RAID-controler
Fra : Bobby

Dato : 17-07-05 18:17

Hej gruppe
Er der en der kan fortælle mig hvad en RAID-controler er, og hvilken
betydning det har at xp ikke kan finde driveren, og evt. hvordan jeg får fat
i en driver.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-07-05 18:33

RAID: http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

> og hvilken
> betydning det har at xp ikke kan finde driveren, og evt. hvordan jeg
> får fat i en driver.

Driveren finder du hos producenten af den controller du sidder med, så tjek
deres hjemmeside ud.

Betydningen at XP ikke kan finde en driver betyder at du ikke kan se de
partitioner der ligger på RAID-arrayet. Under installation skal NT4,
2000, XP og 2003 ofte fødes med 3. parts driver via diskette (producentens
driver) når det skrives på skærmen ved den dos baserede del af installation
(http://shor.ter.dk/300962994).

Hvis man ikke gør dette betyder det at installationen ikke finder diskene
og du kan ikke installere XP på RAIDet.

--
Bjarke Andersen

Fra : FoLmEr

Dato : 17-07-05 18:50

Bobby wrote:
> Hej gruppe
> Er der en der kan fortælle mig hvad en RAID-controler er, og hvilken
> betydning det har at xp ikke kan finde driveren, og evt. hvordan jeg får fat
> i en driver.

RAID er egentlig en teknologi, der meget grot sagt gør, at du kan sætte
flere fysiske diske sammen til én stor disk. En RAID-controller, er en
chip (enten integreret i bundkortet, eller på et indstikskort til PCI),
der gør, at computeren virker med RAID-teknologien. Forudsat, at der
dels er sat en RAID array op i et lille stykke software der kører inden
Windows booter og at der dels er en driver i Windows, der fortæller
Windows hvordan det skal bruge RAID.

Eksempel: Du har 3 harddiske i dit system. Windows opfatter dem som 3
individuelle diske og giver dem hver et drev bogstav, C:, D:, E. Hvis du
nu har et bundkort med indbygget RAID-controller, og ikke ønsker 3
individuelle dreve, men derimod ét stort, kan du vha. software loadet i
computerens opstartsfase OG et program i Windows få ét stor C: -drev.

RAID tjener ikke blot denne funktion: Der er nemlig både sikkerhed og
ydelsesfordele at hente. Når man laver sin RAID-array, som det kaldes,
vælger man om man vil køre RAID 0, RAID 1 eller RAID 0+1. Det er hver
især måder på hvordan RAID systemet opfører sig. RAID 0 (kaldes osse
STRIPE) giver mulighed for ekstra performance. Den ekstra ydelse opnås
ved at sprede 1 datakilde ud på diskene i dit RAID array. Hvis du for
eksempel skriver en fil til dit RAID 0 array der består af 2 diske,
ender den ene halvdel på den ene disk, og den anden halvdel på den anden
disk. Meget groft, men idéen skulle være til at forstå.

RAID 1 er sikkerhed. Hvis vi tager udgangspunkt i eksemplet ovenfor,
ville filen, du skrev til din RAID 1 array blive kopieret til begge
diske. Dvs. at alt dit data eksisterer 2 gange, 1 gang på hver disk.
Direkte harddisk-kopier om du vil. Hvis en af dine diske i dit RAID 1
array stod af, ville du ikke have mistet data, siden du altid har haft
to identiske diske, som din RAID 1 array har sørget for at opretholde.

RAID 0+1 er en kombination af de ovennævnte. Det er både sikkerhed og
ydelse i ét, hvilket nok er det bedste, hvis man ellers har diske nok.
Jeg vil ikke gå nærmere i detaljer da det skulle give sig selv.

For at opsummere: Hvis du ikke har en driver til din RAID controller i
Windows, virker Windows ikke med RAID-teknologien. Det er
anbefalelsesværdigt at installere drivere til alt ens hadware for at
undgå eventuelle problemer.

Jeg vil tro du kan finde RAID-driveren til dit produkt på producentens
hjemmesige under Support -> Download -> drivers -> model nr. -> blablabla.

Håber det var forklaring nok :) Spørg bare igen hvis der er noget.

--
Regards
FoLmEr