Trainer med for langsom hastighed
Fra : Anders Houmark

Dato : 15-07-05 14:58

Hej..
Blev her d. 1/7 opgraderet fra min 1024/512 ADSL linje hos Tiscali
opgraderet til 2048/512. Fik en email omkring ændringen af hastighed og
pris..
Det kørte fint og det var lækkert at kunne hente filer dobbelt så hurtigt..
Her 14 dage efter (i går) opdager jeg så, at linjen kun var koblet op med
omkring 1 mbit.. Jeg har senere logget ind i routeren (zyxel 650r) og der
kan jeg se, at den trainer med 1088/480 ( www.andersh.dk/adsl.jpg ). Jeg
skrev et indlæg i en af tiscali's interne nyhedsgrupper, og fik ret hurtigt
et svar fra Micheal Legart, som i sit fulde citat siger:

"
Din profil staar til 2048/512, men lige nu har den kun kunne traine med
1088/480.

Du skal checke at der ikke ligger ting i naerheden af telefonkablet der
stoejer
og ellers vil jeg anbefale at kontakte teknisk support og faa hjaelp.
"

På en måde er det er jo godt nok at vide, at min forbindelse står til
2048/512 inde hos Tiscali/Tele2, fordi det så ikke er en fejl fra deres side
af.. Men så alligevel, det er jo irriterende, for så ligger problemet et
andet sted, et sted som jeg ikke kan gennemskue lige nu.

Jeg har en rå kobber forbindelse og altså ikke en splittet
telefonlinje/adsl. Telefonkablet som går fra væggen og hen til routeren har
ligget på samme sted lige siden jeg fik adsl, og det må være omkring.. 5 år
siden nu?.. Der er ikke flyttet rundt på andre ledninger som ligger tæt på
telefonkablet.. Jeg har efterfølgende prøvet at flytte det helt væk fra alle
andre ledninger og rette det ud.. Intet hjælper, der bliver stadig kun
koblet op med 1088/512

Teknikkeren (som ydede en god og professionel hjælp - jeg ventede heller
ikke længe) fortalte mig, at der ca. var 3,2 km fra min router til centralen
her i Svendborg.
Jeg kan huske, at jeg dengang jeg benyttede mig af Cisco 677 routeren
loggede ind og kiggede den der "sh int wan0" og dermed kunne se, hvad den
maksimum kunne traine med, og hvad den var trainet med. Jeg havde dengang
1mbit og det koblede den fint op med. Maks stod til noget lign 4mbit og
upload lå på den anden side af 700kbit, er faktisk rimelig sikker på at den
skrev over 800 (selvom adsl standarden ikke går så højt op).. Nu kan den så
bare ikke koble op så hurtigt mere.. Hvad pokker kan problemet skyldes?

Kan det måske være den ledning der går på ydersiden af huset som ikke har
det så godt? Der er trukket en ledning fra hvor telefonstikket går ind i
huset og på ydersiden rundt til det værelse hvor routeren står i.. Eller
kan det være nogle andre ting som spiller ind? Jeg ved der foregår en masse
graveri her i Svendborg for tiden, fordi et par selskaber er ved at ligge
lyslederkabler i, kan det måske have været derfor? Og er jeg bare nødt til
at acceptere så dårlig hastighed? Er ved at blive deprimeret af det..

Mvh, og på forhånd tak for hjælpen,

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-07-05 15:00

Anders Houmark wrote:
> Teknikkeren (som ydede en god og professionel hjælp - jeg ventede
> heller ikke længe) fortalte mig, at der ca. var 3,2 km fra min router
> til centralen her i Svendborg.

Uh sikken et langt indlæg jeg fik lavet.. Men glemte alligevel helt at sige,
at teknikkeren kun kunne hjælpe mig ved at foreslå at resette routeren (Det
er gjort, stadig kun 1088/480) eller ved at lægge fjerne støjkilder tæt ved
telefonkablet..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-07-05 15:50

Anders Houmark <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev 2005-07-15:

> [...]
> er gjort, stadig kun 1088/480) eller ved at lægge fjerne støjkilder tæt ved

Hvis du ikke har forlænget kablet mellem stikket på vægen og routeren
tror jeg ikke der er mere du kan gøre. Tiscali er de eneste der kan gøre
noget, fx. ny router eller få TDC til at kigge på linien.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-07-05 17:01

Martin Schultz wrote:

> Hvis du ikke har forlænget kablet mellem stikket på vægen og routeren
> tror jeg ikke der er mere du kan gøre. Tiscali er de eneste der kan
> gøre noget, fx. ny router eller få TDC til at kigge på linien.

