|
| Krydsning af Atlanterhavet? Fra : Anders Vind Ebbesen |
Dato : 17-07-05 17:23 |
|
Hej,
Jeg ville høre om folk har ideer til motorbåde (dvs. ingen sejl, tak), der
kan bruges til at krydse Atlanterhavet forsvarligt?
Jeg overvejer "Princess 388", som der bl.a. er en beskrivelse og billeder af
her: http://www.hugohein.com/my/princess.388/princess.388.specs.htm
Vil en tank på 1000 liter kunne klare turen fra Azorerne til Caribbean (selv
hvis man rammer dårligt vejr), hvis man sejler med cruise-hastigheden på 20
knob døgnet rundt?
--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that
the emperor has no clothes. But the half-wit remains a half-wit and the emperor
remains an emperor. - Neil Gaiman: Sandman: The Kindly Ones
| |
Carsten Holck (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 18-07-05 10:15 |
|
Anders Vind Ebbesen wrote:
> Hej,
>
> Jeg ville høre om folk har ideer til motorbåde (dvs. ingen sejl, tak), der
> kan bruges til at krydse Atlanterhavet forsvarligt?
>
> Jeg overvejer "Princess 388", som der bl.a. er en beskrivelse og billeder af
> her: http://www.hugohein.com/my/princess.388/princess.388.specs.htm
>
> Vil en tank på 1000 liter kunne klare turen fra Azorerne til Caribbean (selv
> hvis man rammer dårligt vejr), hvis man sejler med cruise-hastigheden på 20
> knob døgnet rundt?
>
Pico Island -> Guadeloupe ca 2200nm med 20knob ca 110 timer og med 30
liter/time skal du bruge 3000l, så der skal nok et par ekstra dunke på
dækket.
Jeg skulle være _meget_ sikker på vejret inden jeg stak over dammen i
sådan et yougurtbæger - Så siden du har behov for at spørge, vil jeg
råde dig til at lade vre ..
/carsten
| |
Claus Tersgov (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 18-07-05 12:24 |
|
"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev
> Pico Island -> Guadeloupe ca 2200nm med 20knob ca 110 timer og med 30
> liter/time skal du bruge 3000l, så der skal nok et par ekstra dunke på
> dækket.
> Jeg skulle være _meget_ sikker på vejret inden jeg stak over dammen i
> sådan et yougurtbæger - Så siden du har behov for at spørge, vil jeg
> råde dig til at lade vre ..
Jeg får det til næsten 79 liter i timen...
612 hk x 130 gr brændstof =
Det er min bedste overbevisning, at den båd har ikke crusing range til en
atlanterhavstur. I øvrigt tror jeg heller ikke, at den er i stand til at
krydse atlanten med 20 knob kontinuerligt, det tror jeg, den er den for
lille til ...
Claus
| |
Carsten Holck (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Carsten Holck |
Dato : 18-07-05 14:14 |
|
Claus Tersgov wrote:
> "Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev
>
>
>>Pico Island -> Guadeloupe ca 2200nm med 20knob ca 110 timer og med 30
>>liter/time skal du bruge 3000l, så der skal nok et par ekstra dunke på
>>dækket.
>>Jeg skulle være _meget_ sikker på vejret inden jeg stak over dammen i
>>sådan et yougurtbæger - Så siden du har behov for at spørge, vil jeg
>>råde dig til at lade være ..
>
>
> Jeg får det til næsten 79 liter i timen...
>
> 612 hk x 130 gr brændstof =
Ja, men 20 kn i cruising bruger ikke alle 612hk (forhåbentlig) så derfor
mit gæt på 30 l/h
>
> Det er min bedste overbevisning, at den båd har ikke crusing range til en
> atlanterhavstur. I øvrigt tror jeg heller ikke, at den er i stand til at
> krydse atlanten med 20 knob kontinuerligt, det tror jeg, den er den for
> lille til ...
>
Og ruderne holder nok heller ikke til en gang møgvejr på vejen.
På den anden side er der jo nogen der ror over dammen. såe deet...
/carsten
| |
Claus Tersgov (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 18-07-05 19:55 |
|
"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev
> Ja, men 20 kn i cruising bruger ikke alle 612hk (forhåbentlig) så derfor
> mit gæt på 30 l/h
Jeg tror, at det er alt for lidt, måske på fladt vand og med vind og strøm i
hækken. Men som crusing på atlanten tvivler jeg på, at det kan gøres. 30 l.
svarer til 229 effektive hk, og det tror jeg ikke er nok til at fremdrive
over 8 tons ved 20 knob på atlanten...
