Akvarie lugter
Fra : Per Olsen

Dato : 16-07-05 13:21

Hej Alle

Jeg har for 14 dage siden startet mit nye 250 liters akvarie, det køre fint
uden de store problemer, dog er der en underlig lugt fra det når man lugter
til vandet, det lugter lidt skrapt, ikke en sur råden lugt, men en meget
kraftig blomster lugt.... svær at beskrive... nogen der har en ide om hvad
det kan skyldes (ud fra min lugte beskrivelse)
Der er en 10 planter i akvariet, dog har jeg en mistanke om at det kan være
de fire af planterne der skaber problemet da de ser lidt brune ud, men de
lever kan jeg se da de et stykke oppe er grønne og friske, kan det være det
nederste af planten der skaber problemet?
Jeg har en plante med meget store blade hvor der er en lang stængel der
groer nye planter på, hvis mjeg vil nippe en af disse nye planter af (der er
vide rødder på dem) skal jeg så lade det stykke af planten side indtil der
hvor den nærste plante er ved at vokse på eller?

--
Med Venlig Hilsen
Per Olsen

Fra : Bainz

Dato : 16-07-05 13:51

Vil tro du har fået noget med hjem fra en af de planter det kommer sikkert
til at ligne andemad oven på akvariumet altså på vandet. Det skete for mig
så fjerne det som det kom det stod på i 2 måner ca så var det væk.

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-07-05 15:10

> [...]
> er vide rødder på dem) skal jeg så lade det stykke af planten side indtil
> der hvor den nærste plante er ved at vokse på eller?

Jeg tror ikke at det er planterne der gør at der kommer en lugt fra
vandet.
Alle akvarier lufte en lille smule, ikke rådent, men blot en lidt speciel
duft.

De planter hvor der sidder nye planter på, er en amazonplante. Hvilken art
kan jeg jo ikke sige noget om.
De stykke stængel der er mellem planterne lader du blot sidde, det er i
begyndelsen med til at holde planten fast til bundlaget.
Hvorfor ikke klippe hele stængelen af, og platen den i bundlaget?? Den går
til efter noget tid, og så sidder alle de nye planter godt fast bagefter.

De planter hvor de nederste blade er blevet brune, skyldes mangle på lys!!
Du kan nippe de øverste par centimeter af og så se om den gamle stængel
skyder nye skud, ellers skal de blot smides ud. De skud som er nippet af,
placeres blot i bundlaget og der vokser de videre.

Carsten

Fra : Jasper Ahrensbach

Dato : 17-07-05 22:10

> Jeg har for 14 dage siden startet mit nye 250 liters akvarie, det køre

Jeg mener heller ikke, at der er grund til bekymring. Jeg har altid haft
"åbne" akvarier, og først for nyligt fik jeg en heldækkende lampe til mit
660´er. Selv om det hele er sundt, og fiskene yngler, og med ugentlige
vandskifte, kommer der alligvel en "ram", skarp, lugt når jeg åbner låget.
Men fiskene trives... og det er jo det vigtigste.

/Jasper