KMnO4 + Glyserin + Chlorider???
Fra : Carlsen

Dato : 15-07-05 18:53

Hej NG...

Kan man tilsætte forskellige chlorider og få forskellig flammefarve til
processen KMnO4+Glyserin?, eller skal chloriderne brænde for sig selv?

-LC

--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 15-07-05 21:05

Carlsen wrote:

> Hej NG...
>
> Kan man tilsætte forskellige chlorider og få forskellig flammefarve til
> processen KMnO4+Glyserin?, eller skal chloriderne brænde for sig selv?
>
> -LC

Kalium giver selvfølgelig en violet farve. Forskellige metalsalte vil
formodentlig bidrage til farvningen, men at forudsige præcis hvilken
farve der fås bliver nok svært.

Bedste resultater vil nok fås ved at forsøge at opløse de relevante
salte i glycerinen om muligt, da en pulverblanding nok ikke giver så
reproducible resultater. Der vil nødvendigvis være så meget kalium til
stede at komplementærfarven bliver umulig at opnå.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-05 23:44

Jeppe Madsen skrev:

>Kalium giver selvfølgelig en violet farve.

Ved du hvad der sker når man blander kaliumpermanganat og
glycerin? Det lyder ikke sådan.

--
Bertel

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 15-07-05 23:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ved du hvad der sker når man blander kaliumpermanganat og
> glycerin? Det lyder ikke sådan.

en (forsinket) forbrænding med violet flammefarve. I det mindste ideelt set.

Hvad får dig til at tro at jeg ikke ved det ud fra mit svar?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-07-05 06:14

Jeppe Madsen skrev:

>en (forsinket) forbrænding med violet flammefarve. I det mindste ideelt set.

>Hvad får dig til at tro at jeg ikke ved det ud fra mit svar?

Jeg syntes ikke at flammen var særligt violet de gange jeg lavede
forsøget.

--
Bertel

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 16-07-05 12:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg syntes ikke at flammen var særligt violet de gange jeg lavede
> forsøget.

Nej, OK. Flammefarven for kalium er violet, men emissionen er ikke
særlig kraftig. Derudover er øjets følsomhed mindre i det område,
reltivt set. Forurening med især natrium som kan være svær at undgå, vil
overvejende give en gulfarvning. Så jeg var måske lidt hurtig med at
sige det var svært at overdøve den violette farve...