End Of File
Fra : Diana

Dato : 14-07-05 11:25

Hejsa
Jeg har brug for en måde at kunne pege en bestemt kolonne og
række ud i en database, og afgøre om den er tom. Har ikke lige
kunne finde en kommando der skulle kunne gøre det...
Indtil videre er løsningen at bruge Select, derefter tage det
første rowset i den givne kolonne og så loope rs.movenext indtil
jeg kommer til den ønskede positon. Men der _må_ da være en
lettere metode?

mvh. Diana Juncher

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-07-05 11:36

Diana skrev:

> Jeg har brug for en måde at kunne pege en bestemt kolonne og
> række ud i en database, og afgøre om den er tom.

Du vælger bare feltet - så kan du aflæse værdien:

SELECT felt FROM tabel WHERE idfelt = 42

> Indtil videre er løsningen at bruge Select, derefter tage det
> første rowset i den givne kolonne og så loope rs.movenext indtil
> jeg kommer til den ønskede positon.

Det er en dårlig løsning (som du selv er inde på). Brug databasen til at
finde frem til posten. Hvad bestemmer din ønskede position? (en bestemt
værdi i et felt, post nr. 23 når databasen sorteres efter felt X eller
noget helt tredje?)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Diana

Dato : 14-07-05 13:49

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Du vælger bare feltet - så kan du aflæse værdien:
>
> SELECT felt FROM tabel WHERE idfelt = 42

Var også min første tanke, men den vælge jo kun rækken. Har også brug for
at vælge kolonnen a. Kan man så bare sige

if rs(a).EOF then....

mvh. Diana

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-07-05 14:48

Diana skrev:

> Var også min første tanke, men den vælge jo kun rækken.

Nej da. Den vælger feltet "felt" i rækken hvor idfelt = 42. Hvis man
skal vælge hele rækken, skriver man SELECT * FROM tabel...

> Kan man så bare sige
> if rs(a).EOF then....

Nej. EOF har kun betydning på postniveau - enten er der en aktuel post
eller også er der ikke. Hvis der er en aktuel post, er der også en
feltværdi for samtlige felter i den post (den værdi kan så godt være
NULL).

Hvis man opretter en persontabel med felterne 1: personID, 2: navn, 3:
fdato, 4: telefon - vil alle poster i tabellen på ethvert tidspunkt have
alle felter defineret. Man kan godt lave en indsættelse hvor man kun
tildeler værdier til et af felterne (fx navn) - de andre felter vil så
få en standardværdi (et nyt id-nummer i id-feltet og normalt null i
andre felter).

Jeg er stadig ikke helt klar over hvad du vil undersøge. Prøv evt. at
beskrive det lidt mere detaljeret.

--
Jens Gyldenkærne Clausen