Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
3% lån ???
Fra : jenny og søren

Dato : 16-07-05 16:54

Hej Ng

er der nogen heer der tør skyde på om der er nye 3% fastforrentede lån på
vej fra relkredit selskaberne ??

da vi overvejer lidt at få lagt de nuværene 5% faste om til evt.
"rentetilpasning med renteloft på 4 el 5%"
(er det helt hen i været at få lagt det kun 1,5 år gamle lån om nu ?? det
vil kun koste ca 5000.- for omlægning.....)

mvh

Søren Brix

Fra : jenny og søren

Dato : 16-07-05 22:05

og det skal være 30 årige lån .........

Fra : Michael

Dato : 17-07-05 06:31

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> wrote in message
> [...]
> (er det helt hen i været at få lagt det kun 1,5 år gamle lån om nu ?? det
> vil kun koste ca 5000.- for omlægning.....)

Der er åbnet for 3%-serien, men kursen er ikke god lige nu (omkring 93).
Kursen på rentelofts-lånene er iøvrigt heller ikke god og netop dette
glemmer I at medregne i omkostningerne. Hvis I omlægger 1 mill. til et
fastforrentet 3%-lån, vil det derfor koste 5000 + 70.000 (kurstab) = 75.000,
så det er efter min mening en dårlig idé at omlægge. Eneste
omlægningsmulighed er flexlån F1, da kursen her er lige omkring eller lidt
over 100 - også selvom realkreditinstituttet siger noget andet. Bemærk at de
tjener rigtig godt på rentelofts-lånene, da I betaler en "forsikring" på
0,75% for loftet.

Fra : Carl Dragert

Dato : 17-07-05 10:59

"Michael" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
> fastforrentet 3%-lån, vil det derfor koste 5000 + 70.000 (kurstab) =
> 75.000, så det er efter min mening en dårlig idé at omlægge.

Er der ikke også noget med at en efterfølgende indfrielse af
renteloftslånene skal ske til kurs 105?

Fra : Jesper

Dato : 17-07-05 16:09

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.danmark> skrev i en meddelelse

> Er der ikke også noget med at en efterfølgende indfrielse af
> renteloftslånene skal ske til kurs 105?

Ikke automatisk - max. kurs 105.....

---
Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-07-05 23:59

In article <42da74a2$0$39881$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jesper wrote:
> "Carl Dragert" <fornavn@efternavn.danmark> skrev i en meddelelse

> Ikke automatisk - max. kurs 105.....

Næsten. Indfrielseskursen er kurs 105. Men man kan altid vælge
at opkøbe de underliggende obligationer og indfri med disse.
Dette vil man typisk gøre når kursen på disse er under kurs 105, og
dermed kommer man nok hen som du siger til max 105.

Det vigtige at huske på i denne sammenhæng, er at man har lånt penge
med underliggende obligationer der sandsynligvis er solgt til under
kurs 100, og dermed skylder man straks 5-7% mere end man har lånt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-07-05 08:32

In article <42d92d82$0$18650$14726298@news.sunsite.dk>, jenny og søren wrote:
> Hej Ng
>
> er der nogen heer der tør skyde på om der er nye 3% fastforrentede lån på
> vej fra relkredit selskaberne ??

BRF har dem, og p.t. er de ikke kursmæssigt attraktive.

> [...]
> (er det helt hen i været at få lagt det kun 1,5 år gamle lån om nu ?? det
> vil kun koste ca 5000.- for omlægning.....)

Hvem siger det ? Har du haft banken til at regne for dig ?
Kan se 30-årig 5% er i ca. kurs 102. Såfremt du indfrier dem, så vil
tjene ca. 2% af restgælden ved at indfri til kurs 100.

Men 3%'erne er så lave i kurs de ikke er værd at overveje.

Du kunne spørge din bank - Og det gode ved at få et tilbud hjem er, at
det er bindende for bank/kreditforening i 6 måneder. (Dog ikke kursen).

Fra : Søren Mors

Dato : 17-07-05 18:58

Povl H. Pedersen wrote:

> Hvem siger det ? Har du haft banken til at regne for dig ?
> Kan se 30-årig 5% er i ca. kurs 102. Såfremt du indfrier dem, så vil
> tjene ca. 2% af restgælden ved at indfri til kurs 100.

Det er jo ikke rigtigt. Han kan vælge mellem at indfrie til kurs 100,
hvilket betyder at han lige netop skal betale obligationsrestgælden,
eller til kurs 102 hvor han skal betale gælden +2%, ikke noget svært valg.

Der hvor man skærer af restgælden er når man kan indfri til en kurs
under 100.

Søren Mors