Men underligt nok, så er der ikke opgivet cruising range på den nogen
steder....
Claus
| |
Claus Tersgov (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 18-07-05 12:26 |
|
"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev
> Vil en tank på 1000 liter kunne klare turen fra Azorerne til Caribbean
(selv
> hvis man rammer dårligt vejr), hvis man sejler med cruise-hastigheden på
20
> knob døgnet rundt?
Nej, du kan godt regne med at bruge ca 70-80 liter i timen...
Claus
| |
Ukendt (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-07-05 22:55 |
|
Hej,
Eneste motorbåd jeg kommer til at tænke på er en Nordhavn 40, der har gjort
rejsen hele vejen rundt om kloden - altså både Atlanten og Stillehavet. Læs
om turen her:
http://www.nordhavn.com/atw/voyage/welcome.htm
Anders
Helsingør
"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
news:slrnddl1ei.10nb.usenet@yutani.vmunix.dk...
> Hej,
>
> Jeg ville høre om folk har ideer til motorbåde (dvs. ingen sejl, tak), der
> kan bruges til at krydse Atlanterhavet forsvarligt?
>
> Jeg overvejer "Princess 388", som der bl.a. er en beskrivelse og billeder
> af
> her: http://www.hugohein.com/my/princess.388/princess.388.specs.htm
>
> Vil en tank på 1000 liter kunne klare turen fra Azorerne til Caribbean
> (selv
> hvis man rammer dårligt vejr), hvis man sejler med cruise-hastigheden på
> 20
> knob døgnet rundt?
>
> --
> Anders Vind Ebbesen
> It has always been the prerogative of children and half-whits to point out
> that
> the emperor has no clothes. But the half-wit remains a half-wit and the
> emperor
> remains an emperor. - Neil Gaiman: Sandman: The Kindly Ones
| |
ThomasB (22-07-2005)
| Kommentar Fra : ThomasB |
Dato : 22-07-05 10:32 |
|
"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> Jeg ville høre om folk har ideer til motorbåde (dvs. ingen sejl, tak), der
> kan bruges til at krydse Atlanterhavet forsvarligt?
>
> Jeg overvejer "Princess 388", som der bl.a. er en beskrivelse og billeder
> af
> her: http://www.hugohein.com/my/princess.388/princess.388.specs.htm
>
> Vil en tank på 1000 liter kunne klare turen fra Azorerne til Caribbean
> (selv
> hvis man rammer dårligt vejr), hvis man sejler med cruise-hastigheden på
> 20
> knob døgnet rundt?
Alt kan lade sig gøre. Med lidt (meget) planlægning, en masse diesel og 7-10
dages godt vejr, så er i ovre på den anden side.
Men som andre skriver, så bruger den nok 3000 liter på sådan en tur, så det
ville nok være billigere at få den fragtet over på dækket af en
containerskib.
Hvorfor vil du ikke sejle for sejl? (det er gratis)
Mvh Thomas
| |
Claus Tersgov (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 22-07-05 15:41 |
|
"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i
> Hvorfor vil du ikke sejle for sejl? (det er gratis)
Det passer helt sikkert ikke. Både stående og løbende rig skal
vedligeholdes, og slidtage på sejl og tovværk skal regnes med.
Jordomsejlerne Ingerlise og Verner Gram lavde engang en beregning som
viste, at de brugte akkurat det samme beløb på ovenstående som de ville have
brugt på diesel, hvis de regnede det ud på alle de sømil, de sejlede hvert
år.
Så det er kun hvis man køber sejl hvert tiende år, at det er "gratis"..
Claus
| |
ThomasB (24-07-2005)
| Kommentar Fra : ThomasB |
Dato : 24-07-05 15:50 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>> Hvorfor vil du ikke sejle for sejl? (det er gratis)
>
> Det passer helt sikkert ikke.
Har du sejlbåden og tager turen over atlanterhavet, så er det gratis.
> Både stående og løbende rig skal
> vedligeholdes, og slidtage på sejl og tovværk skal regnes med.
Det er klart at man kan trække slidtage på sejl fra, men så bliver man nødt
til at trække slidtage på (motor)båd fra også. Så kan man også trække
værditab for antal gangtimer fra. For ikke at tale om sliddele,
vedligeholdelse og reparationer.
> Jordomsejlerne Ingerlise og Verner Gram lavde engang en beregning som
> viste, at de brugte akkurat det samme beløb på ovenstående som de ville
> have
> brugt på diesel, hvis de regnede det ud på alle de sømil, de sejlede hvert
> år.
