Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Bedste børneopsparing????
Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 14-07-05 16:03

Hej, vi er blevet forældre for ca en måned siden,
og nu vil vi lave en børneopsparing.

Så her er spørgsmålet, hvilken bank har den bedste rete
på en børneopsparingskonte?

P.S. Vi har to børn i forvejen, og de har en opsparing i Jyske bank,
men det er jo ikke sikkert at de har den bedste rente.

Og skulle der være noget i vejen for at flytte børnenes konti
hvis vi finder en bank med en bedre rente???
(Den er "låst" til de er 21 år gamle.)

Mvh Henrik

Fra : Michael

Dato : 14-07-05 19:34

"Henrik (Silkeborg)" <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og skulle der være noget i vejen for at flytte børnenes konti
> hvis vi finder en bank med en bedre rente???

Hej og tillykke

Prøv at checke www.mybanker.dk - her finder du en glimrende oversigt over
børneopsparings-renter. Der er intet i vejen for at flytte evt. andre
børneopsparings-konti - det har jeg selv gjort for kort tiden siden og det
kostede intet (fra BasisBank til Sparekassen Vestsalling)

Fra : Christian

Dato : 14-07-05 20:39

> [...]
>
> Og skulle der være noget i vejen for at flytte børnenes konti
> hvis vi finder en bank med en bedre rente???

hele balladen ind på et depot i netbank, og så købe obligationer og lidt
aktier...det skal selvfølgelig være i ungen snavn..fuck bankes
'børneopsparing' det er sgu gratisk penge til de S*** og så giver de stort
set intet igen...

feks
http://www.egnsinvest.dk/DesktopDefault.aspx?tabsubidx=0&tabindex=1&tabid=84

Fra : Michael

Dato : 14-07-05 21:57

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> wrote in message

> [...]
> aktier...det skal selvfølgelig være i ungen snavn..fuck bankes
> 'børneopsparing' det er sgu gratisk penge til de S*** og så giver de stort

Obligationer giver ingen nævneværdig rente idag. Aktier er en mulighed, men
her er der så en risiko. Børneopsparingen ER stadig er god idé - højeste
rente i øjeblikket er 3,75%, hvilket som bekendt er skattefrit. Alternativt
kan man investere i aktier for de midler der står på børneopsparingen.

Fra : Henrik \(Silkeborg\)

Dato : 24-07-05 12:02

Børneopsparingen ER stadig er god idé - højeste
> rente i øjeblikket er 3,75%, hvilket som bekendt er skattefrit.
> Alternativt kan man investere i aktier for de midler der står på
> børneopsparingen.

I hvilken bank kan man på 3.75 % i rente på en børneopsparing?

Henrik

Fra : Carl Dragert

Dato : 15-07-05 12:25

> [...]
>
> Og skulle der være noget i vejen for at flytte børnenes konti
> hvis vi finder en bank med en bedre rente???

Overvej om børneopsparing i det hele taget er relevant for jer.

Som nye forældre har i måske en mindre likviditet nu og årene frem, end I
vil have om 21 år når ungen får brug for pengene, til den tid en det måske
meget nemmere at undværre beløbet!

Hvis I har lån til en højere rente end I får på en børneopsparing (incl.
skat) er det jo heller ikke en god fidus.

Spørg forældre som har børn der har fået deres opsparing, om hvad den gik
til, og overvej derefter om I ikke hellere vil have fuld kontrol over hvad
pengene skal gå til om 21 år.

Hilsen Carl
(Som har lært at den som står med pengene - står med magten

Fra : Anita

Dato : 15-07-05 12:54

Carl Dragert wrote:

> Som nye forældre har i måske en mindre likviditet nu og årene frem,
> end I vil have om 21 år når ungen får brug for pengene, til den tid
> en det måske meget nemmere at undværre beløbet!

Mon ikke pointen er at man ikke i så høj grad mærker de 100 kr. om måneden,
som hvis man når barnet bliver 18-20 skal sætte fx 1000 kr. til side hver
måned for at der er lidt til når afkommet fx skal flytte hjemmefra.

> Hvis I har lån til en højere rente end I får på en børneopsparing
> (incl. skat) er det jo heller ikke en god fidus.

Det kan der være en pointe i.

> Spørg forældre som har børn der har fået deres opsparing, om hvad den
> gik til, og overvej derefter om I ikke hellere vil have fuld kontrol
> over hvad pengene skal gå til om 21 år.

Min børneopsparing og uddannelseskonto gik til at flytte hjemmefra med
(møbler, køleskab, gulvtæppe m.v.) og jeg fik mig også en ny computer, da
jeg skulle igang med en videregående uddannelse. Pengene betød at jeg kom
godt fra start og ikke havde studielån den første tid af mit studie.

Venligst Anita

Fra : Carl Dragert

Dato : 15-07-05 16:46

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message

> [...]
> måneden, som hvis man når barnet bliver 18-20 skal sætte fx 1000 kr. til
> side hver måned for at der er lidt til når afkommet fx skal flytte

Det har du selvfølgelig ret i, hvis det forholder sig sådan.
Men mange bliver forældre når de er ca. 25 år, lige færdige med studierne
(studiegæld?), i starten af en karriere (lav løn?), købt hus og barnevogn
(boliglån?). Når børnene flytter er de så midt i 40'erne, ingen studiegæld?,
solidt etableret karriere med høj løn, væsentligt lavere boliglån og høj
friværdi, formeentlig en solid opsparing - og udsigt til kraftigt faldende
udgifter når ungen flytter

> [...]
> jeg skulle igang med en videregående uddannelse. Pengene betød at jeg kom
> godt fra start og ikke havde studielån den første tid af mit studie.

Tak - det er rart at høre dit eksempel. Jeg underviser på en handelsskole
hvor jeg ofte hører hvordan børneopsparingen bliver brændt af på hurtige
fornøjelser.

Hilsen Carl

Fra : Anita

Dato : 15-07-05 18:15

Carl Dragert wrote:
> [...]
> væsentligt lavere boliglån og høj friværdi, formeentlig en solid
> opsparing - og udsigt til kraftigt faldende udgifter når ungen

Jo, jeg kan sagtens følge din pointe. Men der er vel en tendens til at man
opbygger et forbrug efter hvor mange penge man har. Så senere i livet er der
måske investeret i sommerhus, båd eller en dyr bil. Så mon ikke
rådighedsbeløbet udligner sig alligevel?

> Tak - det er rart at høre dit eksempel. Jeg underviser på en
> handelsskole hvor jeg ofte hører hvordan børneopsparingen bliver
> brændt af på hurtige fornøjelser.

Spøjst. Jeg underviser i folkeskolen og har fra mine 7.klasse-elever lyttet
til hvorledes konfirmationspenge fyres af på det rene pladder. En elev
brugte 7.000 kr. på sin blå mandag!

Venligst Anita