Pc én går ned ved 66 grader??
Fra : Lene

Dato : 04-07-05 17:35

Hej.

Jeg har et problem med min pc.

Jeg har en AMD 2800 XP processor siddende i den.

Når pcen har været tændt i 5 min har den en temp på 62-63 gr.

Hvis jeg så vil spille et pc spil, lukker den helt ned for
maskinen
når den når 66 grader.

Nogle der ved hvad der kan være galt??

mvh
Allan

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 04-07-05 18:02

Lene wrote:
> Hvis jeg så vil spille et pc spil, lukker den helt ned for
> maskinen når den når 66 grader.

Måske er der i BIOS sat en såkaldt "Shut down temperature", prøv at tjek
det. Det kan også være problemet ligger et andet sted, men prøv at pres
den lidt med "CPU Stability Test" og kør testen "CPU Warming Only":
http://www.majorgeeks.com/download215.html
- Ha' evt. en temperatur monitor kørende samtidig, så du kan se hvor
varm den bliver...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Lene

Dato : 04-07-05 18:53

Hej igen.

Nu har jeg kørt programmet og den lukker når den når de 66 grader.

Jeg kan ikke rigtig finde det der med at pcen skal lukke ved 66
grader inde i bios'en????

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-07-05 21:12

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> http://www.majorgeeks.com/download215.html

Tak for linket til det program.

> - Ha' evt. en temperatur monitor kørende samtidig, så du kan se
> hvor varm den bliver...

Er der nogen der kender et monitor-program, som er kompatibel med
et Asus NCCH-DL bundkort? Jeg kan se temperaturen på CPU'erne i
BIOS, men det hjælper jo ikke meget, når man har brug for at se
den under Windows.

Jeg har prøvet <http://www.hmonitor.com/>, men det kan af en eller
anden grund ikke finde ud af at aflæse temperaturen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Søren Nielsen

Dato : 04-07-05 22:06

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
> et Asus NCCH-DL bundkort? Jeg kan se temperaturen på CPU'erne i
> BIOS, men det hjælper jo ikke meget, når man har brug for at se

Hvad med Asus PC Probe?

Søren

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-07-05 23:57

Søren Nielsen skrev:

> Hvad med Asus PC Probe?

Jeg brugte det engang på mit gamle CUV4X-D, men troede egentlig,
at det forlængst var droppet, da det ikke virkede for godt på det
tidspunkt.

Har hentet Asus PC Probe 2.23.06, men den har samme fejl som de
andre monitor-programmer, som jeg hidtil har prøvet. Den kan ikke
aflæse CPU-temperaturen og kokser desuden også i volt-målingerne.

Se evt.: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/asus/ncch_dl/probe.gif>.

Speedfan har samme problem:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/asus/ncch_dl/speedfan.png>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 05-07-05 21:34

Thomas G. Madsen wrote:
> Se evt.: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/asus/ncch_dl/probe.gif>.
>
> Speedfan har samme problem:
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/asus/ncch_dl/speedfan.png>.

Hvad med MotherBoard Monitor?
http://mbm.livewiredev.com/

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-07-05 21:39

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Hvad med MotherBoard Monitor?
> http://mbm.livewiredev.com/

Samme problem, så det er vist et meget specielt bundkort, jeg har
fået fat i.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 10:11

> Samme problem, så det er vist et meget specielt bundkort, jeg har
> fået fat i.

tjah....så er det jo nok din bios der laver ballade? Prøv at opdatere din
bios....

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-07-05 15:36

Ivan skrev:

> tjah....så er det jo nok din bios der laver ballade?

Både og. Bundkortet har åbenbart nogle sære sensorer.

> Prøv at opdatere din bios....

Kører allerede med nyeste.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 20:51

> [...]
>
> Når pcen har været tændt i 5 min har den en temp på 62-63 gr.
>
> Hvis jeg så vil spille et pc spil, lukker den helt ned for

Ikke sikkert du kan stole på den udlæsning. Kan fint være den er varmere
endnu.....

Er det en hjemmebygget maskine? Er det noget den pludselig er begyndt på?
Hvilken køler har du på? Hvike pasta/tape er brugt? Vedkommene der har
samlet den, vidste vedkommende hvad han/hun foretog sig? Hvilken kerne har
processoren? Hvad er kabinet-temp.? Er der inst. kabinet-blæsere?

Lidt mere info, tak.......

Hvis køleren er af passende størrelse, er den givetvis ikke blevet monteret
korrekt. Har for ofte set folk smøre et tykt lag pasta på/lade lade tape
blive siddende osv.

Fra : Lene

Dato : 04-07-05 21:06

jeg har ikke så meget forstand på det. Men ham der har sat køleren
på processoren har lavet mange pcer, så regner med at det skulle
være iorden.

Jeg har pillet siderne at kabinettet nu, og temp. ligger på 57 (i
tomgang)

Køleren hedder SPIRE, hvis det kan hjælpe dig.