Jeg tvivler ærligt talt på at en tur over atlanterhavet løber op i 15.000,-
i slidtage på sejl og rig.
Man kan vel godt antage at en tur over atlanterhavet slider på rig og sejl
som en halv sæson i DK. (meget højt sat).
Et sæt sejl med fald, skøder og diverse til en 38 fods sejlbåd koster i
omegnen af 50.000,-
Det holder i mindst 10 år, hvilket giver en årsudgift på ca. 5.000,-
Så vil det i slidtage på sejl og rig på en atlanterhavstur altså koste maks.
2.500,-
15.000,- i en motorbåd + slid og reparationer for mindst 2.500,-
Men så er man også på den anden side på halv tid.
> Så det er kun hvis man køber sejl hvert tiende år, at det er "gratis"..
Med mindre man sejler kapsejlads er der ingen grund til at skifte oftere,
efter min mening.
Der er massere der sejler rundt med 20-30 år gamle sejl.
| |
Claus Tersgov (24-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 24-07-05 21:07 |
|
"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev
> Har du sejlbåden og tager turen over atlanterhavet, så er det gratis.
> Man kan vel godt antage at en tur over atlanterhavet slider på rig og sejl
> som en halv sæson i DK. (meget højt sat).
> Et sæt sejl med fald, skøder og diverse til en 38 fods sejlbåd koster i
> omegnen af 50.000,-
> Det holder i mindst 10 år, hvilket giver en årsudgift på ca. 5.000,-
> Så vil det i slidtage på sejl og rig på en atlanterhavstur altså koste
maks.
> 2.500,-
> Med mindre man sejler kapsejlads er der ingen grund til at skifte oftere,
> efter min mening.
> Der er massere der sejler rundt med 20-30 år gamle sejl.
Det holder ikke en meter, når man er langturssejler!
Det kan passe,når man er almindelig danske sejler, som ligger i havenen hele
sommerren, og kun har sejlene ude et par uger om året. Kontunurlig sejlads i
lange stræk slider enormt på sejl og grej, og at påstå, at det er gratis er
noget sludder.
Se dog på de erfaringer, som folk der rent faktisk har sejlet langt har
gjort. Grej, der bliver brugt, bliver også slidt i en helt anden grad end
almindeklige sommersejlere er vant til.
Hvorfor tror du, at både der sejler langturssejlads altid ligner en pose
gammel lort?
Claus
| |
ThomasB (01-08-2005)
| Kommentar Fra : ThomasB |
Dato : 01-08-05 12:25 |
|
"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse
>> Har du sejlbåden og tager turen over atlanterhavet, så er det gratis.
>> Man kan vel godt antage at en tur over atlanterhavet slider på rig og
>> sejl
>> som en halv sæson i DK. (meget højt sat).
>> Et sæt sejl med fald, skøder og diverse til en 38 fods sejlbåd koster i
>> omegnen af 50.000,-
>> Det holder i mindst 10 år, hvilket giver en årsudgift på ca. 5.000,-
>> Så vil det i slidtage på sejl og rig på en atlanterhavstur altså koste
> maks.
>> 2.500,-
>> Med mindre man sejler kapsejlads er der ingen grund til at skifte oftere,
>> efter min mening.
>> Der er massere der sejler rundt med 20-30 år gamle sejl.
>
>
> Det holder ikke en meter, når man er langturssejler!
Jow jow :)
> Det kan passe,når man er almindelig danske sejler, som ligger i havenen
> hele
> sommerren, og kun har sejlene ude et par uger om året. Kontunurlig sejlads
> i
> lange stræk slider enormt på sejl og grej, og at påstå, at det er gratis
> er
> noget sludder.
Det kommer an på hvordan man udregner det.
Hvis du blot skal krydse atlanten, så slider det næppe så voldsomt at det
koster noget særligt.
Billesbølle sejlede i 4 år i Stormy og fik kun ét nyt storsejl. (det gamle
var slidt i forvejen)
Og han var altså ude for en del storme, hvilke nok er det der slider mest.
> Se dog på de erfaringer, som folk der rent faktisk har sejlet langt har
> gjort. Grej, der bliver brugt, bliver også slidt i en helt anden grad end
> almindeklige sommersejlere er vant til.
Ja, det er det ingen tvivl om. Men vi taler ikke om 4 års jordomsejling, men
om maks 20 dages sejlads over atlanten.
> Hvorfor tror du, at både der sejler langturssejlads altid ligner en pose
> gammel lort?
Fordi de hellere vil bruge pengene på at sejle i stedet for at have en fin
båd at vise frem?
| |
|
|