Ok.. Jeg kan prøve om jeg ikke har et kortere kabel liggende et sted.. Tror
dog mest på, at det er en fejl et andet sted, det har jo virket perfekt i
længe..
Jeg håber TDC kan finde ud af at fejlfinde sådan noget.

Tak for dit svar

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-07-05 19:26

> [...]
> lyslederkabler i, kan det måske have været derfor? Og er jeg bare nødt til
> at acceptere så dårlig hastighed? Er ved at blive deprimeret af det..

Det kan sagtens være kablet på ydersiden af huset. Men det kan også være, at
der i mellemtiden er slået et lyn ned ved kablet mellem dig og centralen,
der er kommet fugt i kablet osv.. Der er rigtig mange faktorer, som kan
spille ind. Jeg kunne forestille mig, at der skal en linjetekniker til for
(måske) at kunne løse problemet.

--
Mvh. Jesper

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 15-07-05 22:39

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> wrote in message

> [...]
> som kan spille ind. Jeg kunne forestille mig, at der skal en linjetekniker
> til for (måske) at kunne løse problemet.

Yep det lyder som om der skal en linie teknikker til.
Dæmpningen på din linje må være steget på en eller anden måde.
Det har jo regnet en del i dag og det kunne sagtens være noget fugt et sted.
Du kan så være glad for at "centralen" eller dit modem/router er sat til at
den godt må synce op med under din satte hastighed.
Ellers ville du nok slet ikke have noget net (se på den lyse side)

Worst case: Oversvømmelse af et kabel, det skal så tøres, og så længe det
regner er det bare svært.

/Thomas

Fra : Jan Jeppesen

Dato : 17-07-05 19:36

> Worst case: Oversvømmelse af et kabel, det skal så tøres, og så længe det
> regner er det bare svært.

Nu har snart hele Svendborg været gravet op for at ligge fiber ned, så der
er jo en chance for, at der er kommet vand ned, nogle steder det ikke skulle
have været, eller de har rodet lidt ved noget, de ikke skulle have rodet ved
!

mvh

JanJ

Fra : Jakob Bohm

Dato : 16-07-05 12:09

On Fri, 15 Jul 2005 20:25:32 +0200, Jesper Nielsen <jn@nielsenit.invalid>
wrote:

> [...]
> der er kommet fugt i kablet osv.. Der er rigtig mange faktorer, som kan
> spille ind. Jeg kunne forestille mig, at der skal en linjetekniker til

Andre mulige årsager:

- Svagere elektronik i din nye router

- Andre i Svendborg har fået ADSL siden den gang og kablerne ligger så tæt
at de forstyrrer hinanden og dermed begrænder båndbredden.

- Din computer, dit TV eller måske din bordlampe støjer mere ind på
telefonkablet
end i gamle dage.

Prøv evt. følgende eksperiment:

1. Anbring din ADSL-router så fysisk tæt på stikket som muligt og med
kortest muligt
ADSL-kabel.

2. Anbring alle andre kabler (især strømmen) så langt fra telekablet som
muligt
(Ja, det betyder ledninger spredt ud over et gulv eller bord.

3. SLUK alt andet elektrisk i huset (også computeren, lyset, TVet og
køleskabet)

4. TÆND for modemet og lad det etablere forbindelse til centralen uden
nogen som helst forstyrrelser fra din side.

5. Uden at slukke for klodsen sætter du et meget langt ethernetkabel eller
serielkabel i, tænder mindst muligt af din computer og checker den indre
status
(svarende til sh if wan kommandoen på 677. Se også efter at den
virkelig har
været trained i lige så lang tid som der gik siden punkt 4).

Hvis dette giver en højere trained hastighed ved du at det er noget af dit
grej
der er problemet og du kan gå i gang med at finde årsagen derhjemme.

m.v.h.

Jakob (har stadig "min" 677 på udelt kobber).

--
#include <disclaimer>

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 17-07-05 20:59

[...]
>Jeg har senere logget ind i routeren (zyxel 650r) og der
>kan jeg se, at den trainer med 1088/480 ( www.andersh.dk/adsl.jpg ).
[...]

Kan du ikke prøve at smide en udskrift af "wan adsl diag" fra telnet
menu 24 -> 8 her i gruppen?

--
Henrik

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-07-05 23:13

Henrik Koksby Hansen wrote:
> [...]
>
> Kan du ikke prøve at smide en udskrift af "wan adsl diag" fra telnet
> menu 24 -> 8 her i gruppen?

