Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Aktiegevinst - skattefri?
Fra : Anita

Dato : 12-07-05 23:23

Hvordan er det nu? Husker noget om en 3-årsregel - gælder den stadig?

Det drejer sig ikke om noget stort beløb, men det er jo rart ar vide, hvor
man står.

Venligst Anita

Fra : D.Hansen

Dato : 13-07-05 11:09

Hej Anita

Hvis du har ejet aktier i mere end 3 år (det er købs- og salgsdatoen der er
vigtig for udmålingen af de 3 år) og de i hele perioden ikke har været over
100.000 kr.-grænsen ved årets slutning 31.12 (gælder alle de år de har været
i din besiddelse) samt på tidspunktet for køb og salg, så kan de sælges
skattefrit, forudsat det er børsnotede aktier der er tale om. Hvis det ikke
er opfyldt kan de ikke sælges skattefrit.

D.Hansen

Fra : Anita

Dato : 13-07-05 11:38

D.Hansen wrote:
> [...]
> og salg, så kan de sælges skattefrit, forudsat det er børsnotede
> aktier der er tale om. Hvis det ikke er opfyldt kan de ikke sælges

Skal de alligevel opgives på selvangivelsen ved salg?

Det drejer sig om TDC aktier købt for 15K og som nu har en værdi af ca. 20K.
Jeg har ikke haft dem i 3 år endnu, men jeg vil helst undgå at blive
beskattet af gevinsten.

Venligst Anita

Fra : D.Hansen

Dato : 13-07-05 12:03

Dine aktier har altså været under 100.00 kr.-grænsen hele tiden og kan
derfor sælges skattefrit når der gået 3 år.

Det skal ikke angives på selvangivelsen når der er gået mere end 3 år, i
henhold til den nuværende selvangivelse.

Fra : Anita

Dato : 13-07-05 13:30

D.Hansen wrote:
> [...]
>
> Det skal ikke angives på selvangivelsen når der er gået mere end 3
> år, i henhold til den nuværende selvangivelse.

Okay, tak.

Venligst Anita