Ferie
Fra : Eva

Dato : 13-07-05 22:00

Hvad gør I med jeres kat, når I skal på ferie?
Det er meningen, vores skal blive hjemme, og naboen "passe" og fodre den,
den uge vi skal af sted, men selvfølgelig vil skulle være meget alene.
Hvad gør I?

Mvh
Eva

Fra : tjuhej

Dato : 13-07-05 22:16

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er meningen, vores skal blive hjemme, og naboen "passe" og fodre den,
> den uge vi skal af sted, men selvfølgelig vil skulle være meget alene.

Vi afleverer vores guldklump på et pensionat, hvor vi ved han bliver passet
godt på, får den rette forplejning og bliver snakket, nusset og leget med
hver dag.
Mine forældres kat - der kan gå ud og ind som det passer hende - er hjemme
når mine forældre er på ferie. Så er det naboen eller evt. min bror der
fodrer katten. Men da vores kat er en indekat vil vi simpelthen ikke byde
ham at han skal være alene hele dagen, når han er vant til vi er her til at
lege og nusse med ham. En pasning hvor han skulle være hjemme ville bestå af
en der kom og fodrede og ordnede bakken, hver dag, og så måske lige hilse på
hvis katte-bassen da skulle være vågen. Og det synes vi er synd - måske
fordi vores kat er lidt forkælet så vi har valgt et pensionat som
løsningen, og så kan vi holde ferie med god samvittighed, fordi vi ved han
også er på ferie, og har det rigtig godt.

Håber det var svare nok

Fra : Karsten Madsen

Dato : 13-07-05 22:25

> [...]
> Det er meningen, vores skal blive hjemme, og naboen "passe" og fodre den,
> den uge vi skal af sted, men selvfølgelig vil skulle være meget alene.

Naboen passer kræet, men den er godt nok også fornærmet når vi kommer hjem
igen.

/karsten

Fra : Heidi

Dato : 13-07-05 22:36

"> Hvad gør I med jeres kat, når I skal på ferie?

Naboen og/eller min søn passer mine katte, det virker fint :)
Nu tager jeg så heller ikke så tit på ferie, jeg vil hellere være hjemme, da
jeg rejser over 200km om dagen til og fra jobbet :o
Og engang flyttede jeg ind til Benedikte og passede Trille-katten-Svedske i
en uge, mens Dikte førte sig frem i Rom :))
Se, det var en god ferie, en uge med Svedsken :)))))

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/sog_kat.php?kat=506

http://chocolade.dk

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 14-07-05 10:34

Vi skal i august på ferie i 14 dage og i den tid har vi en veninde der
kommer ogs er til vores katte.. De har det bedst med at være hjemme hvor
de er stedkendte og hvor der ikke er andre katte der kan stresse dem..
Ligesom nye steder stresser dem mere end godt er..

De har indtil videre prøvet at blive passet i først et døgn og så i 3
døgn i et par weekender hvor vi skulle udenbys og det klarede de i fin
stil.. Men de var meget glade for at se os igen da vi kom hjem begge
gange så jeg synes 14 dage er længe men det skal de nok klare i fin stil
da de jo har hinanden.. Inden længe skal de også til at være alene
hjemme det meste af dagen da Mia skal starte på uddannelse i Odense
efter en lang sygemelding så de har været vant til hun har gået hjemme
og nusset om dem...

Men vi synes helt klart det er bedst at misserne bliver passet hjemme
når man skal på ferie..

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : tjuhej

Dato : 14-07-05 10:56

> [...]
> Det er meningen, vores skal blive hjemme, og naboen "passe" og fodre den,
> den uge vi skal af sted, men selvfølgelig vil skulle være meget alene.

Jeg vil lige tilføje at vi da helst ville have at vores guldklump kunne være
hjemme mens vi er på ferie, men fordi han er en indekat og ene-kat er han jo
vant til at vi leger med ham og aktivere ham. Og det er jo et fuldtidsjob og
det kan vi ikke få nogen til at påtage sig, i de 10-14 dage vi skal være
væk.

Desuden ved vi han får det godt på pensionatet. Han er nysgerrig og er ikke
bange for nye mennesker eller steder - tværtimod. Og da i ved pensionen ikke
stuver kattene sammen is må bitte bure hvor de er mange katte sammen, er vi
trygge ved det Han kan simpelthen ikke blive stresset af den ferie der
venter ham, det er helt sikkert

Men hvis vi havde to katte, ville de helt sikkert blive hjemme, og så ville
der selvfølgelig komme en nabo eller et familiemedlem og fodre og ordne
kattebakke og sådan. Eller hvis han var ude/indekat og kan gå ud og ind som
det passede ham, men da det ikke er tilfældet har vi valgt en pension.

Jeg ved ikke hvad det rette valg er, da jeg vil vove at påstå det kommer an
på katten og hvad man har det bedst med

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 12:28

> [...]
> Det er meningen, vores skal blive hjemme, og naboen "passe" og fodre den,
> den uge vi skal af sted, men selvfølgelig vil skulle være meget alene.

Det problem har jeg ikke, for dengang jeg valgte at få kat, valgte jeg også
ferie og weekendture fra. En ferie er en kort fornøjelse, en kat er en
daglig glæde.

Tina

Fra : tjuhej

Dato : 14-07-05 13:00

"Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også
> ferie og weekendture fra. En ferie er en kort fornøjelse, en kat er en

Det er jo så også en måde at tackle ferie-situationer på Vi er stort set
altid hjemme pga egen virksomhed, men for første gang skal vi ud og rejse -
til usa - og når sådan en chance melder sig må guldklumpen altså også på
ferie. Det ser jeg ikke det store problem i, hvorimod hvis man rejser meget
og er meget hjemmefra i flere dage, så ville jeg aldrig få kat! Det ville
jeg ikke byde ham...
Men sålænge han har det godt, når vi nu for første gang i flere år skal være
væk mere end et par dage, så er det med god samvittighed jeg går ombord i
flyveren.

Men det er jo et valg man træffer. Og vi har valgt at der er plads til
fleksibiltet i den forstand at vi godt kan tillade os at tage på ferie når
vores kat er i gode, forsvarlige og kærlige hænder imens.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-07-05 13:38

> [...]

> fleksibiltet i den forstand at vi godt kan tillade os at tage på ferie når
> vores kat er i gode, forsvarlige og kærlige hænder imens.

Jeg tror nu også, at de fleste mennesker stadig tillader sig at tage på
sommerferie, selvom de har hund eller kat.

Vi plejer enten at tage misserne med i sommerhus eller lade dem blive
passet hjemme. Da det er vores eget sommerhus lærer misserne huset at
kende, og falder derfor hurtigt til hver gang. På den måde kan jeg holde
ud at være hjemmefra i mere end en uge, og det er til at holde ud at
holde jul hos den del af familien, der bor i nærheden af sommerhuset

Har vi været steder, hvor misserne ikke skulle med, har min mor som
regel passet dem hjemme hos os selv. Hun har så kigget forbi et par
gange om dagen. Misserne kender hende og hun har selv katte. Så synes
jeg, at de er i forsvarlige hænder

En enkelt gang har jeg fået en veninde til at flytte ind, mens vi var
væk. Det er for mig den optimale løsning, det er bare ikke ret tit, at
man har den mulighed.

Jeg vil helst undgå, at de skal i pension da jeg mener, at mine misser
har det bedst, der hvor de er vant til at være og har lige så meget
plads, som de er vant til. Uanset om en pension kan have store bure, så
vil deres bevægelsesfrihed utvivlsomt blive begrænset i forhold til
deres dagligdag.

Bliver jeg engang nødt til at placere dem i en pension så vil jeg kigge
stedet godt efter i sømmene, inden det sker.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : tjuhej

Dato : 14-07-05 14:25

"Betina Rasmussen" <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bliver jeg engang nødt til at placere dem i en pension så vil jeg kigge
> stedet godt efter i sømmene, inden det sker.

Jeg ville også gerne vi kunne tage vores katte-basse med os, men han skal
ikke udsættes for en rejse over atlanten

Hvad angår pensionen vi skal have ham passet på, kender vi dem der har den,
privat, så vi er helt sikre på han får hvad han har brug for. Desuden har
kattene utroligt dejligt meget plads der (ikke så meget som i hjemmet men
det er ikke kun en transportkasse han skal bo i der), men eftersom det er
for en kortere periode og han bliver aktiveret og kommer i løbegård hver dag
ser jeg ikke problemet. Men jeg er helt enig i at man skal tjekke stedet
godt, for ikke at ende med at katten bliver sat i et lille bur og ikke får
opmærksomhed eller noget.

