Danske og hollandske kongefamilie
Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 07:11

Hej!
Med fare for at have ramt den forkerte gruppe vover jeg:

Jeg har i noget tid nu brugt navne fra det hollandske kongehus til mit
opdræt af hollænder-kaniner, men nu er jeg løbet tør for navne min datter
kan udtale (4 år).
Så jeg ville høre om der er en forbindelse mellem det danske og det
hollandske kongehus, da jeg lettere kan huske de danske navne (Christian og
Frederik :) ) Jeg har set udsendelsen om Europas svigerfar, men kan ikke
huske om Holland blev nævnt?

Jeg håber nogle kan give mig lidt hjælp (links e.l.) til at komme videre :)
Det er jo sådan med kaniner - der kommer en del af gangen som skal have
navne :)
Mange hilsner Pernille www.kaninburet.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 16-07-05 07:37

Pernille Vendelboe Borchmann wrote:
> [...]

> Frederik :) ) Jeg har set udsendelsen om Europas svigerfar, men kan ikke

Forbindelse?? Aner det ikke, men de var jo om sig de gamle, så mon ikke?

Prøv at skrive søgeordet: kongerækken

Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Inger Buchard

Dato : 16-07-05 12:12

> [...]
> ikke huske om Holland blev nævnt?
>
> Jeg håber nogle kan give mig lidt hjælp (links e.l.) til at komme videre

Hvad med det nederlandske kongehus' hjemmesider om huset Oranje og Nassau:
http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=4488
Der findes da en Prins Frederik Hendrik (1584-1647) som må kunne genbruges!
Inger

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-05 13:53

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:42d8eb62$0$16465$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> http://www.koninklijkhuis.nl/content.jsp?objectid=4488
> Der findes da en Prins Frederik Hendrik (1584-1647) som må kunne
Hejsa!
Tak for gode råd! Jeg fandt ud af at Chr II var gift med den daværende konge
af bla. Nederlandenes søster, Elizabeth. Så der starter vi på den næste
linje :) Tusind tak! Pernille

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 19-07-05 15:27

Den nærmeste forbindelse mellem det Danske og Hollandske (Nederlandske)
kongehus er,så vidt jeg kan se,følgende:

Friedrich Franz II af Mecklenburg-Schwerin (1823-1883)
Friedrich Franz III af M-S. (1851-1897) Heinrich af M-S.
(1876-1934)
Alexandrine af M-S. (1879-1952) Juliane af Nederlandene
(1909-2004)
Frederik IX af Danmark (1899-1972) Beatrix af Nederlandene
Margrethe II af Danmark.

-----
med venlig hilsen
Mogens Jensen

"Pernille Vendelboe Borchmann" <Pernille(snabela)kressel.dk> skrev i en
meddelelse news:42d8a4dc$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Mogens L. Jensen

Dato : 19-07-05 15:32

Det blev vist en lidt rodet opstilling.
Jeg prøver at stille det lidt pænere op:

Friedrich Franz II af Mecklenburg-Schwerin (1823-1883)
Friedrich Franz III af M-S. (1851-1897)
Alexandrine af M-S. (1879-1952)
Frederik IX af Danmark (1899-1972)
Margrethe II af Danmark.

Friedrich Franz II af Mecklenburg-Schwerin (1823-1883)
Heinrich af M-S. (1876-1934)
Juliane af Nederlandene (1909-2004)
Beatrix af Nederlandene

---
mvh
Mogens Jensen

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 22-07-05 23:34

On Sat, 16 Jul 2005 08:10:34 +0200, "Pernille Vendelboe Borchmann"
<Pernille(snabela)kressel.dk> wrote:

> [...]
>Det er jo sådan med kaniner - der kommer en del af gangen som skal have

Hej Pernille

Jeg kom til at tænke på, at der for år tilbage var et datasæt i omløb
til Brothers Keeper om Karl den Store's mange forgreninger.

Sættet indholdt over 7.000 personer og humlen er, at det syntes som om
det oprindeligt var lavet på hollandsk.

Fx husker jeg de mange "Lodewijk"er, som vi ellers ville kalde Ludvig
men på fransk og engelsk hed Louis.

Måske du kan finde dette sæt og finde ny inspiration til dine kaniner?
(ellers må du skrive tilbage, så skal jeg se hvad jeg kan gøre med en
GED-fil, hvis ellers man kan bruge GED til kaninavl.... )

Nå, fortiden har vist mig, at man kan bruge et slægtsforskningsprogram
til at holde styr på både hundekenneler og fåreavl, så hvorfor ikke
også kaniner.

Venligst
John

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-05 19:45

Hejsa!
Tak for de mange svar og jeg vil prøve at huske alle de gode ideer. Jeg vil
sikkert vende tilbage til nogle af jer med uddybende spørgsmål ;)
Tak igen Pernille www.kaninburet.dk