Problemer med ældre Compac - sort skæ
Fra : dav

Dato : 02-07-05 15:02

Hej

Jeg har kigget lidt på en vens Compac Presario med en (såvidt jeg
husker) Athlon A7 processor med 128 mb ram. Og Windows 98 SE.
Der var nogle problemer med den - men mens jeg har haft den har den
fungeret udemærket.

Pludselig under en AdAware Scanning får jeg pludselig en helt sort
skærm. (Jeg har tidligere kørt både Adaware og Trend Micro Housecall
uden problemer så måske er det helt tilfældigt at den går ned der)
Herefter kan jeg på ingen måde få kontakt til skærmen. Jeg ser ikke den
røde Compac "splashscreen" og kan derfor heller ikke gå ind i bios - og
ser selvfølgelig heller ikke Windows start etc.
Jeg har testet skærmen på en anden computer - fungerer fint. Og har
prøvet en anden skærm på den "defekte" computer - virker stadigt ikke.

Computeren kan heller ikke se en PS/2 mus - den med det lille runde stik.
Men kan godt se en gammeldags mus med de aflange stik til COM porten.
Så noget tyder på at et eller andet er galt.

Jeg har også oplevet den underlige situation at musen holdt op med at
fungere (på COM porten) når jeg installerede AVG antivirus. Når jeg
afinstallerede det virkede musen igen. Jeg prøvede det 2 gange - samme
resultat begge gange. Ret underligt.

Er der nogen her der kan give mig en fornemmelse hvor jeg skal kigge
efter fejl? Jeg håber disse beskrivelser kan lede nogle kloge hoveder på
vej.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-07-05 09:08

"dav" <davinci@REMOVEmail.tdcadsl.dk> skrev

> Er der nogen her der kan give mig en fornemmelse hvor jeg skal kigge
> efter fejl? Jeg håber disse beskrivelser kan lede nogle kloge hoveder på
> vej.

Bundkortet!

Der er mange af disse Presario'er, der har problemer med at bundkortet,
portene og navnlig grafikdelen brænder af pga. utilstrækkelig køling. Der er
næppe andet at gøre end at skifte bundkortet. Nogle enkelte modeller kan
bruge almindelige ATX bundkort, herunder de fleste i 747x serien.

Claus

Fra : dav

Dato : 03-07-05 14:06

> [...]
> næppe andet at gøre end at skifte bundkortet. Nogle enkelte modeller kan
> bruge almindelige ATX bundkort, herunder de fleste i 747x serien.

Tak for svaret. Jeg tror hun køber en ny - ingen grund til at bruge for
meget tid på sådan en gammel maskine

Vh. Jes

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-07-05 11:32

"dav" <davinci@REMOVEmail.tdcadsl.dk> skrev

> Tak for svaret. Jeg tror hun køber en ny - ingen grund til at bruge for
> meget tid på sådan en gammel maskine

Enig, jeg har et helt kælderrum fyldt med presariokabinetter!

Claus