Summa - Udligning af faktura
Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 18:09

Hej

Nogen der kan give en opskrift på følgende problem ?

Hvorledes kan jeg udligne Kreditorfakturaer hvis jeg har en konto hvor jeg
indbetaler løbende.

Skåret firkantet ud, så køber jeg varer på kredit for "skæve beløb" og
indbetaler 10.000.- ad gangen, men modtager fakturaer for enkeltkøb.

eks:

Faktura nr 1 - 5.890,50
Faktura nr 2 - 3.980,25
Faktura nr 3 - 12.775,90

Indbetaling 10.000.-

Kan det lade sig gøre at udligne kreditor faktura 1 & 2, og lade restbeløbet
indgå ved næste indbetaling.

Håber på lidt input.....

Kenneth

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 17-07-05 19:37

"Mister Mister" <vimmer[snabela]ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skåret firkantet ud, så køber jeg varer på kredit for "skæve beløb" og
> indbetaler 10.000.- ad gangen, men modtager fakturaer for enkeltkøb.

Restbeløbet på kr 129,25 (op til kr 10.000) ville jeg afdrage på faktura nr
3, så saldoen på den er kr 12.646,65. Men det kan være at andre har et bedre
forslag.

Jørn Rasmussen
http://www.farman.dk

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 17-07-05 20:03

Mister Mister skrev:

> [...]

> Indbetaling 10.000.-

> Kan det lade sig gøre at udligne kreditor faktura 1 & 2, og > lade
> restbeløbet indgå ved næste indbetaling.

Der er så vidt jeg kan se to muligheder. 1) At du beder din(e) kreditor(er)
om at lave en løbende saldo (en ekstra regnskabspost) for, hvor meget du er
henholdsvis bagefter eller foran med betaling. 2) Du kan lave dit eget saldo
system, du selv fører tallene ind, således du indbetaler beløb en gang
imellem, og hvor fakturaer modregnes, når de kommer ind, så du har et
overblik over ind/ud, plus og minus på saldoen.

JAF

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 17-07-05 21:41

Mister Mister wrote:
> [...]
>
> Indbetaling 10.000.-
>
> Kan det lade sig gøre at udligne kreditor faktura 1 & 2, og lade
> restbeløbet indgå ved næste indbetaling.

Du oprertter en konto i kreditorsystemet på leverandørens navn

Når du får en faktura fra ham på xxx antal kroner, bogfører du den til
debet for den varekøbskonto eller omkostningskonto, du må have i finansen.
Så trækkes momsen også automatisk ud og posteres i kredit i kontoen for
indgående moms.

Når du så betaler et à conto beløb på yyy antal kroner krediteres din f.eks.
bank til debet for din leverandørs konto. Du vil nu således altid have
overblik over den skyldige saldo.

Det vil sige, at din ovennævnte opstilling vil passe med den til enhver tid
gældende saldo.
Karsten H. Jensen