Laptop "arbejdende" lodret !
Fra : "Morten Decker

Dato : 27-06-05 17:04

Hejsa..

Jeg overvejer at lave noget ophæng til min bærbare, så, når jeg har mus,
keyboard og skærm tilsluttet via en kvm switch kan "gemme" den bærbare
lidt væk og få lidt mere skrivebordsplads.

Mit spørgsmål er hvor godt en bærbar har det med at arbejde stående på
højkant (eller alle mulige andre kanter end den normale for den sags
skyld)? Jeg tænker selvfølgelig mest på skrivehovedet på harddisken og
om det vil have nogen indflydelse her. Det bliver måske også lidt
besværligt med cd-rom drevet, men det er jeg ikke så nervøs for som min
harddisk!

Nogen kloge hoveder?

/Morten

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 27-06-05 17:22

Således skrev "Morten Decker <\"morten\"@" <"SPAM> den Mon, 27 Jun
2005 18:03:30 +0200:

>Mit spørgsmål er hvor godt en bærbar har det med at arbejde stående på
>højkant (eller alle mulige andre kanter end den normale for den sags
>skyld)?

Når min Compaq ikke ligger på et bord, står den på højkant i en
standard Compaq-dockingstation, så det kunne jeg ikke foretille mig
burde være noget problem.

Harddiske generelt kan godt tåle det, men reglen er vist enten på
højkant eller liggende fladt. Lejerne får det vist ikke så godt på
skrå.

Jeg x-futter til news:dk.edb.hardware.baerbar, dvs. dette indlæg, samt
evt. svar lander i den gruppe, det kan være at der er andre meninger
om det?

Knud
--
<WHEELJACK> it's against my religion to drink
<bf> what religion is that

Fra : Hans

Dato : 27-06-05 17:25

Morten Decker <"morten"@" < wrote:
> [...]
> om det vil have nogen indflydelse her. Det bliver måske også lidt
> besværligt med cd-rom drevet, men det er jeg ikke så nervøs for som

Det kunne godt være et problem med ældre harddiske at orientere dem
anderledes end den de var formaterede i, men moderne harddiske kan placeres
i alle retninger. Der er stadigvæk nogen som hævder, at der kan være
problemer med at vende dem på "hovedet", men der findes ikke entydige svar
på dette, da det desværre efterhånden er et lotteri hvor lang levetid en
harddisk har i dag.

Harddisken i en laptop vil være endnu mere ufølsom, da den har en lille
fysisk og mekanisk størrelse, så knald du bare maskinen op på væggen. Søm
kan dog ikke anbefales.

Hans

Fra : Anders Lund

Dato : 28-06-05 06:46

Hans wrote:
> [...]
> på dette, da det desværre efterhånden er et lotteri hvor lang levetid en

Hmm... håber at det er en and, da en af mine diske sidder på hovedet. :)

> Harddisken i en laptop vil være endnu mere ufølsom, da den har en lille
> fysisk og mekanisk størrelse, så knald du bare maskinen op på væggen. Søm
> kan dog ikke anbefales.

Plus at de er lavet til en hårdere behandling. :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 28-06-05 06:44

Morten Decker <"morten"@ SPAM> wrote:
> Mit spørgsmål er hvor godt en bærbar har det med at arbejde stående på
> højkant (eller alle mulige andre kanter end den normale for den sags
> skyld)?

Du skal også lige tænke på hvor der bliver suget luft ind og hvor det
bliver pustet ud.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk