Matematik - formel
Fra : Frustrado

Dato : 14-07-05 07:05

Hej
Jeg har problemer med en tekst jeg er ved at læse om
"Maximum-Likelihood Estimator" (MLE). (Modellen/Formlen er den
binominale)

¤ = THETA
¤' = THETA hat

n=1000
r=success

L(¤'|x(1), ... , x(1000)) = ¤'^r(1-¤)^1000-r
Det tager vi log af:
= r log ¤ + (1000-r)log(1-¤)

Det skal så differentieres og sættes til 0

r ( 1000 - r )
_ - ____________ = 0,
¤ ( 1 - ¤ )

Fra hvilket vi kan udlede ( og det er det jeg ikke kan forstå):

¤'ML = r/1000

Hvordan kommer man til ¤'ML = r/1000 ?

Det er sikkert et eller andet helt grundlæggende jeg har misset her...
Men jeg håber en af jer kan hjælpe mig på vej

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-07-05 13:05

"Frustrado" <Mr.NewsReader@gmail.com> skrev i en meddelelse news:1121321080.183535.260970@g44g2000cwa.googlegroups.com...

> [...]
> _ - ____________ = 0,
> ¤ ( 1 - ¤ )
>
> Fra hvilket vi kan udlede ( og det er det jeg ikke kan forstå):

Prøv at finde fællesnævneren og regn lidt på tælleren.

Mvh
Martin

Fra : Frustrado

Dato : 15-07-05 06:19

Hej igen
Det var da vist ikke så svært, som jeg gjorde det til.
Her er en løsning:

r ( 1000 - r )
_ - ____________ = 0,

r ( 1000 - r )