Vi har ikke andre muligheder end pension, da det ville være endnu værre
(efter min mening) at lade ham være alene hjemme hvor der kun lige kommer en
og fodre og ordner bakken. Det bliver han ikke nusset, leget og kælet med
af. Derfor er pension det rette for vores kat. Det er iøvrigt en pension
under dyrenes beskyttelse og det er vi helt trygge ved

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-07-05 14:40

> tjuhej skrev:

> Jeg ville også gerne vi kunne tage vores katte-basse med os, men han skal
> ikke udsættes for en rejse over atlanten

Sådan en tur vil jeg også mene er lige i overkanten

Man skal selvfølgelig kun tage misserne med, hvis det er rimeligt også
for dyrene. Vi har 2 1/3 - 3 timers køretur, og jeg ville ikke byde
kattene at tage dem med i et forskelligt sommerhus hver gang.

God ferie til jer og missen

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : tjuhej

Dato : 14-07-05 15:00

> [...]
> for dyrene. Vi har 2 1/3 - 3 timers køretur, og jeg ville ikke byde
> kattene at tage dem med i et forskelligt sommerhus hver gang.

Rigtig mange tak og i lige måde...

Fra : Ragna

Dato : 14-07-05 19:09

Betina skrev:

>jeg ville ikke byde kattene at tage dem med i et forskelligt
>sommerhus hver gang.

Det gør vi til gengæld med vores kat, da vi lejer et nyt sommerhus hvert år.
Faktisk har jeg indtryk af, at muligheden for at gå på opdagelse i et nyt
hus formilder den ulempe, som det er for ham ikke at måtte komme ud i en hel
uge.
Vi plejer gerne at sætte Feliway i et stik så snart vi er ankommet, og så
lader vi ham sidde i transportkassen og vænne sig lidt til lugten på stedet,
mens vi henter tingene ind fra bilen..
Så går han glad og med høj haleføring ud for at udforske det nye sted, og
det er først hen mod slutningen af ugen, at han begynder at interessere sig
for, hvor det er vi går ud.
Vi tager altid på ferie i begyndelsen af september, hvor der som regel ikke
er behov for at have døre og vinduer på vid gab.
Når vi har gæster, bliver han lukket ind i et sikkert område af huset - bag
en låst dør!
--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 14-07-05 21:44

> [...]
> hus formilder den ulempe, som det er for ham ikke at måtte komme ud i en

Det afhænger nok også lidt af kattens temperament, om man sådan kan
"skifte hus". Jeg tror nok, at det ville gå med vores to Coon-bamser.
Men det ville være synd for vores husmis, for hun tager lang tid om at
falde til i nye omgivelser. Hun ville ikke få fornøjelse af et nyt
sommerhus hvert år, for hun ville ikke ha' affundet sig med situationen
før vi skulle hjem igen. I det samme hus går det hurtigt for hende. Hun
kender jo det hele på forhånd

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 15-07-05 12:48

Betina Rasmussen skrev:

>Det afhænger nok også lidt af kattens temperament,
>om man sådan kan "skifte hus".

Det tror jeg absolut, at du har ret i.
Da vi havde to katte, lod vi dem altid blive hjemme, hvor de blev passet af
en bekendt, men da hunkatten blev enekat i en alder af næsten 14 år, tog vi
hende med i sommerhus året efter for første gang. Det var før vi havde hørt
om Feliway, og hun røg direkte ned under husets dobbeltseng og kom først
frem om aftenen. Næste dag tog hun det hele roligt, og da vi lejede det
samme hus året efter, var hun tryg med det samme.
Det underlige var, at hun livede op efter den første sommerhusferie, hvor
hun ellers havde været påfaldende stille efter sin hankattemakkers død.
Vores dyrlæge mente, at hun nok havde haft en depression, som hun ligesom
var blevet rystet ud af ved at komme med på ferie.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Alice M

Dato : 14-07-05 16:17

> [...]
>
> Bliver jeg engang nødt til at placere dem i en pension så vil jeg kigge
> stedet godt efter i sømmene, inden det sker.

Hejsa

Vores lille Yrsa har været i pension i 10 dage - Tøsen stresser kun i
bilen/bussen på vejen derud og hjem, men resten af tiden tror jeg bestemt
ikke hun lider nogen nød.

