Kartuntrodersvend!
Fra : Margit Olsen

Dato : 17-07-05 10:35

Kan nogen fortælle mig hvad en Kartuntrodersvend er for en fyr? Stødt på det
i en F.T. 1787.
På forhånd tak
Mvh M.O.

Fra : Percy Mathiesen

Dato : 17-07-05 11:01

Margit Olsen <margitolsen@private.dk> skrev:
>Kan nogen fortælle mig hvad en
>Kartuntrodersvend er for en fyr? Stødt på det
>i en F.T. 1787.
>På forhånd tak
>Mvh M.O.

I ordbog for slægtforskere står der:
Kartun = Lærredsvævet groft bomuldsstofstof
med påtrykt mønster.
m.v.h. P. M.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-07-05 14:45

Den 17 Jul 2005 10:01:25 GMT, skrev Percy Mathiesen:

>I ordbog for slægtforskere står der:
> Kartun = Lærredsvævet groft bomuldsstofstof
> med påtrykt mønster.

Hmmm, ifølge "Ordbog over det danske sprog" er kartun/katun "navn paa
lærredsagtige, temmelig tæt vævede bomuldstøjer, ofte med paatrykte
farvemønstre", så hvor groft det er, vil jeg nok stille spørgsmålstegn
ved. Navnet refererer til Katun-planten - "de smaa Træer, hvorpaa
Cattun voxer".

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : børge askholm

Dato : 17-07-05 15:41

Margit Olsen wrote:
> Kan nogen fortælle mig hvad en Kartuntrodersvend er for en fyr? Stødt på det
> i en F.T. 1787.
> På forhånd tak
> Mvh M.O.

Der skulle vel aldrig være tale om en kattuntrykkersvend
/kartuntrykkersvend?
Jeg mener i det mindste at kende udtrykket kattun_tryk_, og disse gamle
bogstaver kan let forvexles.

Børge

Fra : dannebrog

Dato : 17-07-05 19:11

hm - måske Kartuntrædersvend - kunne det være en, der træder væven?

Men Kartuntryckersvend er nok mere snadynligt.

På Engelsk kaldes hvidt bomuldslærred med en eller to farvet påtrykt mønster
for calico - deraf forøvrigt også calico for katte, der er to-farvede med
hvidt, hvor den ene farve er rød eller creme.

M.v.h.

Ulrich

--
Slægtsforskning på internet