bedre valg.

--
Anders

Fra : Nico de Jong

Dato : 06-07-05 20:29

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Personligt ville jeg vælge et Adaptec 19160 kort, men skal du lege med
> exotiske OS'er, er 29160 nok et bedre valg.

Exabyte drevet er 50 pins.
Der er 2 68 pins drev mere, et Tandberg og et DDS-4 drev.
SCSI id'erne konfliker ikke, og jeg kan ikke se DLT drevet under CTRL/A
rutinen på 2940'eren
Ikke at det gør den store forskel, for hvis jeg kun har DLT-drevet på
2940'eren, kan jeg stadigvæk ikke se den. Forbindelsen sker vha et kabel
der
konverterer fra 50 til 68. Drevet er så termineret vha TERM power.
Nu har jeg bestilt en 2940UW, da det ¨åbenbart er det største der passer i
et PCI 32 slot.
Jeg vidste ikke at 64-bits kort kunne køre i 32-bits slot. Så har man lært
noget igen.
Jeg lader høre fra mig når kortet er kommet (og afprøvet)

Fra : Henning

Dato : 06-07-05 21:22

On Wed, 6 Jul 2005 21:28:45 +0200, "Nico de Jong" digvæk ikke se den.
>konverterer fra 50 til 68. Drevet er så termineret vha TERM power.

Term Power er IKKE en terminator, men en jumper som smider spænding ud
på kablet. Du bruger den i de tilfælde, hvor kablet er så langt, at
der ikke er spænding nok i enden (fra controlleren) og du får
problemer med at terminere ordentligt!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Nico de Jong

Dato : 07-07-05 05:23

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> On Wed, 6 Jul 2005 21:28:45 +0200, "Nico de Jong" digvæk ikke se den.
>
> Term Power er IKKE en terminator, men en jumper som smider spænding ud
> på kablet.

Lært lidt igen, mange tak. Jeg plejer ( = altid) også at bruge
terminatorer,
men jeg læste manualen som om jumperen kunne bruges som terminator.

Fra : Nico de Jong

Dato : 08-07-05 11:29

> [...]
> terminatorer,
> men jeg læste manualen som om jumperen kunne bruges som terminator.

Nu har jeg fået en Adaptec 2940UW hjem, og det kører upåklageligt. Jeg har
lige lavet en Restore af over 7000 filer, ialt over 6 GB, og det tog en
halv
time på en 1 GHz maskine med Windows 98.
Nico

Fra : N_B_DK

Dato : 08-07-05 02:21

Nico de Jong wrote:

> Nu har jeg bestilt en 2940UW, da det ¨åbenbart er det største der
> passer i et PCI 32 slot.

19160 er et 32bit kort

> Jeg vidste ikke at 64-bits kort kunne køre i 32-bits slot. Så har man
> lært noget igen.
> Jeg lader høre fra mig når kortet er kommet (og afprøvet)

Du kan også benytte PCI-X kort (som mange kort efterhånden er)

--
MVH.
N_B_DK