Jov.. har bare det problem at der kommer så meget data op, at det øverste i
telnet programmet bliver "skudt ovenud"..
Har prøvet at hente det der "putty" program og set om jeg kunne få det til
at virke, men må have indstillet det forkert, for det lukker bare efter
passwords er indtastet..

Her er hvad jeg kunne hive ud fra windows telnet:

far-end CRC error interleaved: 184
far-end HEC error fast: 0
far-end HEC error interleaved: 68
Error second in 15min : 1
Error second in 24hr : 37
Error second after power-up : 37

wan hwsar disp =>

[ SAR Counters ]
inPkts = 0x000a65bd, inDiscards = 0x00000127
inF4Pkts = 0x00000000, inF5Pkts = 0x00000000
inDMATaskEnd = 0x00000000, inBufErr = 0x00000000
inCrcErr = 0x00000127
outPkts = 0x000823f7, outDiscards = 0x00000000
outF4Pkts = 0x00000000, outF5Pkts = 0x00000000
softRstCnt = 0x00000103

wan adsl ctrleint =>
RspCount = 22
RspBuf[] =
64 64 64 12 64 12 64 12 64 64 64 64 64 64 64 64
64 64 64 64 64 12

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 21-07-05 07:58

[...]
>Jov.. har bare det problem at der kommer så meget data op, at det øverste i
>telnet programmet bliver "skudt ovenud"..
[...]

Prøv:

wan adsl chandata
wan adsl linedata near
wan adsl linedata far

[...]
>Har prøvet at hente det der "putty" program og set om jeg kunne få det til
>at virke, men må have indstillet det forkert, for det lukker bare efter
>passwords er indtastet..
[...]

Du må gøre noget galt? Virker fint her - bruger altid PuTTY.

--
Henrik

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-07-05 17:07

Anders Houmark wrote:
> Hej..

Så kom der lidt opdatering til "sagen".. Ringede lige til Tiscali/Tele2 og
forklarede igen mit problem for en ny supporter. Han var først rimelig
modvillig og sagde, at det egentlig bare være ærgeligt, de kunne ikke love
at linjen kunne bære 2mbit selvom de solgte det.. Fik så forklaret, at
linjen for blot få dage siden havde kørt 2mbit og i flere år har kunne
traine med maks på over 4mbit (man kunne se maks hastighed linjen kunne bære
via cisco routeren).. Så gik han med til lige at prøve og flytte min
forbindelse på centralen (tror jeg nok han sagde).. Efter han havde roddet
lidt koblede den op en del stærkere: www.andersh.dk/adsl2.jpg ... Det er dog
stadigvæk ikke godt nok, og jeg måtte kæmpe lidt med ham for at få fejlmeldt
forbindelsen.. Men det skulle den så også være nu..

Med venlig hilsen, og tak for alle jeres råd,

Anders Houmark
(som krydser fingrer for at de 2048kbit kan opnåes igen)

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-07-05 17:43

Anders Houmark wrote:

> Anders Houmark
> (som krydser fingrer for at de 2048kbit kan opnåes igen)

Lige en bette opdatering igen.. da jeg kom hjem kunne jeg på nummerviseren
se, at jeg var blevet ringet op af et, for mig, ukendt mobiltlf. nummer. Går
ud fra at det må have været en teknikker, for linjen kører nu 2048/512...
Jeg er en glad mand :D

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 19-07-05 18:52

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message
(...)
> [...]
den
> skrev over 800 (selvom adsl standarden ikke går så højt op)..

Hej Anders,

Det er ikke korrekt. ADSL standarden (Såvel ANSI T1.413 som ITU-T G992.1)
definerer ikke en øvre grænse som sådan.

Standarden definerer en *NEDRE* grænse for performance, som i ADSL's
tilfælde er hhv. 6144 og 640 kbps for downstream og upstream.

Den øvre grænse kan du regne dig frem til vha følgende fakta:

- Det maksimale antal bit som kan loades på en enkelt subcarrier er 15.
- Baudraten, eller symbolraten er 4000
- For annex A (ADSL over POTS) benyttes tonerne fra 8-32 til upstream

Altså: (32-8)*15*4000 = 1.4 Mbps er den maksimale teoretiske bit rate for
upstream ADSL. I praksis er den noget lavere pga. den "ikke-ideelle" analoge
front-end og iøvrigt typisk begrænset af framingen til 1024 kbps.

Men det er et faktum at alle CPE'er kan køre 1024 kbps i upstream.

Mvh Steen