Betina skriver at hun mener det hæmmer missen's bevægelses muligheder - Hvor
Yrsa bliver passet er de ude og lege med personalet hver dag - en af
gangen -aldrig med andre katte.
I Yrsa's tilfælde har hun endda mulighed for at komme ud i løbegård når hun
er i pension - det kan hun af gode grunde ikke herhjemme da vi bor på 2.
sal...

Jeg synes trygt du kan sende missen på pension - i hvert fald hvis du vælger
en med godt omdømme. Vi har valgt pensionen som drives af Århus
Dyrehospital - så ved vi i alt fald også at der bliver gjort noget hvis
tøsen skulle gå hen og blive syg.

Alice

Fra : tjuhej

Dato : 14-07-05 16:46

"Alice M" <pingu_82SP@yahoo_SPAM_.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælger en med godt omdømme. Vi har valgt pensionen som drives af Århus
> Dyrehospital - så ved vi i alt fald også at der bliver gjort noget hvis

Hej

Den pension vi har valgt hører under dyrenes beskyttelse, og der bliver
kattene også aktiveret af personalet og kommer i løbegård m.v. Og vi er
fuldt ud overbeviste om det er det rigtige at gøre. Vi bor også på 2. sal og
derfor er vores guldklump af en kat indekat. Derudover er han "enebarn" og
jeg vil simpelthen ikke byde ham at skulle være alene hjemme, og kun have
kontakt med nogennår han bliver fordret og bakken ordnet. Især når han er
vant til den ene eller os begge er her hele dagen.

Trine

Fra : Jytte B

Dato : 14-07-05 16:58

Når vi rejser på ferie bliver misserne hjemme og bliver passet af naboen.
Misserne har en kattegård og de er 6, så de klarer sig godt. Jeg mener det
er bedst for dem at blive hjemme.
Til gengæld hat jeg ofte feriebørn, da vi har et kattegæsteværelse med
tilhørende kattegård. I øjeblikket er det min datters katte der er her. De
bor normalt på 4. sal, så de nyder at kunne være ude.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-05 18:06

> [...]
> Det er meningen, vores skal blive hjemme, og naboen "passe" og fodre den,
> den uge vi skal af sted, men selvfølgelig vil skulle være meget alene.

Er der ingen der har prøvet at tage katten med på ferie, f.ex. til en
feriebolig sydpå?
I en bog jeg har er det nævnt som en mulighed.
Man kunne jo tænke sig at man kunne vænne katten langsomt til at være
hjemmefra en gang imellem.

Mvh
Søren

Fra : Helle Bjerre

Dato : 22-07-05 20:43

Hej Eva
Jeg er selv lige kommet tilbage fra en uges ferie, hvor jeg har fået min
kat passet i hjemmet, som så mange gange før - dvs. fodret og nusset 2
gange dagligt. Nu har han været væk i en uges tid, desværre. Jeg er
fulstændig ulykkelig, og har prøvet alle mulige tricks for hhv. at
efterlyse og lokke ham tilbage.
Jeg har i dag henvendt mig i Inges Kattehjem, som fortæller at det ofte
går godt med hensyn til at få katte passet i hjemmet med to daglige
"besøg", men at der er utallige eksempler på at katten, da den både er
et vanedyr og socialt væsen, forsvinder for at lede efter ejerne - dette
er altså hvis man lader kattelemmen stå åben. Inges Kattehjem anbefaler
at man enten lader katten passe i pension eller i hjemmet med lukkede
døre og vinduer - en anbefaling jeg ønsker at jeg havde haft forud for
min egen ferie. Lige nu håber jeg bare på at min lille mis kommer
tilbage...

Mvh Helle

Med venlig hilsen
Helle Bjerre
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle Bjerre

Dato : 23-07-05 13:55

Ja, der kan man bare se, min kat er lige kommet hjem efter 8 dage væk
fra hjemmet. Han er godt udmagret og derfor ekstremt sulten og også
virkelig på vagt. Jeg har valgt at han ikke kommer ud de første par
dage, for at give ham så meget ro som overhoved muligt. Men en anden
gang vælger jeg pension!

Mvh Helle

Fra : Allan

Dato : 23-07-05 14:24

"Helle Bjerre" <hbjerreKATTE@BAKKEruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virkelig på vagt. Jeg har valgt at han ikke kommer ud de første par
> dage, for at give ham så meget ro som overhoved muligt. Men en anden

Godt den fant hjem. Det gør mig helt glad: )
Mvh Allan