Kan det måske hjælpe at få en anden køler. (er der den stor forskel
på dem)

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-05 22:34

> Jeg har pillet siderne at kabinettet nu, og temp. ligger på 57 (i
> tomgang)
>
> Køleren hedder SPIRE, hvis det kan hjælpe dig.

Så er det jo ikke en standardkøler! Ved du om processoren er beregnet
til så kraftig en processor? Igen: Du bør måske snakke med vedkomne der har
skruet dyret sammen? Kan jo også bare være at den er dårligt
monteret....Spire har lavet en del forskellige. Hvilken model? Kig evt. på
deres hjemmeside og kig på billederne, hvis du er i tvivl.

> Kan det måske hjælpe at få en anden køler. (er der den stor forskel
> på dem)

Tjah....hvis køleren er beregnet på en mindre processor, har du jo fundet
problemet....

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 04-07-05 23:12

Lene wrote:
> jeg har ikke så meget forstand på det. Men ham der har sat køleren
> på processoren har lavet mange pcer, så regner med at det skulle
> være iorden.

Mit første bud ville ellers være, at køleren var monteret forkert -
nogle kølere kan vendes forkert, fordi de har en indfræsning i den ene
side, som skal være over den forhøjning, der er i den ene side af soklen.
Vender man sådan en køler forkert, kommer den ene side til at hvile på
soklen, og så har den ikke fuld kontakt til cpu-kernen.

> Jeg har pillet siderne at kabinettet nu, og temp. ligger på 57 (i
> tomgang)

Det er stadig lidt vel meget i tomgang - er der sol direkte på den,
hvor den står?
Er der andre blæsere i kabinettet? (fronten/siden/bagsiden)

> Køleren hedder SPIRE, hvis det kan hjælpe dig.

Spire Whisperrock IV?
Hvis ja - dejlig stille køler, den _burde_ kunne køle tilstrækkeligt,
forudsat, at der er god gennemtræk i kabinettet.

> Kan det måske hjælpe at få en anden køler. (er der den stor forskel
> på dem)

Man kan sætte en køler med en kraftigere blæser på, men så kommer den
til at støje mere..

Fra : Jens. B.

Dato : 05-07-05 01:34

Lene wrote:
> [...]
> være iorden.
>
> Jeg har pillet siderne at kabinettet nu, og temp. ligger på 57 (i

Hvis der sidder skidt i din CPU blæser så fjern det.

Fra : Martin

Dato : 04-07-05 23:08

"Lene" <chrsof@mail.com> wrote in message
Hvis jeg så vil spille et pc spil, lukker den helt ned for
maskinen når den når 66 grader.

Kan det være grafikkortet det bliver for varmt? Prøv at køre torture test på
cpuén og se om den går ned kun med cpu belastning....
Mvh Martin

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-07-05 17:51

"Martin" <nomail@orangenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Lene" <chrsof@mail.com> wrote in message
> Hvis jeg så vil spille et pc spil, lukker den helt ned for
> maskinen når den når 66 grader.
>
> Kan det være grafikkortet det bliver for varmt?

Hvis processoren bliver 66 grader varm (og aflæsningen er bare nogenlunde
korrekt -- eller forhåbentlig for høj), så ville jeg slet ikke bekymre mig
om grafikkortet. Den CPU sveder alt for meget, og der er kun en ting at
gøre.

Bedre køling.!!!

Måden dette kan gøres på er mange, men en løsning er en ny og kraftigere
køler (hvis det ikke er en der kan klare den CPU der sidder i nu), men en
anden og meget effektiv løsning er, at få noget gennemstrømning i
kabinettet. Få monteret 2 blæsere, hvor den ene suger luft ind (for neden),
og den anden blæser luft ud (for oven). Det vil hjælpe meget på temperaturen
i kabinettet, da luften hele tiden bliver skitet ud med noget køligere luft.
Ne køler kan jo ikke køle længere ned end den temperatur luften i kabinettet
har.

> Prøv at køre torture test på cpuén og se om den går ned kun med cpu
> belastning....

Det gør den !! for høj temperatur på CPU !!

Jesper

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-07-05 17:54

se for øvrigt lige på denne tråd , der er et par fine links >>

42c92bb0$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

Jesper

Fra : Jimmy

Dato : 06-07-05 02:14

> Når pcen har været tændt i 5 min har den en temp på 62-63 gr.
>
> Hvis jeg så vil spille et pc spil, lukker den helt ned for
> [...]

Ja din CPU er for varm. Hvis den ligger på 60+ grader bare i idle
tilstand, så skal der ikke gå mange minutter med et PC spil før den når
op på 70 grader hvilket er lige deromkring den vil lukke ned.
Fjern pladen til dit kabinet så der er åbent indtil motherboardet, og få
købt en ordentlig køler. I dette varme sommervejr bliver jeg nød til at
have min Thermaltake kæmpestorkøler med justerbar RPM kørende på 4000
RPM, bare for at holde temperaturen på et acceptabelt nivau (Med lukket
kabinet uden andre blæsere).
Det er bestemt ikke unormalt at hvis du har ikke en alt for god køler og
ingen udluftning i kabinettet, at din AMD XP bliver for varm, især når
det er sommervejr.