Er det normalt?
Fra : Leyna

Dato : 12-07-05 14:21

Jaja, jeg ved godt at man slet ikke burde bruge ordet "normal" og
"kat" i samme sætning, men ikke desto mindre...

Her i nat havde vi "fået besøg" af en fremmed kat. Det var en hankat
(antager jeg ud fra den stank der var i baggangen) af medium
størrelse. I hvert fald var det mit indtryk, at den var væsentligt
større end min lille Popsie.

Vi har kattelem, så det er selvfølgelig dér kræet er kommet ind, men
den var så åbenbart blevet jagtet helt ind i vores soveværelse (hvor
der er savet et lille hul nederst i døren), og dér var den så mere
eller mindre fanget, for Popsie havde placeret sig strategisk udenfor
hullet, og der vogtede hun med stor iver og aggression.

Jeg vågnede ved at der blev knurret og brumemt højlydt, og i første
omgang antog jeg at det var mine egne to katte, der var blevet uenige
om ophavsretten til en mus eller anden "lækkerbidsken", men da lydene
ændrede karakter måtte jeg alligevel ha' lyset tændt for at se hvad
der foregik.

Og det er så her jeg bliver overrasket. Den fremmede kat er som sagt
"fanget" inde hos os, men det der kom bag på mig var at Buster (vores
fertile hankat) lå stille og roligt oppe på sit kradsetræ, og bare
kiggede nysgerrigt ned på den fremmede kat. Han udvist ingen tegn på
aggression eller kamplyst, men blot interesse... fra en sikker
afstand. *G*

Jeg når at høre 3 bump, men ser kun lige et glimt af den besøgende
kat, så jeg ved ikke om den er løbet ind i døren eller om bumpene
skyldes at Popsie har basket ud efter den og har ramt døren i
forsøget.

Det der undrer mig er, at det er hunkattend er i den grad forsvarer
området (hun er neutraliseret, og ellers meget, meget fredelig), mens
hankatten, som ofte kommer hjem med skrammer, blot ligger og glor
interesseret på "kampen". Er det normalt?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hanne Dahl

Dato : 12-07-05 14:36

Hej Leyna.

Det lyder bare til at det er fruen som har bukserne på hjemme hos dig )
Popsie har styr på tingene hvorfor skulle en vis herre så blande sig. Konen
stod sikkert med kagerullen også skulle han ikke have noget klinket.
Tænk vis han fik bank igen og hjemme ,suk.

Jeg fik lige solstik *GGGGG*
Hilsen Hanne Dahl

Fra : Leyna

Dato : 13-07-05 22:23

On Tue, 12 Jul 2005 15:35:45 +0200, "Hanne Dahl" <no@spam.org> wrote:

>Hej Leyna.
>
>Det lyder bare til at det er fruen som har bukserne på hjemme hos dig )

Det er det, der er det underlige. Efter min bedste overbevisning, så
er Popsie stadig "underkatten", en position hun ser ud til at have
affundet sig ganske glimrende med. Sammenholdet med Buster blev først
rigtig godt, da Mini var væk, men Buster overtog hurtigt Mini's plads
som "overkatten"... I hvert fald så vidt jeg kan bedømme, og jeg er på
ingen måde katte ekspert.

>Jeg fik lige solstik *GGGGG*

Hehe... Det er osse varmt nok til det.

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-05 14:45

> [...]
> hankatten, som ofte kommer hjem med skrammer, blot ligger og glor
> interesseret på "kampen". Er det normalt?

Mon ikke at det er hunkatten, der bestemmer i dit hus ? Hvis det er, så er
det vel meget naturligt, at det er hende som reagerer, imens din hankat
tager en slapper. Han tænker jo nok, at hun har fint styr på det.

Vi har også en besøgskat. Det er en rød hankat. Tror i hvert fald, at det er
en hankat, fordi naboens kat har fået nogle killinger, der ligner den meget
og det er den eneste fremmede kat jeg har set i området.
Alle vores 4 katte reagerer meget fredeligt på ham. De har hilst på ham og
ligger gerne et par meter fra ham udenfor, og slapper af sammen. Vores
hankat har også leget lidt med ham.
Jeg gad godt vide, hvor den bor for der er 1½ km. ned til byen, men det er
vel heller ikke så langt at rende for en fertil hankat.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Leyna

Dato : 13-07-05 22:27

On Tue, 12 Jul 2005 15:45:25 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Mon ikke at det er hunkatten, der bestemmer i dit hus ?

Det er det netop ikke. Derfor undrer det mig. hun er blot den ældste,
og den af kattene der nu har været her længst. Måske er hun en
vagtkat?

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 22:57

> Det er det netop ikke. Derfor undrer det mig. hun er blot den ældste,
> og den af kattene der nu har været her længst. Måske er hun en
> vagtkat?

Ja, det lyder jo lidt mystisk....
På den anden side, så synes jeg at det er svært at aflæse kattene, og hvem
af dem, der er leder. Jeg har prøvet at studere vores 4 katte, men er ikke
blevet meget klogere mht., hvem der har lederskabet. De nusser og pussser,
snuser og vasker hinanden på kryds og tværs og holder fællesspisning uden
problemer. Altså ikke den store forskel i den måde de behandler hinanden (
eller fremmede katte ) på.

Hunde er meget nemmere at finde ud af mht. lederskab.
Måske kan Popsie alligevel være lederkatten ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Leyna

Dato : 14-07-05 08:24

On Wed, 13 Jul 2005 23:56:56 +0200, "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk>
wrote:

>Ja, det lyder jo lidt mystisk....
>På den anden side, så synes jeg at det er svært at aflæse kattene, og hvem
>af dem, der er leder.

Okay, her er vi helt enige, men det jeg bygger det på er følgende...
Når der bliver serveret mad, så kan Buster sagtens "lægge beslag" på
begge madskåle, og Popsie trækker sig indtil han har bestemt sig for
hvor han vil æde. Der er ingen slagsmål eller bare antydning af ufred
over maden. Popsie tager bare det der bliver tilovers (hvis ikke jeg
er der til at placere Buster ved HANS skål)

Popsie er en kælemis, men hun foretrækker at blive kælet med om
aftenen/natten, når jeg er kommet i seng. Så skal vi ha' os en
ordentlig nussetur, hvor jeg bliver savlet i ansigtet og æltet over
det meste af overkroppen. Dette ritual kan dog svipse, hvis Buster
kommer ind og vil kæles, for osse her trækker Popsie sig. Heller ikke
her er der nogen som helst brokkeri fra nogen af parterne.
Det er disse småting jeg baserer lederskabet på, men jeg kan da godt
tage fejl. Jeg er som sagt ikke ekspert.

Fra : Ragna

Dato : 12-07-05 16:03

> [...]
> hankatten, som ofte kommer hjem med skrammer, blot ligger og glor
> interesseret på "kampen". Er det normalt?

Vi har oplevet en situation, der mindede lidt om din, bortset fra, at vores
kattes "fjende" opholdt sig uden for vores indhegnede have.
Hunkatten kastede sig rasende mod hegnet, mens hun råbte voldsomme trusler
efter den fremmede kat, men vores hankat vandrede rundt og skyggeboksede i
baggrunden, mens han udstødte opmuntrende lyde, der vist kunne oversættes
noget i retning af: "Jaaaa, giv ham, giv ham!!!!".
Begge de to var neutraliserede og normalt meget fredelige. Hunkatten kunne
dog hurtigt blive en frådende furie, når hun fik øje på andre katte uden for
hegnet, og jeg er overbevist om, at det var hende, der havde bukserne på i
forhold til hankatten.

--
Venlig hilsen, Ragna